Szlakiem bohaterów naszych ulic- gry uliczne na języku polskim z okazji 100. rocznicy

POL Dębno COA 1.svgDębno- nasze kochane miasto. Tu się urodziliśmy, tu mieszkamy, tu się kształcimy. Z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości na lekcji języka polskiego sprawdzę, ile młodzi mieszkańcy  wiedzą o patronach  ulic naszego miasta?

Na lekcji będziemy korzystali z telefonów komórkowych- tych z dostępem do sieci, jak i tych, które tej usługi nie posiadają. Każda grupa będzie miała przynajmniej jedną aktywność fotograficzną. 

Losowy podział na grupy sprawi, że dreszczyk emocji pojawi się już na początku zajęć. Uczniowie będą losowali karteczki z symbolami narodowymi. 

Dla grup przygotowałam następujące zadania:

Grupa 1
Pokazanie uczniom trzech obrazów malarskich. Kto jest autorem tych dzieł? 
Zaprowadźcie nas na ulicę nazwaną od nazwiska tego bohatera. Wykonajcie fotografię tabliczki z nazwą ulicy. 
Na karcie pracy napiszcie, co my, Polacy, zawdzięczamy temu malarzowi. 

Grupa 2
Nazwa jednej z ulic na terenie Dębna została utworzona od imienia bohatera powieści historycznej "Krzyżacy". Wypiszcie na karcie pracy bohaterów tego dzieła, a następnie zaprowadźcie nas bezpiecznie w to miejsce. Napiszcie, jakich doznał krzywd, z czyich rąk, z jakiego powodu?



Grupa 3
Przy jakiej ulicy usytuowana jest nasza szkoła? Wykonajcie fotografię tabliczki z pełną nazwą placówki. Na karcie pracy wynotujcie 5 cytatów z wypowiedzi świętego. Ustnie przygotujcie wyjaśnienie zacytowanych wypowiedzi. Wytłumaczcie przesłanie swoim rówieśnikom.


Grupa 4
Kto jest autorem utworu:
"I otarł grubej koszuli rękawem
Łzę, co po twarzy toczyła się, drżąca
I taka mętna, i ciężka, i wielka,
Jakby to wody nie była kropelka,
Lecz kamień, który, wyrzucony z duszy,
Padnie w głębiny i ziemię poruszy."?
Wykonaj fotografię tabliczki z nazwą ulicy tej osoby. 
Na karcie pracy zapisz nazwisko, a następnie podziel je na sylaby, litery i głoski. Policz je. 

Grupa 5
Ułóżcie portret z zestawu puzzli. Kim jest postać na zdjęciu/ rysunku? Na karcie pracy wypiszcie 6 tytułów dzieł tego autora. Jaki ważny budynek dla społeczności lokalnej znajduje się przy ulicy nazwanej od jego nazwiska? Udajcie się tam i wykonajcie zdjęcie herbu naszego miasta, który zdobi ten budynek.

Grupa 6
Patronem tej ulicy jest władca, który został pierwszym Królem Polski. Wyjaśnij na karcie pracy, co znaczy jego przydomek. W którym zabytku literatury polskiej zostało opisane jego panowanie? Jakie cechy króla zostały w tym dziele przedstawione?

Grupa 7
O którym patronie dębnowskiej ulicy napisał Julian Tuwim;
"Wiedzą, że brwi krzaczaste, że sumiaste wąsy,
I że nieprzepisową nosi maciejówkę,
Słyszeli, że dosadnym wyraża się słówkiem,
Że z litewska przeciąga i że miewa dąsy"?
Na karcie pracy zapiszcie poprawnie jego imię i nazwisko. Jakie zjawisko fonetyczne zachodzi w nazwisku tej postaci? 
Jaki budynek znajduje się przy ulicy określonej jego nazwiskiem? Udajcie się tam i wykonajcie fotografię grupy na jego tle. 

Grupa 8
Obejrzyjcie rysunki wykonane przez Twoich rówieśników.  Ustalcie, do której szkolnej lektury zostały wykonane. Napiszcie na karcie pracy, kto jest jej autorem. Wyjaśnicie pochodzenie tytułu książki.
Udajcie się na ulicę  nazwaną nazwiskiem tego twórcy. Co znajduje się na skrzyżowaniu tej ulicy i dwóch innych? Wykonajcie fotografię tego miejsca.

Gry miejskie są świetnym narzędziem edukacji. Mogą być formą rozrywki, wypoczynku, turystyki, promocji produktu lub marki, edukacji czy wychowania. 
Celem graczy, przemieszczających się w przestrzeni miasta, będzie realizacja zadania oraz dotarcie do wyznaczonych punktów. 
Gry miejskie stanowią formę wychowania patriotycznego, kulturalnego i historycznego. Gra miejska to także sposób na integrację zespołu. Uczniowie nauczą się wzajemnej współpracy, a to zaowocuje w przyszłości.

Komentarze

  1. Świetny pomysł. Czy uczniowie chodzä po mieście sami bez opiekuna? Jak to rozwiązane jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry. Uczniowie są cały czas z nauczycielem. Zadania są wykonywane w dyskretnie zaplanowanej kolejności. Podział na grupy następuje zanim wyruszymy spod szkoły. My mieszkamy w niedużym mieście, więc 2 lekcje to czas optymalny.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"