niedziela, 15 stycznia 2017

Przyłączamy bohaterów literackich do portalu społecznościowego

Dziś polecam wykorzystanie serwisów społecznościowych w celach edukacyjnych

Popularny  portal społecznościowy jest platformą komunikacji, która służy między innymi do prezentowania swoich (i cudzych) myśli, dyskusji online, dzielenia się interesującymi i wartościowymi treściami. Utworzone na nim konto to nic innego jak autocharakterystyka.  

Dlaczego więc nie wykorzystać tej formy do zbierania informacji o bohaterze literackim?

Niebanalna praca na lekcji z pewnością spodoba się uczniom. Poza tym najefektywniej pracuje się w grupie, a moi uczniowie pracę zespołową uwielbiają.

Oczywiście, polecam uczniom przygotowanie się do lekcji, nie zdradzając szczegółów pracy. Po pierwsze dlatego, że potrzebujemy odpowiednich narzędzi (kartka A3/ szary papier, pisaki/ mazaki/ markery, kredki, wycinki prasowe i z sieci o odtwórcach ról itd.). Po drugie, uczniowie nie szukają informacji o wszystkich bohaterach, lecz o wylosowanych/ przydzielonych. Tym samym zostają podzieleni na grupy zadaniowe. 

Cześnik
Rejent
Papkin
Papkin
Klara
Podstolina
Cześnik
Rejent
Wacław
Papkin
Klara
Podstolina
Cześnik
Rejent
Wacław
Wacław
Klara
Podstolina
Cześnik
Rejent
Papkin
Wacław
Klara
Podstolina
Cześnik


Aby ułatwić uczniom pracę na lekcji, udostępniam im wytyczne/ wskazówki, które zamieszczam poniżej oraz wyświetlam przykładowy profil na Facebooku.

1. Imię i nazwisko bohatera.
2. Zdjęcie profilowe (może być wydrukowane i wklejone lub postać narysowana zgodnie z opisem w lekturze).
3. Zdjęcie w tle (jak wyżej).
4. Podstawowe dane – data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, miejsce pracy, związki, hobby i cokolwiek jeszcze wiemy o tej postaci.
5. Przyjaciele i rodzina (może być wydrukowane i wklejone lub postać narysowana zgodnie z opisem w lekturze).
6. Znajomi (może być wydrukowane i wklejone lub postać narysowana zgodnie z opisem w lekturze).
7. Najważniejsze wydarzenia z życia w formie postów umieszczonych na tablicy facebooka.
8. Zaproszenia na wydarzenia. 
9. Album ze zdjęciami.
10. Przynależność do określonej grupy. 
11. Opinie o wydarzeniach, innych bohaterach, książkach itp. w formie postów umieszczonych na tablicy facebooka.
12. Ulubione cytaty, sentencje, powiedzonka. 

Sprawozdawcy grupy relacjonują zebrane informacje i prezentują utworzone konto w widocznym miejscu w sali lekcyjnej. 
Na zakończenie zajęć uczniowie komentują wybrany przez siebie profil na przygotowanych i wydrukowanych karteczkach. 
C:\Users\user\Desktop\FB lesson\karta pracy z comment bar 2.png Moi uczniowie korzystają z tak przygotowanych materiałów podczas redagowania charakterystyki postaci. Wówczas wszyscy podejmują się wykonania zadania, nie mają problemów z kryterium objętości.  Mogą też, nie zakłócając pracy innych, dopytać grupę o bohatera.
 Licencja Creative Commons

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz