Dzień Głośnego Czytania w klasie II gimnazjum, czyli reportaż otwiera nasze oczy i porusza serca
Wybierając utwór do prezentacji w Dniu Głośnego Czytania, brałam pod uwagę teksty spoza kanonu lektur szkolnych, działające na emocje i pozostawiające trwały ślad w pamięci gimnazjalistów.
Zdecydowałam się na "Wielki przypływ" Jarosława Mikołajewskiego.
Wielki przypływ" Jarosława Mikołajewskiego to książka o malutkiej wyspie
na południu Morza Śródziemnego, której bliżej jest do Afryki niż do
Europy. Na Lampedusę cały czas przypływają imigranci, którzy mają
nadzieję na lepsze życie na Starym Kontynencie. Mikołajewski spotyka się
z najważniejszymi osobami na wyspie i rozmawia z nimi o życiu na tym
niewielkim skrawku lądu (Lampedusa ma 20 km kw.).
Dokonałam wyboru fragmentów, pamiętając o celach lekcji i sformułowanych pytaniach kluczowych.
Jakie argumenty stoją za pomaganiem osobom w skrajnej sytuacji życiowej?
Dlaczego mieszkańcy Lampedusy zostali nominowani do Pokojowej Nagrody Nobla?
Chętni uczniowie interpretowali tekst głosowo. Niektórym głos się łamał ze wzruszenia.
Reportaż opowiada o uchodźcach w zasadzie bez ich udziału. Przyjmuje
perspektywę Lampedusańczyków, którzy próbują wrócić do normalności,
walcząc z powszechnym wyobrażeniem trupów na plaży. Imigranci pojawiają się między wierszami, nigdy
bezpośrednio. Opowiadają o nich mieszkańcy, którzy spotykają ich prawie
codziennie.
Uczniowie rozmawiali na jakże ważne i trudne tematy. Dzielili się swoimi przemyśleniami.
Dostrzegali różne punkty widzenia. Porównywali mieszkańców swojej miejscowości z mieszkańcami wyspy.
Dekoracje, które sami wykonali, miały tylko pomóc przenieść się uczestnikom lekcji w to niezwykłe miejsce, zamieszkałe przez ludzi o wielkim sercu.
Komentarze
Prześlij komentarz