Kontakt słowa i obrazka w naszych komiksach
Lubię zaskakiwać uczniów aktywnościami na lekcjach. Moja zasada brzmi: Działający uczeń = zapamiętana treść :)
Stąd pomysł na wykorzystanie komiksu przy omawianiu lektury. Umówiłam się z uczniami, że ich komiksy będą się składały z co najmniej pięciu obrazków- pojedynczych rysunków przedstawiających w formie wizualnej wybraną scenę z tekstu literackiego. Ułożą się one w historię narracyjną, przedstawią akcję i scharakteryzują bohatera.
Nieruchome
obrazki opowiedziały fabułę "Latarnika". Narracja komiksowa
powstała przez ustawienie obok siebie kolejnych kadrów, a każdy z nich to fragment historii Skawińskiego.
W komiksach rysunek jest skrótowy, ale czytelny. Kompozycja mieści się na stronie
podzielonej na ramki (kadry), zawierające poszczególne zdarzenia.
Poszczególne obrazki w komiksach są ściśle ze sobą związane w czasie i przedstawiają dokładną analizę akcji, która jest bardzo czytelna.
Uczniowie zaobserwowali, że tekst literacki jest w komiksach włączony w ramy rysunku, a słowo i rysunek uzupełniają się i tworzą całość. Na tekst
komiksu składają się: dialogi, myśli bohaterów, efekty dźwiękowe –
onomatopeje. Tych ostatnich w naszych pracach zabrakło.
Rysunek przedstawia
bohaterów w wyraźnie określonej sytuacji, tekst zaś ogranicza się tylko
do ich wypowiedzi, myśli lub efektów dźwiękowych, wmontowanych w
rysunek w postaci tzw. dymku, chmurki lub balonika.
Wierzę, że na długo lektura/ lekcja/ komiks pozostanie w ich pamięci.
Komentarze
Prześlij komentarz