Wychodzimy z ławek podczas lekcji

Lekcje językowe nie muszą być nudne. Dziś zaproponowałam uczniom aktywność związaną z rozpoznawaniem podmiotu, orzeczenia i określeń w zdaniu pojedynczym. Ćwiczenie się sprawdziło, więc je polecam. 

Przygotowałam kartki A4, na których ręcznie napisałam: PODMIOT, ORZECZENIE, OKREŚLENIE. Rozłożyłam je na ławkach, by każdy dokonał wyboru.
Podyktowałam zdanie, które zapisaliśmy na tablicy.
W jednej klasie do przykładu zaprosiłam tylu uczniów, ile było wyrazów w zdaniu. Każdy odpowiadał za jedną część zdania. Ustawiali się w takiej kolejności, jak układają się słowa w  zdaniu.
W drugiej klasie wyznaczyliśmy do każdego przykładu dwóch uczniów. Układali składniki zdania, przypinając je magnesami do tablicy.
Oba sposoby działają. Uczniowie współpracują ze sobą, uczą się od siebie. Pozostali stwierdzili, że taka wizualizacja bardzo im pomogła w zrozumieniu budowy zdania pojedynczego rozwiniętego.
Wypróbujcie.
Licencja Creative Commons

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4