Konkurs z języka polskiego- etap wojewódzki 2014/2015
Konkurs Polonistyczny
dla gimnazjalistów województwa zachodniopomorskiego
w roku szkolnym 2014/2015
dla gimnazjalistów województwa zachodniopomorskiego
w roku szkolnym 2014/2015
Etap wojewódzki
Drogi
Uczniu!
Gratulujemy
osiągniętych wyników w etapie rejonowym.
Przed
przystąpieniem do rozwiązywania testu prosimy, żebyś zapoznał się z poniższymi
wskazówkami:
1.
wpisz swój kod na karcie odpowiedzi do zadań otwartych
zgodnie z poleceniem komisji konkursowej;
2.
masz do rozwiązania 17 zadań, w tym:
a. zadania
1-16 to zadania otwarte; punktacja
za każde z tych zadań podana jest przy numerze zadania; odpowiedzi na te
zadania udzielaj na karcie odpowiedzi do
zadań otwartych;
b. zadanie
17 to wypracowanie, za które możesz otrzymać maksymalnie 20 punktów
(rozwinięcie tematu: 10 punktów; język i styl: 4 punkty; kompozycja: 3 punkty;
zapis: 3 punkty); odpowiedzi pisemnej udziel na karcie odpowiedzi do zadań otwartych;
c. zapisy w brudnopisie nie
będą sprawdzane i oceniane;
3.
za rozwiązanie wszystkich zadań możesz
otrzymać łącznie 65 punktów;
4.
używaj długopisu (pióra) tylko z czarnym
tuszem (atramentem); na kartach odpowiedzi nie używaj ołówka, gumki ani
korektora;
5.
uważnie czytaj wszystkie polecenia;
6.
po zakończeniu pracy sprawdź, czy
udzieliłeś wszystkich odpowiedzi;
7.
czas rozwiązywania zadań: 120 minut.
Powodzenia!
Część
I - pytania otwarte
I
Nawiązania do „Mowy o godności człowieka” Mirandoli.
1. „Mowa
o godności człowieka” to parafraza biblijnego stworzenia świata i człowieka.
Wskaż dwa fakty, które są zgodne z treścią Księgi Rodzaju i dwa, które są
wynikiem jej przekształcenia. (0-4
p.)
2. Odwołując
się do tekstu Mirandoli, wyjaśnij znaczenie hasła „człowiek jest kowalem
swojego losu”. (0-1 p.)
3. W
odniesieniu do tekstu wyjaśnij w dwóch zdaniach, czym jest antropocentryzm. (0-2 p.)
II
Nawiązania do „Lorda Jima”.
4. Wyjaśnij,
dlaczego Jima nazywano lordem, choć nie pochodził z rodziny szlacheckiej.
(0-1
p.)
5. Dlaczego
Jim nie uciekł, gdy nadarzyła się okazja, tylko stanął przed sądem?
(0-2 p.)
6. Wymień
trzech bohaterów „Lorda Jima”, których można nazwać ludźmi nikczemnymi (ich
postępowanie jest naganne moralnie, bez żadnych wyjątków). Podaj po trzy
argumenty uzasadniające wybór. (0-6
p.)
III
Nawiązania do „Władcy much” W. Goldinga.
7. Do
opisanych postaw dopisz imiona bohaterów. Uzasadnij swój wybór, podając
przykład ich działań. (0-8 p.)
8. Utwór
W. Goldinga jest przypowieścią o narodzinach systemu totalitarnego. Dopasuj do
tytułów rozdziałów poniższe interpretacje (jedna z interpretacji nie
pasuje do żadnego z tytułów). (0-4p.)
IV
Nawiązania do „Początku” A. Szczypiorskiego.
9. Jak
można interpretować tytuł powieści Szczypiorskiego „Początek”? (podaj i wyjaśnij
jedną interpretację). (0-2 p.)
10. Wyjaśnij,
dlaczego postępowanie Wiktora Suchowiaka można uznać za moralnie
niejednoznaczne. (0-2 p.)
11. „Porządny
Niemiec”, „niegodziwy Żyd” - o których bohaterach „Początku” można tak
powiedzieć? Uzasadnij swój wybór. (0-4 p.)
V
Nawiązania do „Słonia” S. Mrożka.
12. Którzy
bohaterowie opowiadania doprowadzili do „zepsucia młodzieży”? Uzasadnij swój
wybór, przywołując ich działania. (0-2p.)
13. Z
przedstawionych w opowiadaniu sytuacji wymień trzy, które mają charakter
groteskowy. (0-3
p.)
VI
Nawiązania do „Stu pociech” W. Szymborskiej.
14. Kim
jest podmiot liryczny wiersza? (0-1
p.)
15. Jakie
związki frazeologiczne zostały przekształcone w poniższych fragmentach wiersza?
Podaj ich znaczenia:
a) przed
przekształceniem,
b) po
przekształceniu w wierszu. (0-2
p.)
16. Nazwij
środek poetycki wykorzystany w poniższym fragmencie i określ jego funkcję.
Zachciało mu się
szczęścia,
zachciało mu się
prawdy,
zachciało mu się
wieczności,
patrzcie go! (0-1 p.)
Część
II – redagowanie tekstu.
Napisz
rozprawkę na temat: „Czy zło tkwi w naturze człowieka, czy rodzi się w nim
w wyniku zewnętrznych okoliczności?”. Rozważ problem, przywołując co najmniej
trzy argumenty odnoszące się do literatury wskazanej w zakresie wymagań.
(0-20 p.)
Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Komentarze
Prześlij komentarz