Jak rozpisać uczniów?- pomysł dziewiąty

 

 

Pomysł, który prezentuję poniżej,  stosuję przy redagowaniu przez uczniów twórczych opowiadań.


Zaczynam od wylosowania przez uczniów narratora. Wykorzystuję do tego celu ruletkę.

Narrator posiada cechy ludzkie- opowiada, odczuwa, wspomina itp. Z jego perspektywy powstaje ciekawa historia. Nawet jeśli uczniowie wylosują tego samego narratora, nie będzie dwóch identycznych prac. 

Przy okazji powtarzamy, co to jest personifikacja.

 

Proponuję zachęcić uczniów do zastosowania narracji pierwszoosobowej. Z moich obserwacji wynika, że historie uczniowskie są wówczas ciekawsze i znacznie obszerniejsze.
 
Wspólnie z uczniami ustalam kryteria realizacji tematu, np.
  • narrator pierwszoosobowy,
  • tytuł opowiadania,
  • opis- miejsca, postaci, sytuacji, przeżyć wewnętrznych,
  • dialog,
  • retrospekcja,
  • puenta,
  • miejsce i czas akcji,
  • zwrot akcji.
Zachęcam do zilustrowania swojej historii. 
Napisane przez uczniów opowiadania są odczytywane podczas lekcji ( z wyjątkiem tych uczniów, którzy wyraźnie nie mają odwagi upublicznić swoje zadanie).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca