Przyglądam się życiu innych kobiet i dostrzegam własne odbicie w małych formach dramatycznych

"Doznawać uczuć, kochać, cierpieć, poświęcać się będzie zawsze istotą życia kobiet"- twierdził
Honore de Balzac, a ja się z nim zgadzam.  

Kobieta jest więc intrygującą bohaterką, co postanowiłam dowieść na lekcji języka polskiego w klasie trzeciej gimnazjum.

Zmodyfikowałam pomysł na lekcję okolicznościową zamieszczoną TUTAJ
Uczniowie  pracowali w grupach, bo taką formę pracy uwielbiają. Wykorzystam kostki story cubes, kolorowe długopisy/ pisaki, przygotowane i wydrukowane fotografie kobiet. Uczniowie  korzystali ze słowniczka ortograficznego w celu uniknięcia błędów w redagowanej przez siebie pracy. 

Zespoły dobrałam losowo. ( Na moim blogu wielokrotnie pisałam o tym, jakie stosuję metody podziału uczniów na grupy)

Uczniowie rzucali kostkami opowieści i fotografowali wylosowany układ obrazków. Poinformowałam o tym, że wytworem ich pracy będzie krótka forma dramatyczna. 
W związku z tym podczas realizacji zadania uczniowie wskazywali  elementy dramatu takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog.
Dokonywali starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie i na komputerze.  Umiejętnie formatowali tekst, dobierali rodzaj czcionki według rozmiaru i kształtu, stosowali właściwe odstępy, wyznaczali marginesy i justowali tekst, dokonując jego korekty i jednocześnie kontrolując autokorektę. Poprawiali ewentualne błędy językowe, ortograficzne oraz interpunkcyjne.

Wspólnie ustaliliśmy kolorystykę zapisu poszczególnych części. 

Kolor zielony
Tekst poboczny
Kolor niebieski
Akty i sceny
Kolor czarny
Tekst główny
Kolor czerwony
Tytuł


Następnie zachęciłam uczniów do rozmowy o tym, jaki mają pomysł na kreację bohaterki. Dopiero wówczas dokonywali wyboru fotografii przygotowanej przeze mnie. 

Czekali na ten moment w napięciu, ponieważ zdjęcia się nie powtarzały. Zdarzyło się też tak, że pod wpływem fotografii uczniowie zmienili koncepcję pracy. 

Potem tworzyli małe formy dramatyczne, które zaprezentuję w innym wpisie blogowym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych