Historia szlachecka obrazkami opowiedziana, czyli jak zapamiętać treść ,,Pana Tadeusza"?
Wykorzystanie przez nauczyciela na lekcji języka polskiego różnych form obrazu, np. zdjęć, rysunków, grafik, schematów pozwala lepiej przekazać informacje, powiązać ze sobą zdobywane wiadomości. Taki sposób nauczania jest dla ucznia jasny, prosty i nie zniechęca do zaplanowanych na lekcji działań. Uczniowie przyznają, że nie lubią czytać książek, a szczególnie znajdujących się w nich opisów.
a także stworzenie własnego wyobrażenia.
Wizualizacja bowiem pomaga kształtować wyobraźnię, rozpoznawać swoje zdolności, uczy komunikacji z innymi ludźmi.
Wpływa na przyspieszenie procesu przyswajania nowego materiału oraz na pełniejsze jego zrozumienie. W ten sposób wzmacnia efektywność nauczania.
Jestem zdania, że ilość materiałów wizualizujących na lekcji ma wpływ na proces przyswajania nowych treści. Najistotniejsze jest jednak zachęcanie uczniów do tworzenia własnych wizualizacji przyswajanych wiadomości, na przykład poprzez przekształcanie treści prezentowanych w formie tekstu na postać graficzną.
Podczas wizualizacji człowiek ma możliwość przeżywania różnorakich emocji, które także wpływają pozytywnie na przyswojenie materiału.
Rysowanie/ projektowanie uczniowie traktują często jako zabawę, co ma znaczenie dla motywacji.
Na lekcji poświęconej trudnej lekturze, epopei narodowej, warto wykorzystać wizualizację, np.
1) przedstawienie treści wybranej księgi w formie komiksu,
2) uporządkowanie obrazków/ scen z lektury w kolejności chronologicznej,
3) tworzenie i dopisywanie dialogów, monologów do zaprezentowanych obrazków,
4) wyszukiwanie cytatów zilustrowanych wcześniej wykonanymi wizualizacjami,
5) wykonanie fotografii miejsca, przedmiotu, postaci itp. opisanej w lekturze (potraktowanie tekstu jako instrukcji),
6) opowiadanie treści utworu z wykorzystaniem kolejnych sekwencji obrazkowych.
Komentarze
Prześlij komentarz