Wymagania na konkurs z języka polskiego- TWÓJ DROGOWSKAZ
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
WYMAGANY NA KONKURS POLONISTYCZNY
WYMAGANY NA KONKURS POLONISTYCZNY
DLA UCZNIÓW GIMNAZJÓW W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
Motyw przewodni: Odpowiednie dać rzeczy słowo
Opracowano
na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977)
27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977)
I. W zakresie odbioru wypowiedzi i wykorzystania zawartych w nich informacji
uczniowie winni wykazać się umiejętnością:
1.
odbierania
komunikatów pisanych, mówionych, w tym nadawanych za pomocą środków
audiowizualnych – rozróżniania informacji przekazanych werbalnie oraz zawartych
w dźwięku i obrazie;
2.
określania tematu i głównej myśli tekstu;
3.
identyfikowania
nadawcy i odbiorcy wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika,
słuchacza);
4.
identyfikowania
wypowiedzi jako tekstu
informacyjnego, literackiego, reklamowego, publicystycznego (artykułu, wywiadu, reportażu);
5.
rozpoznawania
form gatunkowych (zaproszenia, życzenia i gratulacji, listu, zawiadomienia i ogłoszenia, instrukcji, w tym przepisu, notatki do kroniki);
6.
odróżniania zawartych w tekście ważnych
informacji od informacji drugorzędnych;
7.
wyszukiwania
w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych) oraz cytowania
odpowiednich fragmentów tekstu;
8.
rozumienia
dosłownego i przenośnego
znaczenia wyrazów w wypowiedzi;
9.
wyciągania wniosków wynikających z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznawania w nim prawdy lub fałszu oraz
intencji wypowiedzi takich jak: aprobata,
dezaprobata, negacja, prowokacja);
10. rozpoznawania wypowiedzi o charakterze
emocjonalnym i perswazyjnym;
11. dostrzegania w wypowiedzi ewentualnych przejawów
agresji i manipulacji;
12. rozpoznawania wypowiedzi argumentacyjnej,
wskazywania tezy, argumentów i wniosków;
13. rozpoznawania różnic między fikcją a
kłamstwem;
14. odróżniania informacji o faktach od opinii;
15. dostrzegania relacji między częściami
składowymi wypowiedzi (tytułem, wstępem, rozwinięciem, zakończeniem,
akapitami);
16. posługiwania się kategoriami czasu i
przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń: sytuowania ich w przestrzeni,
umieszczania dat w przedziałach czasowych, porządkowania wydarzeń w kolejności
chronologicznej oraz porządkowania informacji w zależności od ich funkcji w
przekazie;
17. korzystania z informacji zawartych
w encyklopedii, słowniku ortograficznym, słowniku języka polskiego,
słowniku wyrazów bliskoznacznych i antonimów, poprawnej polszczyzny,
frazeologicznym, wyrazów obcych oraz szkolnym słowniku terminów literackich – w
formie książkowej i elektronicznej.
II. W zakresie analizy i interpretacji tekstów kultury uczniowie winni wykazać się
umiejętnością:
1.
przedstawienia
propozycji odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnienia jej;
2.
uwzględniania
w interpretacji potrzebnych kontekstów, np. biograficznego, historycznego;
3.
rozpoznawania
problematyki utworu;
4.
przedstawiania
najistotniejszych treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w
tekście;
5.
określania
czasu i miejsca akcji, wskazywania głównych bohaterów, omawiania akcji, wyodrębnia
wątków i wydarzeń;
6.
odróżniania
fikcji artystycznej od rzeczywistości i realizmu od fantastyki;
7.
charakteryzowania i oceniania bohaterów w tym
postaci mówiącej w utworze;
8.
rozróżniania narracji pierwszoosobowej i
trzecioosobowej oraz określania ich funkcji w utworze;
9.
rozpoznawania
przyczyn i skutków wydarzeń i zjawisk
10. wyrażania
swojego stosunku do postaci.
11. dostrzegania swoistości artystycznej dzieła;
12. wskazywania funkcji użytych w utworze środków
stylistycznych z zakresu słownictwa (neologizmów, archaizmów, zdrobnień,
zgrubień, metafor, porównań,
epitetów), składni (powtórzeń,
pytań retorycznych, różnego typu zdań i równoważników), fonetyki (rymu, rytmu,
wyrazów dźwiękonaśladowczych);
13. odróżniania wiersza rymowanego i nierymowanego
(białego);
14. omawiania funkcji elementów konstrukcyjnych
utworu (tytułu, podtytułu, motta, apostrofy, puenty, punktu kulminacyjnego);
15. wskazywania elementów dramatu, takich jak: akt,
scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
16. formułowania pytań do tekstu;
17. wyodrębniania elementów składających się na
widowisko teatralne (gry aktorskiej, reżyserii, dekoracji, charakteryzacji,
kostiumów, rekwizytów);
18. wyodrębniania elementów dzieła filmowego i
telewizyjnego (scenariusza, reżyserii, ujęcia, gry aktorskiej);
19. wskazywania cech charakterystycznych
przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu
rozrywkowego), nazywania ich tworzywa (ruchomych obrazów, warstwy dźwiękowej);
20. rozpoznawania czytanego utworu jako: przypowieść,
pamiętnik, dziennik, komedię, dramat (gatunek), tragedię, balladę, nowelę,
hymn, powieść (historyczną, obyczajową, przygodową, detektywistyczną,
fantastycznonaukową, fantasy) opowiadanie,
baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks;
21. przypisywania utworu do właściwego rodzaju
literackiego (epika, liryka, dramat);
22. odbierania tekstów kultury na poziomie
dosłownym i przenośnym;
23. objaśniania morału bajki oraz samodzielnego
formułowania przesłanie baśni;
24. odnajdywania w tekstach współczesnej kultury
popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązań do tradycyjnych
wątków literackich i kulturowych;
25. uwzględniania w analizie specyfiki tekstów
kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film,
muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
26. odczytywania wartości pozytywnych i ich
przeciwieństw wpisanych w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość –
nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada, patriotyzm–nacjonalizm, tolerancja–nietolerancja, piękno–brzydota) oraz określania postaw z nimi związanych.
27. omawiania na podstawie poznanych dzieł
literackich i innych tekstów kultury podstawowych, ponadczasowych zagadnień
egzystencjalnych, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja,
wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność,
sprawiedliwość; dostrzegania i poddawania refleksji uniwersalnych wartości
humanistycznych.
III.
W
zakresie świadomości językowej
uczniowie winni wykazać się umiejętnością:
1.
dostrzegania
różnic pomiędzy
literą i głoską, dzielenia wyrazów na
sylaby;
2.
rozpoznawania
podstawowych funkcji składniowych wyrazów użytych
w wypowiedzeniach (różnych rodzajów podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników
i przydawki);
3.
rozpoznawania
w tekście zdań pojedynczych nierozwiniętych i rozwiniętych, pojedynczych i
złożonych (współrzędnie i podrzędnie), równoważników zdań, rozróżniania rodzajów
zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowych równoważników zdań,
zdania bezpodmiotowe oraz rozumienia ich funkcji w wypowiedzi;
4.
rozpoznawania
w wypowiedziach podstawowych części mowy (rzeczownika, czasownika,
przymiotnika, przysłówka, liczebnika, zaimka, przyimka, spójnika)
i wskazywania różnic między nimi;
5.
rozpoznawania
w tekście form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych –
rozumienia ich funkcji w wypowiedzi, odróżniania tematu fleksyjnego od końcówki;
6.
odróżniania
czasowników dokonanych i niedokonanych; rozpoznawania trybów i stron
(czynnej i biernej) czasownika oraz imiesłowów – wyjaśniania ich funkcje
w tekście;
7.
rozpoznawania
tematu słowotwórczego i formantu w wyrazach pochodnych i wskazywania
funkcji formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym.
8.
rozróżniania
i poprawnego zapisywania zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących;
9.
stosowania
poprawnych form gramatycznych wyrazów odmiennych;
10. poprawnego stopniowania przymiotników i
przysłówków i używania ich we właściwych kontekstach;
11. wykorzystywania wiedzy o:
a.
wymianie
głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych,
b.
różnicach w wymowie i pisowni samogłosek
ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich,
dźwięcznych
i bezdźwięcznych,
c.
zapisie
„nie” z rzeczownikami, przymiotnikami i czasownikami,
d.
sposobach
pisania nazw własnych i nazw pospolitych;
12. poprawnego używania znaków interpunkcyjnych:
kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku
wykrzyknika, średnika;
13. rozumienia pojęcia stylu, rozpoznawania stylu
potocznego, urzędowego, artystycznego i naukowego;
14. rozpoznawania wyrazów wieloznacznych i
rozumienia ich znaczenia w tekście;
15.
sprawnego
posługiwania się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;
16.
