Wykres na lekcji języka polskiego- pomysł: porządkowanie wydarzeń opowiedzianych w lekturze ,,Kamienie na szaniec"
Wśród umiejętności ucznia, wymienionych w podstawie programowej, jest opowiadanie o wydarzeniach fabuły oraz ustalanie kolejności zdarzeń, jak również rozumienie ich wzajemnej zależności.
Najczęściej redagujemy plan utworu- ogólny lub szczegółowy. Rzadziej prosimy uczniów o uporządkowanie wydarzeń już podanych.
Poniżej prezentuję ćwiczenie w formie wykresu, przygotowane w canvie, które możemy wydrukować i rozdać uczniom na lekcji poświęconej lekturze lub na lekcji powtórzeniowej poświęconej lektom obowiązkowym.
Na przygotowanym materiale nie zamieściłam poleceń, pozostawiając sobie i Państwu wiele możliwości.
Np.
1.Podaj nazwisko i imię autora lektury.
2.Uporządkuj wydarzenia, zapisując w pustym polu numery od 1 do 5.
3.Opowiedz wybrane wydarzenie w 7-8 zdaniach.
4.Punkty planu zostały zapisane w formie równoważników zdania. Przeredaguj je i zapisz w formie zdania pojedynczego.
5. Wypisz nazwy własne użyte w planie wydarzeń. Wyjaśnij, jaki jest ich związek z lekturą.
Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w zespołach.
Uwielbiam karty pracy, które moi uczniowie wklejają do tzw. lekturowników. Są to dodatkowe zeszyty prowadzone przez uczniów w klasach IV-VIII, w których zapisujemy informacje i zadania związane z lekturami.
Komentarze
Prześlij komentarz