Jak wprowadzam uczniów do lektury utworów Edwarda Stachury?
Aby rozmawiać o trudnych rzeczach, każdy z rozmówców musi być przygotowany.
Dlatego zanim zaproszę na moje lekcje Edwarda Stachurę, rozmawiam z uczniami o konotacji słowa "wyklęty". Gimnazjaliści podają synonimy, skojarzenia, podejmują próbę zdefiniowania pojęcia. Podają przyczyny takiego stosunku do drugiego człowieka, uważnie słuchając się wzajemnie. Określają, w jaki sposób okazujemy negatywne uczucia innym osobom. Opisują przeżycia "osoby wyklętej".
Po tym etapie poznawanie twórczości Edwarda Stachury rozpoczynam od nieukierunkowanego, indywidualnie odczytanego utworu "List do pozostałych"- TUTAJ
Ból, osamotnienie, pustka, bezcelowość, świadomość krzywdzenia innych,
gorycz i wiara, że pomimo targnięcia się na własne życie, Bóg jednak
przebaczy i zbawi, bo dostrzeże, że posyłanie tak uduchowionej i
uwrażliwionej osoby na ten łez padół było błędem, sprawiają, że zapada cisza, a niektórzy ocierają łzę, która spływa po policzku.
Teraz rozumienie kolejnych utworów Stachury (poety wyklętego) nie nastręczy wielu trudności, gdyż otworzą się oczy i serca młodych ludzi.
Warto wówczas poruszyć również kwestie wychowawcze, jeśli zespół klasowy izoluje któregoś z uczniów. Empatia sprawia, że uczniowie zmieniają swoje zachowanie.
Komentarze
Prześlij komentarz