„Katarynka” stacje zadaniowe jako przestrzeń refleksji i wzruszeń



Czy można sprawić, by klasyczna nowela Bolesława Prusa poruszyła uczniów nie tylko intelektualnie, ale i emocjonalnie? Czy da się stworzyć lekcję, która nie tylko analizuje tekst, ale też pozwala go przeżyć? Odpowiedź brzmi: Tak, jeśli sięgniemy po stacje zadaniowe.

„Katarynka” to utwór subtelny, pełen kontrastów i czułych obserwacji. Choć krótka, kryje w sobie ogromny potencjał do rozmowy o samotności, empatii, przemianie wewnętrznej i sile drobnych gestów. Stacje zadaniowe pozwalają uczniom wejść w ten świat .



Dlaczego warto?

🔸 Ruch i wybór — uczniowie poruszają się między stacjami, wybierając kolejność, tempo i sposób pracy. To buduje poczucie sprawczości i angażuje nawet tych, którzy zwykle pozostają w cieniu.

🔸 Wielowymiarowość lektury — każda stacja może dotykać innego aspektu, a dzięki temu uczniowie odkrywają, że tekst literacki to nie tylko „co autor miał na myśli”, ale też „co ja czuję i myślę”.

🔸 Integracja z innymi dziedzinami — „Katarynka” świetnie nadaje się do połączenia z muzyką, plastyką, etyką czy edukacją emocjonalną. Stacje mogą zapraszać do refleksji, twórczości, a nawet działania społecznego.

🔸 Bezpieczna przestrzeń do rozmowy — dzięki pracy w małych grupach lub indywidualnie, uczniowie mogą dzielić się swoimi przemyśleniami bez presji. To szczególnie ważne, gdy poruszamy tematy takie jak samotność, niepełnosprawność czy zmiana postawy życiowej.

Efekt?

Lekcja z „Katarynką” w formie stacji zadaniowych staje się nie tylko analizą tekstu, ale też doświadczeniem. Uczniowie wychodzą z niej poruszeni, zainspirowani, a czasem nawet wzruszeni. I co najważniejsze — z poczuciem, że literatura może mówić o nich samych.

Przygotowałam 8 kart pracy, które zagwarantują naukę i skłonią do refleksji.

Polecam :)
Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.

 

Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.


Jeśli masz do mnie pytanie, nie wahaj się,  napisz. Z pewnością odpiszę w wolnym czasie.

 

wiolicz@op.pl  

 

Zawsze jestem gotowa do współpracy na rzecz edukacji. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak rozwijać umiejętność streszczania tekstów nieliterackich? Propozycja materiału dla nauczycieli. Część 1

Generator napisów 4

SCENARIUSZ ZAKOŃCZENIA ROKU SZKOLNEGO - UROCZYSTE POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW

Ćwiczymy redagowanie krótkich form wypowiedzi

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"