Cykl zadań konkursowych-ŻYWE ABECADŁO

Dobiegł końca szkolny konkurs ortograficzny, do którego zapraszałam TUTAJ.


Uczniowie redagowali krótki tekst dyktanda- 6 zdań. Minimum słów w zdaniu-5.
Element konieczny- w każdym słowie występuje „rz”.
Oto wybrane teksty:
Rzetelny rzymianin rzucił rzepak rzymiance. Rzymianka rzekomo rzodkiewkę rzuciła rzeźbiarzowi. Rzeźbiarz rzymski rzadko rzucał rzeczami. Rzymianin rzekł: "Rzeczywiście  rzeźbiarz rzadko rzuca". Rząd rzemiosło rzymiance rzucił. Rzymianka rzemiosło rzuciła rzece. 
------------------------------------------------------------------
We wrześniu dojrzewają grzyby: podgrzybki i koźlarze. Zakatarzony rowerzysta skorzystał i przyjechał na grzybobranie. Grzybiarz Grzegorz przepada za tym przyjemnym przechadzaniem.
Rowerzysta przyrzekł, że zbierze olbrzymie grzyby wśród brzózek. Przechodząc przez przełęcz na wzgórzu ujrzał przepiórkę. Przystanął, przyjrzał się i przejęty przygarnął przestraszone zwierzę. 
___________________________________


Następnie uczniowie dzielili litery na wyrazy i zdania. Przepisywali tekst ręcznie lub na komputerze i przedstawiali do sprawdzenia. Nie mogli zgubić ani jednej literki!


Dzisiaj przeżyłem wiek młodzieńczy. Nie obeszło się bez kłopotów. Cóż za historia! Miałem przejścia z kumplami i rodzicami, a wszystko z powodu dziewczyn. Dziś wieczór cieszę się, że mam dwadzieścia lat, bo myślę sobie, że najgorsze mam już ze sobą. Dojrzewanie to jest naprawdę syf. Dobrze, że przechodzi się przez to tylko raz. Na początku Panie Boże zawiadamiam cię, że nie przyszedłeś. Spałem dziś bardzo mało przez te wszystkie problemy wieku dojrzewania, więc na pewno bym cię nie przegapił. Poza tym jeszcze raz ci powtarzam: Jeżeli kimam, potrząśnij mną. Kiedy się obudziłem, udałem się do przedostatniej sali na końcu korytarza. Cisza i mnóstwo światła. Człowiek ma wrażenie, że wchodzi do kaplicy.  

__________

W kolejnym etapie uczniowie przygotowali autorskiego mema, zachęcającego do poznania zasad ortograficznych i interpunkcyjnych oraz

wypisywali 10 związków frazeologicznych, w których wystąpiły głoski nosowe „ą” lub „ę”. Projektowali rebusy przedstawiające wybrany przez Ciebie związek frazeologiczny.
 
Między Scyllą a Charybdą
Węzeł gordyjski
Męki Tantala
Czuć się jak w domu
Dać komuś wolną rękę
Mieć węża w kieszeni
Prawo pięści
Szukać ze świecą
Łamać sobie głowę
Pięta Achillesa

Tworzyli także autorskie krzyżówki z hasłem. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4