Zakodowane przesłanie na rok szkolny
Lekcja bez podręcznika, zmotywowanie uczniów do pracy bez straszenia egzaminem i ocenami to nie lada wyzwanie. Ten rok szkolny rozpoczęłam od zaszyfrowanego przesłania od ucznia dla ucznia.
Uczniowie
wyszukiwali w różnych tekstach i w sieci sentencje, które staną się przesłaniami ich rówieśników na ten rok szkolny.
Musieli wczytywać się w tekst, zrozumieć ukryty sens, by zaskoczyć tego, do kogo poślą
zaszyfrowaną wiadomość. Konieczne było, aby zachowali ją w tajemnicy.
Następnie przy pomocy szyfru Cezara kodowali wiadomość, zapisując ją na identycznych karteczkach. Zaszyfrowane sentencje zgromadziliśmy w jednym miejscu. Potem odbyło się losowanie i odkodowywanie.
Nie obyło się bez błędów szyfrujących, ale i tak sprawnie odczytaliśmy cytaty. Następnie uczniowie zapisali je na kartce z zakodowaną informacją, aby skonsultować się z autorem zaszyfrowanej wiadomości.
Następnie przy pomocy szyfru Cezara kodowali wiadomość, zapisując ją na identycznych karteczkach. Zaszyfrowane sentencje zgromadziliśmy w jednym miejscu. Potem odbyło się losowanie i odkodowywanie.
Nie obyło się bez błędów szyfrujących, ale i tak sprawnie odczytaliśmy cytaty. Następnie uczniowie zapisali je na kartce z zakodowaną informacją, aby skonsultować się z autorem zaszyfrowanej wiadomości.
Potem zanotowali w zeszycie sentencję i wyjaśnili sens metaforyczny.
Głośno odczytaliśmy wszystkie cytaty i uznaliśmy je za bardzo wartościowe.
Oto przykładowe wybory uczniów:
"Książki są lustrem. Widzisz w nich to, co już masz w sobie"
"Nie znając ani kierunku, ani celu podróży, nie dostaniesz biletu"
"Lepiej zaliczać się do niektórych niż do wszystkich"
"Poświęcaj tyle czasu na ulepszanie siebie, byś nie miał go na krytykę innych"
"Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia"
"Jedyną drogą do tworzenia wielkich rzeczy jest kochanie tego, co się robi"
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia"
Zajęcia
z wykorzystaniem szyfru uczą twórczego i krytycznego myślenia. Angażują uczniów, którzy
zmotywowani i skoncentrowani podejmują się wykonania zadania. Pomagają
sprawdzić, czy uczniowie potrafią dzielić wyrazy na litery, znają zasady
pisowni (ortografia i interpunkcja). Uczą się bawiąc, a ich aktywność
sprawia, że zapamiętują przekazywane treści.
Super. Mam pytanie: ile kosztuje taka pomoc dydaktyczna?
OdpowiedzUsuńNie płaciłam za nią. W zeszłym roku zamówiłam na stronie "Scenariusze lekcji".
UsuńHarcerskie szyfry można wykorzystać: GA-DE-RY-PO-LU-KI, PO-LI-TY-KA-RE-NU, czekolada... Przy okazji ujawnią się w klasie harcerze, a z nimi można różne zabawy przeprowadzić
OdpowiedzUsuńMuszę nadrobić braki. Nie znam harcerskich szyfrów :)
Usuń