Konkurs z języka polskiego- etap rejonowy 2014/2015
Konkurs Polonistyczny
dla gimnazjalistów województwa zachodniopomorskiego
w roku szkolnym 2014/2015
dla gimnazjalistów województwa zachodniopomorskiego
w roku szkolnym 2014/2015
Etap rejonowy
Drogi
Uczniu!
Przed
przystąpieniem do rozwiązywania testu prosimy, żebyś zapoznał się
z poniższymi wskazówkami:
z poniższymi wskazówkami:
1.
zakoduj swoje dane na karcie odpowiedzi zgodnie z poleceniem
komisji konkursowej;
2.
masz do rozwiązania 45 zadań zamkniętych, za rozwiązanie których możesz otrzymać
maksymalnie 45 punktów;
3.
w zadaniach podanych jest od 3 do 6
odpowiedzi; tylko jedna
jest poprawna;
4.
odpowiedzi udzielaj czarnym długopisem tylko na załączonej karcie odpowiedzi;
5.
jeżeli pomylisz się, błędne oznaczenie
otocz kółkiem i zaznacz nową poprawną odpowiedź;
6.
jeśli zaznaczysz więcej niż jedną
odpowiedź bez wskazania, która jest prawidłowa,
to żadna odpowiedź nie będzie uznana;
to żadna odpowiedź nie będzie uznana;
7.
nie używaj ołówka, gumki ani korektora
na karcie odpowiedzi;
8.
uważnie czytaj wszystkie polecenia;
9.
po zakończeniu pracy sprawdź, czy
udzieliłeś wszystkich odpowiedzi;
10. czas
rozwiązywania zadań 90 minut.
Powodzenia!
Część I
Analiza i
interpretacja wiersza Do polityka Czesława
Miłosza.
Do polityka
Kto
ty jesteś człowieku – zbrodniarz czy bohater?
Ty,
którego do czynu wychowała noc.
Oto
starca i dziecka w ręku dzierżysz los
I
twarz twoja zakryta
Jak
golem nad światem.
Czy
obrócisz w popioły miasto czy ojczyznę?
Stój!
Zadrżyj w sercu swoim! Nie umywaj rąk!
Nie
oddawaj wyroku niespełnionym dziejom!
Twoja
jest waga i twój jest miecz.
Ty,
ponad ludzką troską, gniewem i nadzieją
Ocalasz
albo gubisz
Pospolitą
rzecz.
Ty
jesteś dobry i w gronie rodziny
Pieściłeś
nieraz blask dziecinnych głów.
Ale
jeżeli przeklnie ciebie – milion rodzin?
Biada!
Co pozostanie z twoich dobrych dni?
Co
pozostanie z twoich krzepkich mów?
Ciemność
nadchodzi.
Gwarne
miasta i pola, kopalnie, okręty
Na
twojej dłoni, ludzkiej, jakże ludzkiej.
Patrz.
Linia twego życia tędy będzie szła.
Trzykroć
błogosławiony
Po
trzykroć przeklęty
Władco
dobra
Albo
władco zła.
Kraków, 1945
Czesław Miłosz, Do polityka [w:] W. Bolecki , Czesław Miłosz. To, co pisałem, Warszawa
1998.
Zadanie 1. (0-1)
Kim jest adresat
wiersza Cz. Miłosza?
A. Każdy człowiek.
B. Konkretny polityk.
C. Zbrodniarz polityczny.
D. Bliżej nieokreślony polityk.
Zadanie 2. (0-1)
Które z podanych
określeń nie wpisuje się w interpretację słowa polityk zawartą
w wierszu?
w wierszu?
A. Władca.
B. Demiurg.
C. Mąż stanu.
D. Człowiek układny.
Zadanie 3. (0-1)
Polityk w
wierszu Cz. Miłosza jest postacią
A. pozbawioną cech wartościujących.
B. jednoznacznie pozytywną.
C. jednoznacznie negatywną.
D. ambiwalentną.
Zadanie 4. (0-1)
Postępowanie
bohatera uzależnione jest od
A. fatum.
B. Boga.
C. jego woli.
D. oczekiwań obywateli.
E. układu sił politycznych.
Zadanie 5. (0-1)
Charakteryzując
bohatera wiersza, autor posługuje się
A. synonimami.
B. neologizmami.
C. zgrubieniami.
D. antonimami.
Zadanie 6. (0-1)
Do której
greckiej bogini odwołuje się autor w wersie Twoja
jest waga i twój jest miecz?
A. Do Temidy.
B. Do Nike.
C. Do Uranii.
D. Do Artemidy.
Zadanie 7. (0-1)
Cechą języka
wiersza Do polityka jest
A. agresja.
B. perswazja.
C. rzeczowość.
D. manipulacja.
Zadanie 8. (0-1)
Błogosławiony to
przykład imiesłowu
A. przysłówkowego współczesnego.
B. przysłówkowego uprzedniego.
C. przymiotnikowego czynnego.
D. przymiotnikowego biernego.
Część II
Znajomość treści
i interpretacja Szkiców węglem Henryka
Sienkiewicza.
Zadanie 9. (0-1)
Wskaż właściwą
kwalifikację rodzajową i gatunkową utworu H. Sienkiewicza.
A. Epika, opowiadanie.
B. Epika, epopeja.
C. Dramat, nowela.
D. Dramat, tragedia.
E. Liryka, bajka.
F. Liryka, przypowieść.
Zadanie 10. (0-1)
Sienkiewicz
posłużył się w tekście wymownymi nazwami miejscowości (Barania Głowa,
Osłowice), by
A. podkreślić, że akcja utworu dzieje się na
wsi.
B. podkreślić, że akcja tematycznie związana
jest z życiem chłopów.
C. podkreślić ujemne cechy charakteru i
umysłowości ich mieszkańców.
D. podkreślić swój negatywny stosunek do
chłopów i ich problemów.
Zadanie 11. (0-1)
Prostactwo,
bezwzględność, wyrachowanie i perfidia to cechy
A. chłopa Rzepy.
B. wójta Buraka.
C. dziedzica Skorabiewskiego.
D. pisarza gminnego Zołzikiewicza.
Zadanie 12.
(0-1)
Jakim stylem
posłużył się narrator w poniższym wypowiedzeniu?
Prawda, że Rzepowa była śliczna kobieta, co się
nazywa; nie byłby jednak zapewne ów baraniogłowski Don Juan tyle jej zachodów
poświęcał, gdyby nie dziwna i zasługująca na ukaranie oporność tej kobiety.
A. Potocznym.
B. Naukowym.
C. Ironicznym.
D. Podniosłym.
Zadanie 13.
(0-1)
Co Sienkiewicz czyni
odpowiedzialnym za tragizm losów rodziny Rzepów?
A. Stosunki społeczne panujące w II
połowie XIX wieku.
B. Stosunki polityczne panujące w II połowie
XIX wieku.
C. Wrodzoną bierność chłopów i ich skłonność
do godzenia się z losem.
D. Fatalistyczną koncepcję losu człowieka,
uzależniającą jego egzystencję od przeznaczenia.
Zadanie 14.
(0-1)
Wawrzon Rzepa
podpisał z wójtem kontrakt, w którym zobowiązał się stanąć do poboru za jego
syna z powodu
A. korzyści materialnych.
B. intrygi Zołzikiewicza.
C. spłaty honorowego długu.
D. nadziei na awans społeczny.
Zadanie 15.(0-1)
Do jakiego
wydarzenia historycznego odwołuje się w swej wypowiedzi dziedzic, mówiąc: Dawniej było co innego… panie
dobrodzieju!... a dziś ani wam do mnie, ani mnie do was nic. Dziś wy moi
sąsiedzi i basta! (…) Dziś wy tam [w powiecie] więcej możecie ode mnie. To nie dawne czasy, moja Rzepowa.”?
A. Do Wiosny Ludów.
B. Do uwłaszczenia chłopów.
C. Do powstania listopadowego.
D. Do powstania chłopów w Galicji w 1846
roku.
Zadanie 16. (0-1)
Jaką funkcję w
utworze Sienkiewicza pełni podtytuł Szkice
węglem, czyli epopeja
pod tytułem „Co się działo w Baraniej Głowie”?
pod tytułem „Co się działo w Baraniej Głowie”?
A. Zapowiada satyryczne ujęcie świata
przedstawionego w utworze.
B. Zapowiada istotne znaczenie tego utworu
dla narodu polskiego.
C. Zapowiada zabawną fabułę utworu i komiczną
kreację postaci literackich.
D. Zapowiada ukazanie chłopów w momencie
kształtowania się ich świadomości
społecznej.
Część III
Analiza i
interpretacja wiersza Lament
świętokrzyski.
Posłuchajcie, bracia miła!
Chcęć
wam skorzyć krwawą głowę;
Usłyszycie
mój zamątek,
Jen
mi się stał w Wielki Piątek.
Pożałuj mię stary, młody,
Boć
mi przyszły krwawe gody:
Jednegociem
Syna miała
I
tegociem ożelała.
Zamęt ciężki dostał się mnie, ubogiej żenie,
Widząc
rozkrwawione me miłe Narodzenie;
Ciężka
moja chwila, krwawa godzina,
Widząc
niewiernego żydowina,
Iż
on bije, męczy mego miłego Syna.
Synku miły i wybrany,
Rozdziel
z matką swoją rany;
A
wszakom Cię, Synku miły, w swym sercu nosiła,
A
takież Tobie wiernie służyła,
Przemow
k’matce, bych się ucieszyła;
Bo
już idziesz ode mnie, moja nadzieja miła.
Synku, bych cię nisko miała,
Niecoś
bych Ci wspomagała:
Twoja
główka krzywo wisa, tęć bych ja podparła;
Krew
po Tobie płynie, tęć bych ja utarła;
Picia
wołasz, piciać bych Ci dała,
Ale
nie lza dosiąc Twego świętego ciała.
O, aniele Gabryjele,
Gdzie
jest ono twe wesele,
Cożeś
mi go obiecował tako bardzo wiele,
A
rzekący: „Panno, pełna jeś miłości!”
A
ja pełna smutku i żałości;
Spróchniało
we mnie ciało i moje wszytki kości.
Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory,
By
wam nad dziatkami nie były takie to pozory,
Jele
ja, nieboga, ninie dziś zeźrzała
Nad
swym, nad miłym Synem krasnym,
Iż
on cirpi męki, nie będąc w żadnej winie.
Nie mam ani będę mieć inego,
Jedno
Ciebie, Synu, na krzyżu rozbitego.
Lament
świętokrzyski [w:] A.Rajca, J.Polanicki, Poezja
polska w szkole średniej od średniowiecza
do współczesności, Warszawa 1997.
do współczesności, Warszawa 1997.
Zadanie 17.
(0-1)
Kto jest
podmiotem lirycznym w Lamencie
świętokrzyskim?
A. Osoba bliżej nieokreślona.
B. Ukrzyżowany Chrystus.
C. Archanioł Gabriel.
D. Matka Boska.
Zadanie 18.
(0-1)
Kto nie jest
adresatem wiersza?
A. Bóg.
B. Jezus.
C. Ludzie.
D. Matki.
E. Anioł Gabriel.
Zadanie 19.
(0-1)
Maryję
wypowiadającą się w piątej strofie charakteryzuje
A. siła.
B. nostalgia.
C. bezradność.
D. nieustępliwość.
Zadanie 20.
(0-1)
W Lamencie świętokrzyskim występuje
nawiązanie do motywu
A. genezis.
B. teatru świata.
C. syna marnotrawnego.
D. Stabat Mater Dolorosa.
Zadanie 21.
(0-1)
Scena śmierci
Jezusa (5 strofa) ukazana została
A. groteskowo.
B. fantastycznie.
C. realistycznie.
D. karykaturalnie.
Zadanie 22.
(0-1)
Wskaż właściwe
określenie sytuacji lirycznej w Lamencie
świętokrzyskim.
A. Jezus rozmawiający z matką.
B. Matka bolejąca pod krzyżem.
C. Matki współczujące Matce Boskiej.
D. Archanioł Gabriel zwiastujący Maryi wolę
Boga.
Zadanie 23.
(0-1)
W których
zwrotkach autor operuje kontrastem: sacrum (góra) – profanum (dół), radość –
żal. Strofy podane są w kolejności zestawionych par.
A. 1, 2.
B. 2, 3.
C. 5, 6.
D. 6, 7.
Zadanie 24.
(0-1)
Wyrazy: wszytki, bych, tegociem, chcęć, obiecował
to
A. neologizmy.
B. archaizmy.
C. zdrobnienia.
D. zgrubienia.
Część IV
Znajomość treści
i interpretacja fragmentów powieści Przemyślny
szlachcic Don Kichote z Manczy Miguela de Cervantesa Saavedra.
Zadanie 25.
(0-1)
Jakie jest
pochodzenie imienia bohatera Cervantesa – Don Kichote z Manczy?
A. Imię to nadali bohaterowi potomni.
B. Don Kichote odziedziczył imię po
przodkach.
C. Bohater sam nadał sobie to imię.
D. Imię to nadali bohaterowi rodzice.
Zadanie 26.
(0-1)
Jak Don Kichote
nazywał damę swego serca i swego konia?
A. Julia i Tarant.
B. Izolda i Marengo.
C. Dulcynea i Rosynant.
D. Aldonza Lorenzo i Bucefał.
Zadanie 27.
(0-1)
W czym narrator
i przyjaciele Don Kichota upatrywali źródeł jego szaleństwa?
A. W nieszczęśliwej miłości.
B. W czytanych przez niego romansach.
C. W delikatnej konstrukcji psychicznej
bohatera.
D. W traumatycznych doświadczeniach z
dzieciństwa.
Zadanie 28.
(0-1)
Która para
wyrazów charakteryzuje Don Kichota i Sanczo Pansę? (Wyrazy zostały podane w
kolejności wskazanych w pytaniu bohaterów).
A. Idealizm – realizm.
B. Odwaga – tchórzostwo.
C. Pesymizm – optymizm.
D. Racjonalizm – marzycielstwo.
Zadanie 29.(0-1)
Do którego
bohatera mitologicznego podobny jest Don Kichote?
A. Do Achillesa.
B. Do Dedala.
C. Do Syzyfa.
D. Do Zeusa.
E. Do Ikara.
Zadanie 30.
(0-1)
W którym
wypowiedzeniu użyto w przenośnym znaczeniu frazeologizmu walka
z wiatrakami?
z wiatrakami?
A. W rozdziale ósmym Don Kichote, mimo
ostrzeżeń Sanczo Pansy, rusza do walki
z wiatrakami stojącymi na polu.
z wiatrakami stojącymi na polu.
B. Antek walczył z wiatrakami zza rzeki, rzeźbiąc
z sukcesem ich drewniane miniatury.
C. Pan Nowak stoczył walkę z wiatrakami, dzięki
której udało mu się zaprząc je do
Produkcji energii elektrycznej.
D. Ograniczyć wzrost zachorowań na nowotwory
można jedynie przez stosowanie
profilaktyki;
inaczej będzie to walka z wiatrakami.
Zadanie 31.
(0-1)
Donkiszoteria to
postawa życiowa charakteryzująca się
A. przekonaniem o kryzysie wartości i
pesymizmem.
B. miłością do ojczyzny i gotowością walki o
jej wolność.
C. stawianiem sobie szlachetnych, ale
nierealnych celów.
D. walką z wyzyskiem najuboższych warstw
społecznych i ich oświecaniem.
Część V
Analiza i
interpretacja wiersza Sonet szalony
Leopolda Staffa
Włóczęga,
król gościńców, pijak słońca wieczny,
Zwycięzca
słotnych wichrów, burz i niepogody,
Lecę
w prześcigi z dalą i złudą w zawody,
Niewierny
wszystkim prawdom i sam z sobą sprzeczny.
Pod
gwiezdnym niebem w polu rozkładam gospody.
Snem
i płaszczem nakryty, śpię wszędzie bezpieczny.
U
głowy mej zatknięty kij, jak krzew jabłeczny,
Rodzi
mi kwiat marzenia i owoc swobody.
Lekkomyślność śpi
ze mną, płocha weselnica,
Sakwę,
gdziem mądrość chował, przedarła psotnica...
W
drodze szczęśliwie-m zgubił swą mądrość znużoną.
Proszę
cię, duszo moja, bądźże mi szaloną,
Bo
ukradłem nadzieję gdzieś w karczmie przydrożnej!
Ciesz
się zgubą! Niech będzie przeklęty ostrożny!
Leopold Staff, Sonet szalony [w:] J. Marx, Młoda
Polska, Warszawa 1997.
Zadanie 32.
(0-1)
W pierwszej
zwrotce występują rymy
A. parzyste.
B. okalające.
C. przeplatane.
Zadanie 33.
(0-1)
Wiersz L. Staffa
jest sonetem, bo
A. składa się z części opisowej i
refleksyjnej.
B. krytykuje i ośmiesza przedstawione w nim
zjawiska.
C. utrzymany jest w podniosłym tonie i ma
pochwalny charakter.
D. jego celem jest przekazanie uniwersalnego
przesłania o moralizującym charakterze.
Zadanie 34.
(0-1)
W wierszu L.
Staffa wyrażona jest
A. aprobata równowagi i harmonii życia.
B. akceptacja społecznych zakazów.
C. afirmacja życia.
Zadanie 35.
(0-1)
Wskaż wartość
szczególnie cenioną przez podmiot liryczny.
A. Rozsądek.
B. Mądrość.
C. Wolność.
D. Bogactwo.
E. Zaszczyty.
Zadanie 36. (0-1)
Podmiot liryczny
to człowiek
A. żyjący chwilą.
B. zagubiony w świecie.
C. ceniący wygodne życie.
D. precyzyjnie planujący przyszłość.
E. stosujący się do obowiązującego systemu
zakazów.
Zadanie 37.
(0-1)
Co pomaga
podmiotowi lirycznemu w jego wędrówce przez życie?
A. Wiara.
B. Wiedza.
C. Natura.
D. Pieniądze.
Zadanie 38.
(0-1)
Czym dla
podmiotu lirycznego jest szaleństwo?
A. Obłąkaniem.
B. Odrzuceniem rozwagi.
C. Agresywnym zachowaniem.
D. Niezrównoważeniem umysłowym i
emocjonalnym.
Część VI
Znajomość treści
i interpretacja Rozmów z katem
Kazimierza Moczarskiego.
Zadanie 39.
(0-1)
Wskaż odpowiedź niewłaściwą.
Na genezę Rozmów z katem wpływ miał/miała
A. chęć poznania osobowości nazisty –
zbrodniarza.
B. potrzeba poznania mechanizmów
kształtujących hitlerowców.
C. wspólny pobyt autora w więzieniu z Jürgenem
Stroopem.
D. prośba Stroopa o napisanie książki o jego
karierze politycznej.
Zadanie 40. (0-1)
Jürgen Stroop
jawi się w utworze jako człowiek
A. zagubiony po przegranej wojnie i upadku
wyznawanych przez niego ideałów.
B. deklarujący gotowość naprawienia
wyrządzonych przez niego krzywd.
C. postrzegający siebie jako ofiarę systemu
faszystowskiego.
D. bez poczucia winy i wyrzutów sumienia.
Zadanie 41. (0-1)
Jakie wartości
cenił przede wszystkim Jürgen Stroop?
A. Wiarę, tolerancję, wiedzę.
B. Patriotyzm, władzę, empatię.
C. Karność, lojalność, współczucie.
D. Dyscyplinę, posłuszeństwo, siłę fizyczną.
Zadanie 42.
(0-1)
Jürgen Stroop
był likwidatorem getta w
A. Lublinie.
B. Kielcach.
C. Warszawie.
D. Krakowie.
Zadanie 43.
(0-1)
Jaka myśl
została wyrażona w motcie poprzedzającym Rozmowy
z katem?
Bo cóż by warte były bunty i cierpienia,
Gdyby kiedyś w godzinę zdobytej wolności,
Nie miały się przerodzić w cierpień
zrozumienie (…)
Gdyby się lud gnębiony stawał gnębicielem
I w dłoń przebitą gwoździem chwytał miecz
Piłata?
Antoni
Słonimski, Do przyjaciół w Anglii
A.
Walka z wrogiem jego metodami jest niemoralna.
B. Z nieprzyjacielem należy walczyć jego
własną bronią.
C. Ludzie, którzy cierpieli z czyjegoś
powodu, mają prawo do zemsty.
D. Z krzywdzicielem należy postępować wg
biblijnego prawa oko za oko, ząb za ząb.
Zadanie 44.
(0-1)
Gdzie, w niżej
podanym wypowiedzeniu, należy postawić przecinek?
Dzięki nauce jaką miałem szczęście nabyć z książek
Frau Doktor Ludendorff udało mi się łatwo pokonać przesądy religijne a potem
wpisywać do rubryki wyznania: Gottglaubig.
A. Przed wyrazem: a
B. Przed wyrazami: jaką, udało, a
C. Przed wyrazami: jaką, a
D. Przed wyrazami: udało, a
Zadanie 45.
(0-1)
Które z wypowiedzeń, pochodzących z Rozmów z katem, nie zawiera
opinii?
A. Stroop
nie był gadułą, ale miał tendencję do opowiadania o sobie, m.in. do chwalenia
się.
B.
Z Dachau wrócił Stroop do Hamburga jako dyplomowany członek grupy przywódczej
SS.
C. Mimo
niskich zarobków Stroop szybko wychodził z powojennej depresji.
D. Stroop
był tak samo zafascynowany Kaukazem, jak i Ukrainą.
Powodzenia!
Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Komentarze
Prześlij komentarz