"5 pestek pomarańczy", czyli pierwsze spotkanie z Sherlockiem Holmesem

Smakuję literaturę piękną, czyli przedświąteczne spotkanie czytelnicze. 


Czytacie z uczniami podczas lekcji? Jeśli tak, to jak często? Czym kierujecie się przy wyborze utworu? A może pozwalacie dokonać wyboru uczniom?
Ja uwielbiam czytać podczas lekcji i marzę o tym, aby móc wygospodarować jedną lekcję w miesiącu na ten cel. 

Tym razem zaproponowałam uczniom spotkanie z Sherlockiem Holmesem. Będziemy głośno czytać "5 pestek pomarańczy".

Czytanie poprzedzimy zadaniami wstępnymi. Oto one:

1. Wyjaśnij własnymi słowami, jak rozumiesz cytat: "Świat jest dziś pomarańczą". Na wyjaśnienie masz tyle czasu, jak długo trwa piosenka. 

 
2. Co symbolizuje pomarańcza, a co cytryna? Przydziel symbolikę do wybranego owocu, wybierając znaczenia spośród podanego zbioru wyrazów:
witalność, gorycz, energia, niepowodzenie, rozczarowanie,  radość, optymizm, nieporozumienie, proces zdrowienia, spełnienie marzeń, kreatywność, pracowitość.

Prawidłowe rozwiązanie: POMARAŃCZA – witalność, energia, radość, optymizm, spełnienie marzeń, kreatywność, pracowitość. CYTRYNA – gorycz, niepowodzenie, rozczarowanie, nieporozumienia, ale i proces zdrowienia.
3. Obierz pomarańczę ze skórki. Wyłuskaj z owocu wszystkie pestki. Policz, ile ich jest, Liczebnik zapisz słownie na tablicy.  Posadź w doniczce tyle pestek pomarańczy, na ile wskazuje informacja w tytule dzieła Arthura Conan Doylea.

Wszystkie zadania wykonamy przy osobnych stanowiskach, podzieleni losowo na trzy drużyny. Przedstawienie rezultatów pracy to bilet wstępu do CZYTELNI (wydzielonego miejsca w klasie). Tam  będą na nas czekały egzemplarze książki i w tym miejscu będziemy głośno czytali utwór, zwracając uwagę na znaki przestankowe, modulując głosem, wykazując się dykcją i poprawnym akcentowaniem wyrazów. 
Na zakończenie każdy uczeń na kolorowej karteczce zanotuje, co czuł i  myślał podczas lektury tekstu. Karteczki przykleimy do tablicy i wrócimy do nich na kolejnych zajęciach.  Pogrupujemy je według wspólnie ustalonego kryterium i wyciągniemy wnioski. 
Fotorelacja i refleksje po przeprowadzonych zajęciach już wkrótce na blogu.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych