Powakacyjnie na języku polskim- pierwsze ćwiczenia redakcyjne

Pierwsza lekcja po wakacjach na ogół poświęcona jest sprawom organizacyjnym. Warto jednak tak zaplanować działania, aby uczniowie zapamiętali to, co najważniejsze i nie zanudzić/ nie zamęczyć ich podawanymi informacjami.


Proponuję powrót do miłych dla uczniów wakacji.  Ponieważ nie wszystkie dzieci wraz z rodzicami / dziadkami wyjeżdżają poza miejsce zamieszkania lub spędzają czas z rówieśnikami na koloniach bądź obozach, umawiam się, że będą to wakacje wymyślonej przez nas postaci. 


Wizualizacja bohatera w postaci chmury wyrazowej utworzonej z cech sprzyjać będzie rozwijaniu wyobraźni.  


Tak prezentuje się postać:
Uczniowie będą redagować opowiadanie z wakacji tego bohatera. W tekście zastosują słowa wynotowane z chmury wyrazowej zamieszczonej poniżej i zapiszą je innym kolorem lub podkreślą.


Z kolei opowiadając przygody postaci, użyją  cech zgromadzonych w chmurze wyrazowej utworzonej powyżej, koniecznie je uzasadniając, argumentując, przywołując  przykład działania bohatera.


Miejsce akcji, precyzyjny czas zdarzeń, wiek bohatera itp. - to elementy, o których decydują autorzy opowiadania.  Zachęcę również do nadawania tytułu, wprowadzania elementów dialogu lub monologu, opisywania miejsca zdarzenia. Przypomnę o trójdzielnej budowie i akapitach. Zasugeruję, że historia może mieć szczęśliwe lub tragiczne zakończenie, a humor jest pożądany. To uczniowie zdecydują, czy użyją narracji pierwszoosobowej czy może trzecioosobowej.
Czy ktoś z nauczycieli spróbuje wykonać takie zadanie razem ze mną i swoimi uczniami? 
Dla tych, którzy prosili o udostępnienie grafik, linki udostępniam poniżej.
Wakacje- zbiór słów https://wordart.com/zmt3kd60sibz/wakacje 
Bohater- zbiór cech https://wordart.com/sf5qmltu9ma1/word-art-5
Napiszcie kilka zdań w komentarzu po realizacji lekcji (reakcje, pomysły, kreatywność uczniów itp.) 

Komentarze

  1. Świetny pomysł.
    W jakim programie przygotowuje Pani chmury wyrazów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Program nazywa się Tagul. Jeśli będzie taka potrzeba, przygotuję osobny wpis na blogu z instrukcją obsługi. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dzień dobry,była bym wdzięczn gdyby faktycznie mogła Pani napisać coś więcej o tym programie.Pomysł na pierwszą lekcję bardzo mi się podoba. Chyba to wykorzystam...mam pomysł co mogłabym do tego dodać. Jak uda mi się zrobić taką lekcję, napiszę wrażenie po.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    3. W tym miejscu znajduje się tutorial https://www.youtube.com/watch?v=MFdY34FQaB4

      Czekam na informacje, jak udały się zajęcia. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Ja bym prosiła o instrukcję do kahoota, moje pokolenie to językr osyjski od klasy piątej i z angielskim kiepściuchno tak, że ażmi wstyd.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł rewelacyjny,za Pani pozwoleniem spróbuję go zrealizować ze swoimi uczniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech pomysł żyje :) Liczę na komentarz po realizacji lekcji- co poprawić, co się udało, jak reagowali uczniowie itp. Powodzenia!

      Usuń
  4. Świetny pomysł! Ja poproszę o instrukcję obsługi tego programu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Asiu, może ten tutorial pomoże https://youtu.be/7Ezd_UKEbUU

      Usuń
  5. Świetny pomysł! Czy mogę prosić o instrukcję, jak uzywać programu Tagul? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dziękuję! Dobrego dnia :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"