Dzień Głośnego Czytania w klasie II gimnazjum, czyli reportaż otwiera nasze oczy i porusza serca

Wybierając utwór do prezentacji w Dniu Głośnego Czytania, brałam pod uwagę teksty spoza kanonu lektur szkolnych, działające na emocje i pozostawiające trwały ślad w pamięci gimnazjalistów.
Zdecydowałam się na "Wielki przypływ" Jarosława Mikołajewskiego. 

Wielki przypływ" Jarosława Mikołajewskiego to książka o malutkiej wyspie na południu Morza Śródziemnego, której bliżej jest do Afryki niż do Europy. Na Lampedusę cały czas przypływają imigranci, którzy mają nadzieję na lepsze życie na Starym Kontynencie. Mikołajewski spotyka się z najważniejszymi osobami na wyspie i rozmawia z nimi o życiu na tym niewielkim skrawku lądu (Lampedusa ma 20 km kw.).


Dokonałam wyboru fragmentów, pamiętając o celach lekcji i sformułowanych pytaniach kluczowych. 

Jakie argumenty stoją za pomaganiem osobom w skrajnej sytuacji życiowej?

Dlaczego mieszkańcy Lampedusy zostali nominowani do Pokojowej Nagrody Nobla?


Chętni uczniowie interpretowali tekst głosowo. Niektórym głos się łamał ze wzruszenia.

Reportaż opowiada o uchodźcach w zasadzie bez ich udziału. Przyjmuje perspektywę Lampedusańczyków, którzy próbują wrócić do normalności, walcząc z powszechnym wyobrażeniem trupów na plaży.  Imigranci  pojawiają się między wierszami, nigdy bezpośrednio. Opowiadają o nich mieszkańcy, którzy spotykają ich prawie codziennie. 


Uczniowie rozmawiali na jakże ważne i trudne tematy. Dzielili się swoimi przemyśleniami. 
Dostrzegali różne punkty widzenia. Porównywali mieszkańców swojej miejscowości z mieszkańcami wyspy. 

Dekoracje, które sami wykonali, miały tylko pomóc przenieść się uczestnikom lekcji w to niezwykłe miejsce, zamieszkałe przez ludzi o wielkim sercu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych