Cześnik Raptusiewicz kontra Rejent Milczek


Lekcja miała na celu przygotowanie uczniów do redagowania charakterystyki porównawczej. Z tego powodu działania uczniów były skoncentrowane za zgromadzeniu materiału przydatnego do zredagowania w/w formy wypracowania. 

Mam nieliczną klasę ósmą- 16 uczniów. W związku z tym zaproponowany przeze mnie przebieg lekcji może nie sprawdzić się w licznej klasie.

Zaczęłam od podziału uczniów na dwie drużyny. Zrobiłam to w najprostszy sposób - pocięłam na centymetrowe kawałeczki plastikowe słomki, które miałam pod ręką.
Oczywiście słomki były w dwóch kolorach. Uczniowie, wchodząc do klasy, losowali fragmenty słomek, co usprawniło podział na dwie drużyny. 
Następnie każda drużyna wybrała swojego lidera, który dokonał wyboru zbioru liter. Grupa miała za zadanie z otrzymanego zestawu liter utworzyć nazwę związaną z treścią lektury. 
Przygotowałam, korzystając z makulatury, imiona i nazwiska głównych bohaterów "Zemsty" A. Fredry.

W ten sposób uczniowie poznali bohaterów literackich, którym poświęcą czas na lekcji.


Uczniowie usiedli w swoim kręgu, czekając na kolejny etap pracy na lekcji.
Każda osoba otrzymała kartkę formatu A4. 
Na początku każdy z uczniów w centralnej części kartki narysował postać, korzystając ze wskazówek zamieszczonych w lekturze. Nie obyło się bez naśladowania wizualizacji zamieszczonych w różnych wydaniach lektury. 
Następnie uczniowie dopisywali cechy bohatera wokół narysowanej postaci. Wygląd zewnętrzny opisywali samodzielnie, czyli bez mojej pomocy.  Natomiast cechy charakteru, usposobienie, sposób bycia uczniowie określali przy mojej pomocy, ale w porozumieniu ze sobą.
Przez cały czas mogli korzystać z lektury. Mnie zależało na tym, aby uczniowie wzbogacili słownictwo, dostrzegli kontrast i zgromadzili jak najwięcej materiału pomocniczego do zredagowania wypracowania. 
Na czym polegała moja pomoc? Ja odczytywałam zbiór cech w bardzo wolnym tempie, wyjaśniałam słowa niezrozumiałe dla uczniów, naprowadzam, jeśli była taka potrzeba. Uczniowie samodzielnie cytowali powiedzonka bohaterów. 
Następnie uczniowie dobierali się w pary w taki sposób, aby uczeń opracowujący materiał poświęcony Cześnikowi usiadł razem z tym, który zajmował się osobą Rejenta. Zadaniem uczniów w parach było porównanie postaci i dostrzeżenie różnic. Sformułowanie argumentów dowodzących tego, że Fredro ukształtował postaci na zasadzie kontrastu.  
Opracowany materiał pomógł uczniom na kolejnej lekcji w redagowaniu wypracowania- charakterystyki porównawczej.



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca