Słyszę, czuję, rozumiem, czyli o odbiorze dzieła literackiego z zamkniętymi oczami



Obraz skeeze z Pixabay

Wkrótce rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego i pierwsze tegoroczne święto polonistyczne na lekcji- Narodowe Czytanie.

Osiem polskich nowel wybranych przez parę prezydencką będzie lekturą tegorocznej, 8. edycji Narodowego Czytania. Niestety, ja z uczniami będę świętować tylko jeden dzień- w piątek 6 września i dlatego poznamy (przeczytamy) tylko jeden z proponowanych przez parę prezydencką utworów. Dodatkową lekcję poświęcę na omówienie noweli z uczniami.

Zdecydowałam, że w całości poznamy "Katarynkę" Bolesława Prusa.

Jakie mam plany?

1. Głośne czytanie z podziałem na role przez wtajemniczone osoby (zależy mi na tym, aby zachowały tajemnicę do lekcji).

2. Słuchanie przez pozostałą część klasy z zawiązanymi oczami.

3. Odtworzenie dźwięków katarynki.

4. Wykonywanie różnych czynności z zawiązanymi oczami/ w ciemności.


Nad listą aktywności, którą uczniowie będą mogli wylosować, jeszcze pomyślę. A może czytelnicy bloga mi w tym pomogą? Chodzi mi o zadania wykonalne w klasie, na forum. Proszę o wpisanie swojej propozycji. Z góry dziękuję. Mam nadzieję, że zadania przydadzą się również innym nauczycielom.

Swoją propozycję zapisz pod tym linkiem

https://www.menti.com/o3zqtyabac

a wszystkie rezultaty ukażą się na poniżej zamieszczonej tablicy.





5. Zapamiętywanie najważniejszych cytatów z utworu poprzez zadania w formie labiryntu.

W labiryntach umieściłam następujące fragmenty:


"Katarynka rozdrażnia mnie, a ja mam tylko jedno życie, którego mi nie wypada trwonić na słuchanie obrzydliwej muzyki.”

"Gdy mecenas usłyszał na ulicy katarynkę, przyśpieszał kroku i na parę godzin tracił humor."

"Mała niewidoma dziewczynka tańczyła po pokoju klaszcząc w ręce."

"Najmniejszy szelest, zapach, oziębienie się albo rozgrzanie powietrza nie uszło jej uwagi."

"Stopniowo pamięć wzrokowych wrażeń poczęła zacierać się w dziewczynce."


6. Rozpoznawanie, kto to powiedział/ pomyślał i w jakich okolicznościach.


Na zakończenie uczniowie na kolorowych karteczkach napiszą, co chcieliby powiedzieć mecenasowi. Wypowiedzi uczniów to okazja, aby porozmawiać o tolerancji, otwartości, empatii.  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca