Słyszę, czuję, rozumiem, czyli o odbiorze dzieła literackiego z zamkniętymi oczami
![]() |
Wkrótce rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego i pierwsze tegoroczne święto polonistyczne na lekcji- Narodowe Czytanie.
Osiem polskich nowel wybranych przez parę prezydencką będzie lekturą tegorocznej, 8. edycji Narodowego Czytania. Niestety, ja z uczniami będę świętować tylko jeden dzień- w piątek 6 września i dlatego poznamy (przeczytamy) tylko jeden z proponowanych przez parę prezydencką utworów. Dodatkową lekcję poświęcę na omówienie noweli z uczniami.
Zdecydowałam, że w całości poznamy "Katarynkę" Bolesława Prusa.
Jakie mam plany?
1. Głośne czytanie z podziałem na role przez wtajemniczone osoby (zależy mi na tym, aby zachowały tajemnicę do lekcji).
2. Słuchanie przez pozostałą część klasy z zawiązanymi oczami.
3. Odtworzenie dźwięków katarynki.
4. Wykonywanie różnych czynności z zawiązanymi oczami/ w ciemności.
Nad listą aktywności, którą uczniowie będą mogli wylosować, jeszcze pomyślę. A może czytelnicy bloga mi w tym pomogą? Chodzi mi o zadania wykonalne w klasie, na forum. Proszę o wpisanie swojej propozycji. Z góry dziękuję. Mam nadzieję, że zadania przydadzą się również innym nauczycielom.
Swoją propozycję zapisz pod tym linkiem
https://www.menti.com/o3zqtyabac
a wszystkie rezultaty ukażą się na poniżej zamieszczonej tablicy.
5. Zapamiętywanie najważniejszych cytatów z utworu poprzez zadania w formie labiryntu.
W labiryntach umieściłam następujące fragmenty:
"Katarynka rozdrażnia mnie, a ja mam tylko jedno życie, którego mi nie wypada trwonić na słuchanie obrzydliwej muzyki.”
"Gdy mecenas usłyszał na ulicy katarynkę, przyśpieszał kroku i na parę godzin tracił humor."
"Mała niewidoma dziewczynka tańczyła po pokoju klaszcząc w ręce."
"Najmniejszy szelest, zapach, oziębienie się albo rozgrzanie powietrza nie uszło jej uwagi."
"Stopniowo pamięć wzrokowych wrażeń poczęła zacierać się w dziewczynce."
6. Rozpoznawanie, kto to powiedział/ pomyślał i w jakich okolicznościach.
Na zakończenie uczniowie na kolorowych karteczkach napiszą, co chcieliby powiedzieć mecenasowi. Wypowiedzi uczniów to okazja, aby porozmawiać o tolerancji, otwartości, empatii.
Komentarze
Prześlij komentarz