Porządkujemy wydarzenia z lektury "Chłopcy z Placu Broni"

"Chłopcy z Placu Broni" to mądra książka, która podoba się nie tylko chłopcom. Wspomniana lektura swoją treścią zachęca do przełamania stereotypu lekcji i wyjścia z ławek.
Oto kilka pomysłów, które warto wypróbować na lekcjach poświęconych tej lekturze.
Pomysł 1
Porządkowanie wydarzeń 
Przy tej aktywności polecam pracę w grupach. Uczniowie wspólnie  ustalają kolejność, sprawdzają w lekturze przebieg wydarzeń, by finalnie wykonać zadanie na tablicy.
Warto wcześniej wydrukować wydarzenia i pozwolić uczniom na ich uporządkowanie.
  



Pomysł 2
Bardzo podoba się moim uczniom "przeniesienie lekcji" na plac ukazany w lekturze i walka na papierowe kule. Dwie grupy uczniowskie chętnie wchodzą w role, by dać upust swoim emocjom. Zanim powstaną papierowe kule, zapisujemy na kartkach pytania. 
Każdy uczeń jest autorem 2-3 pytań otwartych o treść lektury i posiadaczem takiej samej liczby kul. Walka nie trwa długo, a uczniowie wraz z "amunicją" siadają na swoje miejsca. Potem rozwijają każdą kulę z osobna, czytają na głos pytanie i odpowiadają na nie.

Preferuję posadzenie uczniów w okręgu i ustalenie kolejności. Najlepiej sprawdza się czytanie po jednym pytaniu. Wówczas mamy tyle rund, ile pytań zadawali uczniowie. Ważne, aby każdy uczeń posiadał taka samą liczbę kul papierowych.
Pomysł 3
W redakcji gazety
Uczniowie ustalają fakty, pracując z lekturą. Następnie redagują tekst informacyjny do najbliższego wydania, w którym w sposób krótki, jasny i precyzyjny podają jedynie fakty z książki. Ważnym elementem jest nadanie chwytliwego i zachęcającego do przeczytania informacji tytułu. 
Uczniowie pracują w grupach. Po wykonaniu poniższego testu siadają w dowolnym miejscu klasy i przygotowują krótki tekst.



Pomysł 4
Lubię metodę niedokończonych zdań, szczególnie wtedy, kiedy zależy mi na emocjonalnym odebraniu zdarzeń i zainicjowaniu dyskusji. Proponuję stworzenie zestawu niedokończonych zdań i wykorzystanie go przy cyklu lekcji poświęconych lekturze.
Sprawdza się w każdej fazie lekcji i aktywizuje każdego ucznia, nawet bardzo nieśmiałego.


To bardzo ważne, że Nemeczek.............

Bardzo zasmuciło mnie to, że bohater...........

Chciałbym powiedzieć (komu?)........., że.........

Moim przyjacielem mógłby zostać........, ponieważ ...........

Gdybym był jednym z bohaterów lektury, .................

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca