Stan wiedzy o uchodźcach po wysłuchaniu wywiadu z Elsim i dyskusji na lekcji


Nieustannie uczę się, jak mówić do innych, aby mnie słuchali i rozumieli. A. de Saint Exupery napisał: "Mowa jest źródłem nieporozumień". Zgadzam się z nim. Często mamy zupełnie inne intencje i zaskakuje nas to, jak odczytali naszą wypowiedź adresaci.
Rozmawiając o uchodźcach, staram się mówić bardzo prostym językiem i możliwie neutralnym. Ważne jest dla mnie to, aby wyciszać negatywne nastawienie gimnazjalistów do imigrantów.
Słucham tego, co mówią, objaśniam, podaję przykłady z tzw. naszego podwórka, a więc dotyczące Polski i Polaków. Uważam, że moim zadaniem jest wydobyć empatię z młodego człowieka. Wrażliwość na krzywdę innych pomaga w zrozumieniu trudnej sytuacji uchodźców.
Zaproponowałam uczniom wysłuchanie wywiadu. Nie powiedziałam, kim jest bohater rozmowy. Zatrzymałam klatkę filmową i wspólnie zastanawialiśmy się, co wiemy o tym człowieku, z czego tak wnioskujemy. (Moi uczniowie miesiąc wcześniej uczestniczyli w lekcji "Jak Cię widzą, tak Cię piszą", podczas której charakteryzowali postaci przedstawione na fotografiach). Nie potwierdzałam i nie zaprzeczałam. Zależało mi na zmotywowaniu gimnazjalistów do uważnego słuchania. Zadziałało :)
Poniżej zamieszczam spostrzeżenia, przemyślenia uczniów po wysłuchaniu rozmowy.


Wywiad z Elsim najpierw obejrzałam sama w domu.
Link dla zainteresowanych


https://www.youtube.com/watch?v=TgE1yYHwCDQ

Jest to interesujący materiał na lekcję ze starszą młodzieżą. Pozwala zaobserwować, że uchodźca nie musi charakterystycznie wyglądać, może się nie wyróżniać z tłumu. Dzięki szczerej wypowiedzi młodego człowieka w naszym ojczystym języku poznajemy historię konkretnej rodziny, konkretnego człowieka. Każdy z imigrantów to inna historia i dlatego nie należy generalizować.
Dzieje Elsima to przejmująca historia, ukazująca przemoc, łamanie praw człowieka, dyskryminację.
Znów zastanawiałam się, co to znaczy być człowiekiem.
Doceniam odwagę tego młodego człowieka w mówieniu o swoich uczuciach i faktach dotyczących rodziny i ojczyzny.
Jego wypowiedź potwierdza, że bardzo często uważamy, że uchodźca to terrorysta. Stereotypy mogą zostać obalone, jeśli młodzież z empatią i zrozumieniem wysłucha tej wypowiedzi.
Jako nauczyciel upewniłam się, że integracja Polaków z ludzi będących przedstawicielami innej narodowości jest niezbędna. Należy włożyć wiele wysiłku w poznawanie tradycji i kultury tych ludzi, którzy poszukują bezpiecznej przystani w naszej ojczyźnie.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca