Klasowy konkurs znajomości lektury ,,Pan Tadeusz"

Konkurs na lekcji języka polskiego to okazja, aby uczniowie uczyli się od siebie wzajemnie. 
Wezmą w nim udział zespoły dwuosobowe, losowo dobrane na początku zajęć. 

Będą mogły korzystać z lektury, aby udzielić odpowiedzi, ale czas na poszukiwania zostanie ograniczony.

Każdy zespół będzie odpowiadał na wszystkie wylosowane przez siebie pytania. Pytania wydrukuję na kartce i potnę na paseczki, co usprawni przebieg konkursu.

Oto zestaw pytań:
 
1. "Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie. Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie." Jak nazywamy ten fragment tekstu?
2. Dlaczego Tadeusz Soplica wraca do Soplicowa?
3. Kto zabił Stolnika?
4. Dlaczego Jacek Soplica ukrył się jako Ksiądz Robak?
5. Kto napada na dwór Sopliców po zajeździe?
6. Co oznacza słowo "zajazd" w kontekście utworu Mickiewicza?
7. Jak nazywa się Żyd prowadzący karczmę?
8. Tadeusz był synem...
9. Ukochana Jacka to...
10. Naukę o grzeczności wygłosił...
11. Telimena chciała wydać Zosię za...
12. Ksiądz Robak pełnił na Litwie rolę...
13. Rosjanie oblegali zamek Horeszki, ponieważ...
14. Ksiądz Robak był...
15. Jacek Soplica w młodości nazywany był...
16. Między kim toczył się spór o zamek?
17. Gerwazy był...
18. Po kim otrzymał imię Tadeusz?
19. Akcja utworu rozgrywa się w roku...
20. Jacek wyznał prawdę o sobie na łożu śmierci w obecności...
21. Marzeniem Jacka było...
22. Gdzie powstała książka ,,Pan Tadeusz"?
23. ,,Pan Tadeusz" należy do rodzaju literackiego...
24. Kto zabił niedźwiedzia?
25. Jakie grzyby zbierał Wojski podczas grzybobrania? 
26. Fragment podany niżej posiada: "bo każda chmura inna, na przykład jesienna Pełźnie jak żółw leniwie, ulewą brzemienna, I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi Jak rozwite warkocze, to są deszczu strugi?"
27. Hrabia i Tadeusz podczas polowania zostali zaatakowani przez...
28. Kto obudził Tadeusza na polowanie na niedźwiedzia?
29. Kogo Tadeusz spotkał w Świątyni Dumania?
30. Czyj to opis: ,, Włos w pukle nierozwity, lecz w węzełki małe Pokręcony, schowany w drobne strączki białe, Dziwnie ozdabiał głowę, bo od słońca blasku Świecił się, jak korona na świętych obrazku."

31. O kim mowa: ,,Starzec wysoki, siwy, twarz miał czerstwą, zdrową, Marszczkami pooraną, posępną, surową. Zawsze nosił Horeszków liberyją dawną, Kurtę z połami żółtą, galonem oprawną(...) Czasem też od przysłowia, które bez ustanku Powtarzał, nazywano go także "Mopanku"; Czasem "Szczerbcem", że całą łysinę miał w szczerbach; Lecz on zwał się Rębajło."
32. Miecz Gerwazego nazywał się...
33. Jakie relacje łączyły Tadeusza Soplicę i Sędziego?
34. W jakim mieście mieście mieszkała niegdyś Telimena?
35. Jaka uroczystość kończy utwór?
36. Jaki los spotkał Ewę i jej męża Wojewodę?

Komentarze

  1. Piszę z konta syna, stąd taki dziwny nick.
    Bardzo ciekawy pomysł, ale chyba w mojej 27 osobowej trudnej klasie, się nie sprawdzi. Jest grupa osób niczym nie zainteresowana i nie sądzę , że ten konkurs będzie miał dla nich znaczenie. Ale w przyszłości mogę wykorzystać.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych