Bo wystarczyło parę słów, by zmienił poczwarkę w motyla...
W każdym roku szkolnym omawiam wraz z uczniami na lekcjach języka
polskiego w gimnazjum jedną lekturę nadobowiązkową. W trzeciej klasie
jest to powieść Doroty Terakowskiej pt. "Poczwarka".
Dlaczego wybrałam
właśnie tę książkę? Zdecydowało o tym wiele względów. Po pierwsze, w
dobie ogólnej znieczulicy książka uczy wrażliwości na cierpienie innych.
Uczniowie poznają, co to ból, cierpienie, jakie wyrzeczenie niesie ze
sobą opieka nad chorym człowiekiem, co to znaczy być za kogoś
odpowiedzialnym.
Po drugie, powieść burzy iluzoryczny świat, jaki
serwują nam kolorowe gazety, telewizyjne spektakle czy popularna
literatura. Uczniowie zderzają się z rzeczywistością. Przekonują się, że
w gruncie rzeczy to nam się jedynie wydaje, że wszystko w życiu można
przewidzieć, zaplanować, poukładać. Kolejną przyczyną mojego wyboru jest
to, że książka pokazuje, jak wielką siłę ma w sobie człowiek, który z
dnia na dzień podnosi się do walki z rzeczywistością, z otoczeniem i z
samym sobą. Młodzież poznaje chorobę i życie ludzi, którzy się z nią
zetknęli. Uczy się tolerancji dla osób z zespołem Downa oraz
wyrozumiałości dla ich rodziny. Pamiętajmy, że w każdym społeczeństwie
istnieją dwa odrębne światy: świat ludzi zdrowych i drugi - chorych.
Trwają one obok siebie, ale nie razem. Książka Doroty Terakowskiej
przekonuje, że zdrowi powinni wyciągnąć rękę do chorych, zaakceptować
ich i pomóc.
Jest im potrzebna nasza akceptacja i pomoc z zewnątrz.
Dzięki lekturze wspomnianej powieści można osiągnąć wiele celów
wychowawczych. Namawiam do jej czytania i omawiania na lekcjach języka
polskiego w gimnazjum. Dostarczy ona niezapomnianych przeżyć, także
stroniącym od lektur szkolnych chłopcom. Gwarantuję.
Temat: Spójrz chorobie prosto w oczy - poznajemy symptomy zespołu Downa.
Lekcja 2
Temat: Dorastanie do trudnej miłości (Dorota Terakowska "Poczwarka")
Lekcja 3
Temat: Bolesne rozczarowania rodziców dziecka z DS ukazane w powieści Doroty Terakowskiej
Warto również, jeśli czas na to pozwoli, przeanalizować motywy i postaci
biblijne, do których w powieści nawiązała pisarka. Jednak nie zabrnijmy
zbyt daleko z analizą i interpretacją utworu. Pozwólmy go uczniom
przeżyć. A to z pewnością zaowocuje w przyszłości.
Komentarze
Prześlij komentarz