Cykl zadań konkursowych-ŻYWE ABECADŁO
Dobiegł końca szkolny konkurs ortograficzny, do którego zapraszałam TUTAJ.
Uczniowie
redagowali krótki tekst dyktanda- 6 zdań. Minimum
słów w zdaniu-5.
Element
konieczny- w każdym słowie występuje „rz”.
Oto wybrane teksty:
Oto wybrane teksty:
Rzetelny rzymianin rzucił rzepak rzymiance. Rzymianka rzekomo
rzodkiewkę rzuciła rzeźbiarzowi. Rzeźbiarz rzymski rzadko rzucał
rzeczami. Rzymianin rzekł: "Rzeczywiście rzeźbiarz rzadko rzuca". Rząd
rzemiosło rzymiance rzucił. Rzymianka rzemiosło rzuciła rzece.
------------------------------------------------------------------
We wrześniu dojrzewają grzyby: podgrzybki i koźlarze. Zakatarzony
rowerzysta skorzystał i przyjechał na grzybobranie. Grzybiarz Grzegorz
przepada za tym przyjemnym przechadzaniem.
Rowerzysta przyrzekł, że zbierze olbrzymie grzyby wśród brzózek. Przechodząc przez przełęcz na wzgórzu ujrzał przepiórkę. Przystanął, przyjrzał się i przejęty przygarnął przestraszone zwierzę.
___________________________________
Rowerzysta przyrzekł, że zbierze olbrzymie grzyby wśród brzózek. Przechodząc przez przełęcz na wzgórzu ujrzał przepiórkę. Przystanął, przyjrzał się i przejęty przygarnął przestraszone zwierzę.
___________________________________
Następnie uczniowie dzielili
litery na wyrazy i zdania. Przepisywali tekst ręcznie lub na komputerze i przedstawiali
do sprawdzenia. Nie mogli zgubić ani
jednej literki!
Dzisiaj przeżyłem wiek młodzieńczy. Nie obeszło się bez kłopotów. Cóż za historia! Miałem przejścia z kumplami i rodzicami, a wszystko z powodu
dziewczyn. Dziś wieczór cieszę się, że mam dwadzieścia lat, bo myślę
sobie, że najgorsze mam już ze sobą. Dojrzewanie to jest naprawdę syf.
Dobrze, że przechodzi się przez to tylko raz. Na początku Panie Boże
zawiadamiam cię, że nie przyszedłeś. Spałem dziś bardzo mało przez te
wszystkie problemy wieku dojrzewania, więc na pewno bym cię nie
przegapił. Poza tym jeszcze raz ci powtarzam: Jeżeli kimam, potrząśnij
mną. Kiedy się obudziłem, udałem się do przedostatniej sali na końcu
korytarza. Cisza i mnóstwo światła. Człowiek ma wrażenie, że wchodzi do
kaplicy.
__________
W kolejnym etapie uczniowie przygotowali
autorskiego mema, zachęcającego do poznania zasad ortograficznych i
interpunkcyjnych oraz
wypisywali
10 związków frazeologicznych, w których wystąpiły głoski nosowe „ą” lub „ę”. Projektowali rebusy przedstawiające wybrany przez Ciebie związek frazeologiczny.
Między
Scyllą a Charybdą
Węzeł gordyjski
Męki
Tantala
Czuć
się jak w domu
Dać
komuś wolną rękę
Mieć
węża w kieszeni
Prawo
pięści
Szukać
ze świecą
Łamać
sobie głowę
Pięta
Achillesa
Tworzyli także autorskie krzyżówki z hasłem.
Komentarze
Prześlij komentarz