Jak zwrócić uwagę na cytaty z lektury?


Omawiając lektury, staramy się wskazywać cytaty, które warto zapamiętać. Zachęcamy uczniów do refleksji nad ich przekazem. Prowokujemy dyskusje. Formułujemy tematy wypracowań, w których znajdują się słowa bohatera lub narratora. 

 Czasami jeden z cytatów może sprawić, że uczeń zmieni sposób patrzenia na siebie i innych. Przewróci jego życie do góry nogami. Zmotywuje go działania, wyznaczania celów. Pocieszy, umocni, wesprze w trudnych momentach. Bedzie drogowskazem na przyszłość.
Warto więc poświęcić im więcej uwagi. 
Podczas  omawiania lektury "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" nie chciałam, aby cytaty zostały jedynie przeczytane i potem...zapomniane. Przygotowałam dla uczniów labirynty, fale słowne i tasiemce słowne. Niektórych nie mogę zamieścić, bo mój komputer ich nie otwiera po zapisaniu :( Trzeba je natychmiast drukować.









Moi uczniowie wyszukiwali cytaty, zapisywali je w zeszycie, a następnie zatrzymywali się przy każdym cytacie na kilka chwil. Zastanawialiśmy się, do których  doświadczeń życiowych się odnoszą i w jaki sposób możemy wykorzystać w praktyce nauki z nich płynące. Doszliśmy do wniosku, że  warto do nich wracać, zwłaszcza w trudnych momentach swojego życia.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"