Czy na języku polskim w gimnazjum warto rysować/ malować?- cz.2

Jak wygląda świat przedstawiony w utworze Bolesława Leśmiana "Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze "?- takie pytanie postawiłam swoim uczniom na lekcji.



W wierszu jest napisanie : "Czołgliwymi mackami krew z kwiatów wysysa". Macki skojarzyły mi się z ośmiornicą, dlatego mój bohater tak wygląda. Kolory jakie zastosowałam są różne, zaczynając od żółtego, kończąc na barwach zimnych. Postać jest w połowie szara, ponura, czuje się odtrącona od reszty, ale gdy człowiek pogłaszcze go swoją ręką, staje się miłym, pełnym miłości, wesołym stworkiem. Jego przemianę doskonale widać na mojej ilustracji. Myślę, że całość dobrze się ze sobą komponuje i oddaje nastrój wiersza Bolesława Leśmiana.
Angelika



Mój bohater nie ma określonego kształtu, ponieważ autor tekstu nie napisał, kto się kąpie w tej kałuży.

Kolory na obrazku wyrażają radość, ponieważ to stworzenie kąpie się w kałuży, bawi się.
Kwiaty z białym środkiem zostały już wyssane z krwi.
Płatki kwiatów mają 3 kolory: różowy, złoty i pomarańczowy.
Agata

Neologizmy Leśmiana przylegają znakomicie do wyrażanych treści i podnoszą ekspresję wypowiedzi poetyckiej. Bardzo trafnie wyrażają niepokoje egzystencjalne twórcy, a zarazem ukonkretniają i uplastyczniają niesamowity, często nierealny obraz.

Nasze wizualizacje bardzo się od siebie różniły. Choć czytaliśmy ten sam utwór, nasze wyobrażenia były odmienne.
Rysowanie skłoniło nas do zastanowienia się nad odczytaniem neologizmów artystycznych.

Dobrze się bawiliśmy, byliśmy kreatywni i wszyscy zrozumieliśmy nowe wyrazy, utworzone po to, aby nazwać nieznane wcześniej przedmioty, stworzenia czy sytuacje.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych