Podróż kolejowa do Itaki z biletem od samego Odyseusza
Czytanie lektur wzbudza opór uczniów. Warto więc zadbać o lekcje z tekstem literackim i zorganizować je tak, aby nawet ten, który nie przeczytał utworu, jak najwięcej z niego zapamiętał.
Tak zwane stacyjki są niezawodne.
Oto zadania, które zaproponowałam gimnazjalistom podczas omawiania lektury "Przygody Odyseusza"":
Wyjaśnij
związek frazeologiczny „wierna Penelopa”, odwołując się do treści lektury.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 2
Ile
lat nie było Odyseusza w domu i z jakiego powodu? Odpowiedz pełnym zdaniem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kto
z postaci boskich pomagał Odyseuszowi? Przytocz cytat, który potwierdzi Twoją
wypowiedź.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 4
W
jaki sposób Odyseusz pokonał zalotników swojej żony?
Stacja 5
Jaki
był Odyseusz? Podaj dziesięć cech charakteru. Podziel je na zalety i wady.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 6
Ułóż
krzyżówkę sprawdzającą wiedzę z lektury, której hasło (rozwiązanie) brzmi „ITAKA”
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 7
Zredaguj
plan zdarzeń spotkania Odyseusza z cyklopem Polifemem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 8
Na
której z wysp, odwiedzonych przez Odyseusza, chciałbyś/ chciałabyś zamieszkać i
z jakiego powodu?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 9
Kim
jest Telemach dla Odyseusza? Ile czasu się nie widzieli i z jakiego powodu?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 10
Kto
znalazł się między Scyllą i
Charybdą? Wyjaśnij związek
frazeologiczny „Być między Scyllą i Charybdą”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja 11
Kto
rozpoznał Odyseusza? Co łączyło bohatera z tą postacią?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Należy pamiętać, że zadania powinny być dostosowane do możliwości klasy, którą uczymy.
Zaangażowanie
uczniów wielkie. Cisza i atmosfera pracy. Motywacja do wykonania
zadania satysfakcjonująca. Dynamika pracy ogromna.
Dlaczego warto stosować na lekcji taką formę pracy?
- Uczniowie mają więcej pomysłów,
- wspólnie dokonują wyboru najciekawszego, najlepszego, najtrafniejszego,
- wszyscy są odpowiedzialni za wykonania zadania,
- podział zadań według talentów, możliwości, umiejętności w ramach grupy,
- ujawnienie się zdolności, umiejętności,
- odkrycie w sobie talentu,
- uświadomienie swoich zalet lub wad,
- poprawa relacji pomiędzy uczniami,
- wykonanie obszerniejszej pracy niż w przydatku indywidualnej realizacji,
- możliwość pracy w otoczeniu innych osób, otrzymywanie od nich wsparcia
Komentarze
Prześlij komentarz