precyzyjnego
wysławiania się; dobierania synonimów i antonimów dla wyrażenia zamierzonych
treści;
17.
stosowania
związków frazeologicznych i rozumie ich znaczenie;
18.
przekształcania
zdań złożonych w pojedyncze i odwrotnie, a także zdań w równoważniki zdań
i odwrotnie, części zdania pojedynczego w zdania podrzędne i odwrotnie,
przekształcania konstrukcji strony czynnej w konstrukcje strony biernej i odwrotnie,
zamieniania form osobowych czasownika na imiesłowy i odwrotnie – ze
świadomością ich funkcji i odpowiednio do celu całej wypowiedzi; zamieniania
mowy niezależnej na zależną;
19.
wprowadzania
do wypowiedzi partykuły, rozumiejąc ich rolę w modyfikowaniu znaczenia składników
wypowiedzi;
20.
wykorzystywania
wykrzyknika jako część mowy w celu wyrażenia emocji; stosowania wołacza w celu
osiągnięcia efektów retorycznych;
21. dostrzegania zróżnicowania słownictwa –
rozpoznawania słownictwa ogólnonarodowego i słownictwa o ograniczonym
zasięgu (wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy i neologizmy, eufemizmy i
wulgaryzmy), wyrazów rodzimych i zapożyczonych (obcych) – rozumienia ich
funkcji w tekście;
IV.
W
zakresie tworzenia wypowiedzi
uczniowie winni wykazać się umiejętnością:
1.
umiejętnością
redagowania na temat, ze
świadomością celu i adresata wypowiedzi
pisemnych w następujących formach gatunkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list
prywatny i oficjalny, notatka do kroniki, urozmaicone kompozycyjnie i fabularnie opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze),
pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy
bohatera literackiego lub własnej), charakterystyka postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu, spektaklu i ze zdarzenia z życia, zróżnicowany stylistycznie i funkcjonalnie opis postaci, krajobrazu, zwykłych
przedmiotów lub dzieł sztuki, opis sytuacji i przeżyć, ogłoszenie, notatka, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list
motywacyjny, dedykacja; dostosowywania odmiany i stylu języka do gatunku, w którym
się wypowiada;
2.
stosowania
w wypowiedzi pisemnej odpowiedniej kompozycji i układu graficznego zgodnego z wymogami danej formy gatunkowej (w
tym wydzielania akapitów);
3.
umiejętnością
celowego stosowania środków językowych (sprawnością stylistyczną)
4.
sporządzania planu odtwórczego wypowiedzi
(ramowego i szczegółowego) oraz planu
twórczego własnej wypowiedzi;
5.
wyróżniania
części tekstu zgodnie z jego strukturą (akapit, tytuł);
6.
dobierania
właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
7.
zadawania
pytań, udzielania odpowiedzi i prezentowania własnego zdania i uzasadniania go;
8.
stosowania
formuł grzecznościowych;
9.
tworzenia
spójnych tekstów na tematy związane
z otaczającą rzeczywistością i poznanymi
tekstami kultury;
10. dostosowywania sposobu wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji
komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu;
11. świadomego posługiwania się różnymi formami językowymi;
12. dbanie o poprawność gramatyczną,
ortograficzną oraz interpunkcyjną,
Ponadto obowiązuje znajomość
tekstów wymienionych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum
zgodny z rozporządzenie MEN z dnia 27
sierpnia 2012 r. (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977).
Literatura zalecana:
1. Kaniewski Jerzy, Od czytania
do pisania. Interpretacja tekstu literackiego w szkole średniej, Warszawa
2002.
2. Kuziak Michał, Rzepczyński Sławomir, Jak
pisać? Bielsko-Biała
2005.
3. Literatura i
nauka o języku. Encyklopedia szkolna, Warszawa
1995.
4.
Słownik terminów
literackich, red. Janusz Sławiński, Zakład Narodowy im.
Ossolińskich, Wrocław 1998.
5. Tomczyk
Marta, Trener. Liceum – poziom rozszerzony. Jak czytać wiersze?, Bielsko-Biała
2007 (szczególnie rozdział II).
6. Llosa
Mario Vargas, Listy do młodego pisarza,
Kraków 2012.
7. Eco
Umberto, Wyznania młodego pisarza,
Warszawa 2011.
8. Banach
Andrzej, Pismo i obraz, Kraków 1966.
9. Banach
Andrzej, Nauka pisania, Kraków 1971.
Komentarze
Prześlij komentarz