Lekcje języka polskiego

PRACA W GRUPACH
1. My w działaniu, czyli żywy plan zdarzeń
2.Bomb(k)owa lekcja
3. (U)rodzaj literacki
4.W moim aktywnym słowniku: synonimy i antonimy

5. Pudełko pełne niespodzianek frazeologicznych

GAMIFIKACJA
1.Gra edukacyjna zamiast sprawdzianu? To jest to!

GRAMATYKA
1.Wychodzimy z ławek podczas lekcji
2. Malowanie może urozmaicić naukę języka polskiego

3.Kolorowe części mowy- przygotowanie do lekcji

KONKURSY, EGZAMIN GIMNAZJALNY

1. Przygotowania do konkursu przedmiotowego z j. polskiego cz.1

2. Przygotowania do konkursu przedmiotowego z j. polskiego cz.2

3. Instrukcja sukcesu na egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego

4. Wymagania na konkurs z języka polskiego

5.Konkurs z języka polskiego- etap rejonowy 2014/2015

6. Konkurs z języka polskiego- etap wojewódzki 2014/2015

7. Konkurs przedmiotowy i hasło "Odpowiednie dać rzeczy słowo

8. Refleksja po konkursie "Kropka, przecinek,myślnik… - w gąszczu znaków interpunkcyjnych"

9. Druga edycja szkolnego konkursu interpunkcyjnego przed komputerem/ telefonem/ padletem

10. Potrzebujesz pomocy? W czym mogę Ci pomóc?- konkurs literacki w ramach TEG

11. List do osoby potrzebującej pomocy- fragmenty

12. Wyróżnienia w szkolnym konkursie interpunkcyjnym

13.Czy znasz? Czy wiesz? Czy potrafisz?

14. Pomysły na konkursy czytelnicze mobilizują do sięgnięcia po książkę

15. Zapraszam do udziału w konkursie wiedzy o interpunkcji

16.Wybieramy najciekawszą recenzję, czyli czas przyznać nagrodę publiczności
17.Chciałbym/ -abym z Tobą o tym porozmawiać- szkolny konkurs na najciekawszy wywiad


DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA
1. Dzień Głośnego Czytania

2.Dzień Głośnego Czytania w klasie II gimnazjum, czyli reportaż otwiera nasze oczy i porusza serca

3. Dzień Głośnego Czytania w klasie III gimnazjum, czyli oswajamy się ze śmiercią
4. Nie lubię poezji, bo...jej nie znam

CZYTANIE

1. Narodowe Czytanie "Lalki"- lekcja języka polskiego poza klasą
2.Klimatyczna lekcja z "Dziadami cz. II" A. Mickiewicz
3. "Mały Książę ze strychu" w cytatach
4. W tym co piszemy, pokazujemy siebie- spotkanie autorskie z panem Januszem Włodarczykiem
5. Sentencje z książki "Mały Książę ze strychu" na moich fotografiach
6. Wywiad z panem Januszem Włodarczykiem, autorem "Małego Księcia ze strychu"
7. Pan Janusz Włodarczyk i jego bohater literacki zabrali nas na nieznaną planetę
8.Czego uczy tworzenie autorskich krzyżówek?
9. Dlaczego wybrałam właśnie tę książkę?
10. Jak wprowadzam uczniów do lektury utworów Edwarda Stachury?
11.Przyłączamy bohaterów literackich do portalu społecznościowego
12. Nastrojowe czytanie ballad Mickiewicza

13. "5 pestek pomarańczy", czyli pierwsze spotkanie z Sherlockiem Holmesem
14. Co łączy Holmesa i pomarańcze?

