niedziela, 28 maja 2017

Kula szpiegula na lekcji powtórzeniowej

Jak zmotywować uczniów do powtarzania? Zaskoczyć nowym pomysłem :) 
KULA SZPIEGULA zainteresowała moich uczniów i sprawiła, że uczniowie z entuzjazmem powtarzali wiadomości w grupie i korzystali z podręczników.
Ale od początku. 
Zaplanowałam powtórzenie wiadomości o częściach mowy. Wiedząc o tym, że gimnazjaliści nie przepadają za lekcjami gramatyki, postanowiłam wprowadzić element zaskoczenia i rywalizacji. 
Pracowaliśmy w losowo dobranych grupach  (pomysły na podział  znajdziecie w innych wpisach na blogu), nieprzekraczających 6 członków.
Każdy zespół przygotowywał minimum 10 zadań dla innej drużyny, korzystając z podręcznika i zeszytu przedmiotowego. Każde zadanie zapisywali czytelnie na osobnej kartce. Oczywiście musieli znać odpowiedź. Następnie z kartek z zanotowanymi pytaniami formowali kule, układając je w taki sposób, jak naturalnie układają się liście kapusty. 
Tak przygotowane kule wraz ze szpiegiem (przedstawicielem drużyny) trafiły do innej grupy, która odpowiadała pisemnie na przygotowane zadania. Czym zajmował się szpieg? Obserwował pracę zespołu, ale nie pomagał w rozwiązywaniu zadań. Był gwarantem tego, że nie pominięto niewygodnego polecenia. To on po upływie umówionego czasu przynosił kartkę z odpowiedziami do własnej drużyny, która zobowiązana była sprawdzić odpowiedzi i udzielić informacji zwrotnej.
Lekcja minęła bardzo szybko, a uczniowie utrwalili wiadomości o częściach mowy, uczyli się od siebie. 
Oby więcej było takich lekcji, po których uczniowie twierdzą, że dobrze się bawili.

3 komentarze:

  1. Świetny pomysł. Wypróbuję u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Taki rodzaj pracy w grupach jest na pewno o wiele bardziej efektywny niż ten zwyczajny. Genialny pomysł w swojej prostocie!

    OdpowiedzUsuń