Skarbiec wiedzy o świecie ukazanym w "Balladynie", czyli lektura w pudełku

Pomysł nie nowy i nie mój. Przeczytałam o nim na blogach nauczycielskich i zdecydowałam się spróbować. Uczniowie, za pomocą niewielkiego pudełka, stworzyli świat ukazany w "Balladynie" zgodnie ze swoimi wyobrażeniami. Atrakcyjna metoda zmotywowała uczniów do pracy i sprawiła, że po książkę sięgnęli także Ci, którzy jej nie przeczytali.





Pudełko stało się odzwierciedleniem ich wyobrażeń o lekturowym świecie.





Zadanie bardzo się podobało, uczniowie zwracali uwagę, że niezbędna się okazała wyobraźnia i kreatywność. Połączyliśmy to, co przyjemne, z tym, co pożyteczne.

Wcześniej poprosiłam uczniów, by podczas cyklu omawiania lektury zastanowili się, jakie rekwizyty będą im się kojarzyły z treścią utworu oraz pomogą go zapamiętać. Nie narzucałam ich formatu, nie określiłam ilość rekwizytów, choć udzieliłam kilku podpowiedzi na lekcjach z lekturą. Poinformowałam jednak uczniów, że ich zadaniem będzie omówienie zawartości pudełka i uzasadnienie dobranych przedmiotów. Prezentacja miała formę pokazu. Autor pudełka sam demonstrował jego wnętrze oraz rekwizyty. Opowiadał o nich, wykazując się znajomością lektury. Argumentował dobór, wygląd itp. posługując się skojarzeniami.


Oczywiście, niektóre się elementy się powtarzały, ale służyło to utrwaleniu treści lektury. Uczniowie zapamiętali więcej z treści lektury, byli zaciekawieni wytworami i słuchali uważnie swoich wypowiedzi.


Najważniejszy dla mnie był fakt, że każdy uczeń został zmotywowany do tego, by wypowiedzieć na forum chociaż kilka zdań. Nie od dziś wiadomo, że wypowiedzi ustne zawsze bardzo stresują uczniów, a zadanie pozwoliło na pokonanie własnych słabości i pokazało, że kilkuminutowa wypowiedź nie jest czymś bardzo trudnym.


Dzięki takiemu zadaniu młodzi ludzie nie tylko maja szansę wykazać się pomysłowością, udowodnić, że znają treść, ale przede wszystkim trenują umiejętność argumentowania.


Pudełka wykorzystałam także na lekcji w równoległej klasie. Uczniowie pracowali w grupach. Ich zadaniem było obejrzeć zawartość pudełka, wykonać fotografie oraz objaśnić w 10 zdaniach hasła w taki sposób, aby wykazać się znajomością lektury. Hasła uporządkowaliśmy w kolejności alfabetycznej, tworząc "Słownik rekwizytów" występujących w lekturze. Obie klasy były zaangażowane i w atrakcyjnej formie przyswoiły sobie treść lektury.

Źródła i inspiracje:
1. https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/11/19/lektura-w-pudelku/
2. http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/lektura-w-pudelku/

3.http://kreatywnypolonista.blogspot.com/2018/08/lektura-w-pudeku.html       

Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Każdy zespół uczniowski jest inny, ale z pewnością warto spróbować. Moi uczniowie początkowo byli bardzo zaskoczeni, ale podczas prezentacji bardzo im się podobały prace rówieśników.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4