15. Tekst "Sachema" punktem wyjścia do rozmów o dyskryminacji
16. Pokaż, co czytasz, a może sięgnę po tę samą książkę
17. Szkolny TOP książek zakazanych- ćwiczymy argumentowanie i zdradzamy gusta czytelnicze
18. Wybierz miejsce, w którym chcesz się znaleźć: zatańcz z Julią na balu lub uroń łzę nad jej ciałem 
19.Dyskutujemy o lekturach szkolnych






WYPRACOWANIE

1. Sami wymyślamy tematy wypracowań- BANK POMYSŁÓW
2. Gazetowe opowieści na języku polskim
3. Ćwiczymy argumentowanie
4. Tor przeszkód, czyli jak uczę uczniów redagować rozprawkę?
5. Jak rozpisać uczniów? Pomysł pierwszy
6. Jak rozpisać uczniów? Pomysł drugi
7. Jak rozpisać uczniów? Pomysł trzeci
8. Powakacyjnie na języku polskim- pierwsze ćwiczenia redakcyjne
9. Jak rozpisać uczniów?- pomysł czwarty
10. Jak rozpisać uczniów?- pomysł piąty





11. Kilka wskazówek dotyczących redagowania rozprawki
12.O czym byłaby Twoja książka, w której obejrzymy ...- rozpisywania uczniów ciąg dalszy. Pomysł szósty


WYCHOWANIE
1. Jestem osobą niepełnosprawną. Czuję, że ...

2. Uwalniamy swoje emocje
SŁUCHANIE
1. Gratka dla polonistów
WIZUALIZACJA

1. Czy na języku polskim w gimnazjum warto rysować/ malować?- cz.1

2. Czy na języku polskim w gimnazjum warto rysować/ malować?- cz.2

3. Rebusy polonistyczne

4. Dzieła renesansowe mówią same za siebie- wykorzystanie TIK na języku polskim

5. Czy zgadzasz się z twierdzeniem: "Jak Cię widzą, tak Cię piszą"?

6. Puzzle na języku polskim?- czemu nie

7. Unaocznij to, o czym czytasz i oswój to, czego nie rozumiesz

8. Jak memy zachęcały do czytania książek?

9. Plakat teatralny a problematyka utworu

10. Żywy opis/ Żywy obraz, czyli wypowiadamy walkę pomijaniu opisów podczas czytania książek

11. Komiks jako odzwierciedlenie bajki Ignacego Krasickiego-raport z adwentowego zadania czytelniczego

12. Fotografia wspiera przekaz sentencji

13.Lapbook na języku polskim, czyli jak odświeżaliśmy pamięć o bohaterach literackich lektur z klasy I i II gimnazjum

14. Miksujemy utwory literackie, czyli mashup na lekcji języka polskiego

15.Czy (żywa) okładka może zachęcać do czytania?
16. Lapbooki o bohaterach historycznych powieści "Quo vadis"
17. Tworzenie "nowego" dzieła ze "starych" elementów
18. W czym pomocna może być chmura wyrazowa?
19. Komiksowe historie urozmaicają codzienne zadania
20. Po co komiks? ... A do recenzowania
21. Dzieła plastyczne goszczą na naszych lekcjach
22. Obraz poetycki nie tylko słowem malowany

23. Wizualna notatka na temat stylów, czyli pierwsze koty za płoty
24."Żona modna" w wersji współczesnej- jak pomóc uczniom zrozumieć lekturę?

ORTOGRAFIA, PISMO

1. Instrukcja przygotowania do dyktanda
2. Przez gąszcz znaków interpunkcyjnych
3. Co ma klimat do czekolady?- edukacja globalna na lekcji języka polskiego
4. Czy mógłbym / mogłabym zostać mnichem benedyktyńskim?
5. Jak ćwiczyć ortografię? Zagrajcie w statki
6. Ortograficzne grafitti
7. Dzień Kropki na lekcji języka polskiego
8. Cykl zadań konkursowych-ŻYWE ABECADŁO
9. Ortopis w Dębnie, czyli szkiełko i piórko
10. Ortopis wyjaśnia/ poznaje zasady, jak korzystać ze słowniczka ortograficznego
11. Zagraliśmy z Ortopisem i jego bandą
12. ORTO-TWIST wersja mini

13. Figury geometryczne pomagają przyswoić nowe treści i utrwalić zasady ortograficzne


INFORMACJA

1. Informacja zwrotna ucznia dla ucznia
KONKURSY

1. Prawdziwy list musi być pisany ręcznie- konkurs epistolarny
2. O czym pisaliśmy w listach do Arkadego Fiedlera?

LEKTURY
1. Bohaterowie lektury "Romeo i Julia" sami się przedstawiają
2. "Mały Książę" w cytatach. Sentencje, maksymy, złote myśli
3. Krzyżówki do lektury- "Quo vadis" H. Sienkiewicza
4.Jak nieszablonowo poznać autora książki?
5. Bohaterowie "Dywizjonu 303" naszymi znajomymi na facebooku
6. Stacyjki na języku polskim to wyśmienity pomysł
7. Jak sprawdzić wiedzę z lektury? Śnieżne kule poszły w ruch
8. Podróż kolejowa do Itaki z biletem od samego Odyseusza
9.W labiryncie w towarzystwie Małego Księcia
10. Pierwsze spotkanie z Małym Księciem
11. Kontakt słowa i obrazka w naszych komiksach
12. Co pomogło nam zapamiętać sentencje z lektury "Mały Książę"?
13. Mały Książę kontynuuje podróż- ciąg dalszy lektury "Mały Książę"
14.Ludzie budują za dużo murów, a za mało mostów-porównujemy Cześnika z Rejentem
15. Czytelnik czuje i myśli- jak wyrażaliśmy emocje w sposób symboliczny przy omawianiu lektury "Balladyna"?
16. Jak zwrócić uwagę na cytaty z lektury?
17. Bo wystarczyło parę słów, by zmienił poczwarkę w motyla...
18. Zadanie dla ucznia- analogowe czy cyfrowe?

19. Kampania reklamowa szkolnej lektury- powtarzamy przed egzaminem gimnazjalnym
20. Bierzemy udział w uczcie u Nerona
21. Świteź Express dziś odjeżdżał ze stacji Dębno
22. Santiago uczy nas pokonywania trudności
23. My o "Psie Baskerville'ów" i jego autorze
24, Z Holmesem na tropie zagadek
25. Mniam, mniam... czyli lekcja poświęcona lekturze "Charlie i fabryka czekolady"
26. Wspólnie tworzymy padlety lekturowe, czyli wszystko o lekturze w jednym miejscu
27. Jak o- tag- owaliśmy lektury 
28. O czym pamiętać przy omawianiu lektury "Dywizjon 303"?
29. Wyjaśniamy, dlaczego ”imię polskiego żołnierza dźwięczało donośnie i godnie na całym świecie”- pomysł na lekcję o "Dywizjonie 303"
30. Pracuj z tekstem lektury przy rozwiązywaniu krzyżówki- Dywizjon 303
31. Skarbiec wiedzy o świecie ukazanym w "Balladynie", czyli lektura w pudełku
32. Jak urozmaicić lekcję poświęconą "Zemście" A. Fredry?- bank aktywności
33. Cytaty w labiryntach ukryte- "Zemsta" A. Fredry
34. Lapbook pomógł nam uporządkować wiedzę o utworze "Dywizjon 303"
35. Promujemy czytanie "Kamieni na szaniec"- lektura na koszulce
36. Podróż w nieznane, czyli prasa donosi o podróżach Małego Księcia 
37. W kosmicznej podróży wraz z Małym Księciem
38.Historia szlachecka ,,Pan Tadeusz" przybrała formę komiksu
39. Wspólna droga z Małym Księciem- towarzyszymy bohaterowi podczas wizyt na innych planetach

 40.Zbieramy pomysły na lekcje poświęcone lekturze "Pan Tadeusz"
41. Historia szlachecka obrazkami opowiedziana, czyli jak zapamiętać treść ,,Pana Tadeusza"?
42. Klasowy konkurs znajomości lektury ,,Pan Tadeusz"
43. Wizyty Małego Księcia na innych planetach- makieta na lekcji języka polskiego

















44. Sprawdzamy wiedzę z treści lektury "Pan Tadeusz", ale sami zadajemy pytania
45.Trenuję pamięć, tworząc krzyżówkę na lekcji
46. Wydano list gończy za ... Balladyną
47. Zaplanowałam lekturowe bingo dla moich uczniów




OKOLICZNOŚCIOWE

1. Lekcja bez książek i zeszytów to mój sposób na świętowanie
2. Zamiast tradycyjnej lekcji
3.Walentynkowa lekcja języka polskiego
6. Dzień Kobiet- Patchworkowe historie gazetowe z kobietami w tle
7. Światowy Dzień Poezji - Recykling poetycki, czyli wiersze z odzysku
8. Światowy Dzień Poezji- Bigos poetycki, czyli coś nowego ze starego
9. Literackie życzenia z okazji Wielkiej Nocy i zagadka literacka
10. "Czym skorupka za młodu nasiąknie"- cykl zadań wiosennych
11. Ortograficzna zawartość koszyczka lub ozdoba stołu wielkanocnego
12. Rebusy Wielkanocne na lekcji języka polskiego
13. Przysłowia i frazeologizmy związane z Wielkanocą
14. Dzień Pustej Klasy- wyjście w teren na języku polskim
15. Gdzie ukryły się kropki?
16. Tematyczne chmury wyrazowe w kształcie kolorowej kropki
17. Już wyglądam Mikołaja przez okno i...

18. Czy ta kobieta powiedziała całą prawdę o swoim życiu?
19.
Przyglądam się życiu innych kobiet i dostrzegam własne odbicie w małych formach dramatycznych

20. Wielkanocny galimatias na polskim
21. Wspomnienia wakacyjne na talerzyku podane
22. Tydzień z Ortopisem- reklama społeczna zachęcająca do udziału w akcji charytatywnej z okazji Mikołajek
23.Materiały na lekcje przedświąteczne- Boże Narodzenie-rebusy
24. A w pierwszy dzień wiosny... współpracujemy w chmurze

 



POMYSŁY
1. W poszukiwaniu pomysłu- jak wykorzystać ścianki figur na lekcji języka polskiego?
2. Lapbook pomoże uporządkować, zapamiętać,utrwalić
3. Kreatywnie o bohaterach fraszek Jana Kochanowskiego
4.W dobrej komitywie z bohaterami literackimi- ścianki figur, pomysł 2
5. Nowe zastosowanie gry w PAŃSTWA- MIASTA
6. Budujemy zamek ze ścianek figur- pomysł nr 3
7. Jak odczytywaliśmy symbole na drodze życia?
8. Zamiast kostek opowieści
9. Kula szpiegula na lekcji powtórzeniowej
10. Jak przybliżyć postać autora tekstu i nie zanudzić uczniów?
11. Pomysł na rozpoczęcie zajęć poświęconych jakiejś postaci/ osobie
12. Kodowanie na języku polskim przy pomocy maszyny Cezara
13.Wydano list gończy za ...
14. Przy akompaniamencie kolędy- językowy malakser
15.Pomysł na lekcję ze związkami frazeologicznymi- stacyjki z przesiadkami lub różnorodne zadania dla grup
16. Uczyć się i bawić- takie lekcje lubię

17.Patchworkowy wiersz o wiośnie
18. Oś czasu a chronologia zdarzeń z życia poety
19. Jak smakuje i pachnie poezja?


20. Album z prywatnymi zdjęciami na lekcjach... nie tylko języka polskiego
21. Zakodowane przesłanie na rok szkolny
22. Szyfrujemy i wysyłamy zaszyfrowane przesłanie w świat
23. Porządkujemy wydarzenia na osi czasu- Wisława Szymborska
24. Wykreślaj związki frazeologiczne i je zapamiętuj
25. Rozwiązuj krzyżówki i bądź mądry/ -a jak sowa
26. Tworzymy "Księgę cytatów" z makulatury
27. Powtarzamy motywami, tworząc autorską KSIĘGĘ MOTYWÓW









28.Lekcja powtórzeniowa dotycząca środków stylistycznych- przygotowanie








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz