Historia szlachecka obrazkami opowiedziana, czyli jak zapamiętać treść ,,Pana Tadeusza"?



Wykorzystanie przez nauczyciela na lekcji języka polskiego różnych form obrazu, np. zdjęć, rysunków, grafik, schematów pozwala lepiej przekazać informacje, powiązać ze sobą zdobywane wiadomości. Taki sposób nauczania jest dla ucznia jasny, prosty i nie zniechęca do zaplanowanych na lekcji działań. Uczniowie przyznają, że nie lubią czytać książek, a szczególnie znajdujących się w nich opisów.

Wśród najważniejszych zalet wizualizacji warto wymienić wydobywanie najbardziej interesujących cech, miejsc i obiektów, pokazanie ich w możliwie atrakcyjnym świetle,
a także stworzenie własnego wyobrażenia.

 
Wizualizacja bowiem pomaga kształtować wyobraźnię, rozpoznawać swoje zdolności, uczy komunikacji z innymi ludźmi.


Wpływa na przyspieszenie procesu przyswajania nowego materiału oraz na pełniejsze jego zrozumienie. W ten sposób wzmacnia efektywność nauczania. 

 

Jestem zdania, że ilość materiałów wizualizujących na lekcji ma wpływ na proces przyswajania nowych treści. Najistotniejsze jest jednak zachęcanie uczniów do tworzenia własnych wizualizacji przyswajanych wiadomości, na przykład poprzez przekształcanie treści prezentowanych w formie tekstu na postać graficzną.

Podczas wizualizacji człowiek ma możliwość przeżywania różnorakich emocji, które także wpływają pozytywnie na przyswojenie materiału.
Rysowanie/ projektowanie uczniowie traktują często jako zabawę, co ma znaczenie dla motywacji.

Na lekcji poświęconej trudnej lekturze, epopei narodowej, warto wykorzystać wizualizację, np.
1) przedstawienie treści wybranej księgi w formie komiksu,
2) uporządkowanie obrazków/ scen z lektury w kolejności chronologicznej,
3) tworzenie i dopisywanie dialogów, monologów do zaprezentowanych obrazków,
4) wyszukiwanie cytatów zilustrowanych wcześniej wykonanymi wizualizacjami,
5) wykonanie fotografii miejsca, przedmiotu, postaci itp. opisanej w lekturze (potraktowanie tekstu jako instrukcji),
6) opowiadanie treści utworu z wykorzystaniem kolejnych sekwencji obrazkowych.


Jeśli pomysł Ci się spodobał, masz pytania, wykorzystałeś /-aś go swojej pracy, zostaw wiadomość w komentarzu. To zmotywuje mnie do dalszej kreatywności i zachęci do dzielenia się swoim doświadczeniem.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych