Kontakt słowa i obrazka w naszych komiksach

Lubię zaskakiwać uczniów aktywnościami na lekcjach. Moja zasada brzmi: Działający uczeń = zapamiętana treść :) 

Stąd pomysł na wykorzystanie komiksu przy omawianiu lektury. Umówiłam się z uczniami, że ich komiksy będą się składały z co najmniej pięciu obrazków- pojedynczych rysunków przedstawiających w formie wizualnej wybraną scenę z tekstu literackiego. Ułożą się one w historię narracyjną, przedstawią akcję i scharakteryzują bohatera.


Nieruchome obrazki opowiedziały fabułę "Latarnika". Narracja komiksowa powstała przez ustawienie obok siebie kolejnych kadrów, a każdy z nich to fragment historii Skawińskiego.
W komiksach rysunek jest skrótowy, ale czytelny.  Kompozycja mieści się na stronie podzielonej na ramki (kadry), zawierające poszczególne zdarzenia.
Poszczególne obrazki w komiksach są ściśle ze sobą związane w czasie i przedstawiają dokładną analizę akcji, która jest bardzo czytelna.


Uczniowie zaobserwowali, że tekst literacki jest w komiksach włączony w ramy rysunku, a słowo i rysunek uzupełniają się i tworzą całość. Na tekst komiksu składają się: dialogi, myśli bohaterów, efekty dźwiękowe – onomatopeje. Tych ostatnich w naszych pracach zabrakło. 

Rysunek przedstawia bohaterów w wyraźnie określonej sytuacji, tekst zaś ogranicza się tylko do ich wypowiedzi, myśli lub efektów dźwiękowych, wmontowanych w rysunek w postaci tzw. dymku, chmurki lub balonika.
Wierzę, że na długo lektura/ lekcja/ komiks pozostanie w ich pamięci.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych