Powakacyjna lekcja języka polskiego - gdzie i jak warto spędzić wakacje?

Ołówek, Zielony, Pisanie NarzędziNowy rok szkoły nieubłaganie się zbliża, a ja szukam nowych pomysłów na niestereotypowe lekcje. Na tę chwilę nie posiadam wiedzy, czy uczniowie na pierwszych lekcjach będą posiadali podręczniki. Nie będą też szczęśliwi, siedząc całe lekcje w ławkach. Zaplanowałam więc zajęcia w grupach, w których nawiążemy do letnich kanikuł.

Podział uczniów będzie losowy. Unikam sytuacji, w których uczniowie dobierają się samodzielnie, choćby dlatego, że liczebność grup może być zbyt zróżnicowana, a wzajemne sympatie i antypatie wprowadzą atmosferę nerwowości.

Przygotowałam dla moich podopiecznych następujące karty do losowania:


Każda karta będzie związana z zadaniem dla grup. 
Grupy siadają razem. Otrzymują dużą kartkę formatu A3 oraz mazaki/ pisaki- każdy zespół w innym kolorze. 

Warto przypomnieć lub ustalić z uczniami zasady pracy w grupie, co usprawni współpracę na lekcji. 
Zaplanowałam, że na zajęciach wykorzystamy zasadę wirującego plakatu, dzięki czemu uczniowie nie tylko będą formułować argumenty, ale także poznają opinie innych grup.

Na tablicy zapiszę zdanie, które uczniowie dokończą mazakiem na kartach otrzymanych do pracy. 

Najatrakcyjniejsze wakacje to takie, które spędziłbym/ -abym...


Odpowiedź uczniów zasugerowana jest obrazkiem, który identyfikuje grupę, np. w schronisku górskim, nad morzem, pod namiotem.

Zespół w ustalonym czasie zapisuje argumenty, które przekonują, że to miejsce wspaniałego wypoczynku letniego.

Moja rola będzie ograniczona do odpowiadania na pytania uczniów i kontrolowania czasu.

Po upływie 5 minut, na mój sygnał, uczniowie przekażą swój plakat drużynie następnej (zgodnie ze wskazówkami zegara) itd.

Zadanie zostaje ukończone, jak plakat dotrze do grupy, która rozpoczynała zadanie i odczyta ona argumenty dopisane poza ich zespołem.

Na zakończenie chciałabym porozmawiać z uczniami o wycieczce klasowej, aby wstępnie wybrać miejsca, o których marzą i myślą.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca