Bez …………………i ………………….nie byłoby teatru
Scenariusz/Model
prowadzenia lekcji z e-podręcznikiem
|
||||
Przedmiot
:Język polski
|
Etap
edukacyjny: III, klasa I
|
|||
Tytuł,
numer lekcji z e-podręcznika
|
Teatr-
świat widza i aktora. Media. Rozdział I
|
|||
Realizowane
obszar/y podstawy programowej
|
§ I.1.1 odbiera
komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych
- rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie;
§ II.2.1 przedstawia najistotniejsze treści
wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
§ II.2.11 uwzględnia w analizie specyfikę
tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura,
teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
|
|||
Cel/
le lekcji
|
Uczeń:
1.
definiuje,
co to jest teatr,
2.
zna
genezę i cechy teatru greckiego,
3.
wie,
czym były Wielkie Dionizja,
4.
opisuje
wygląd zewnętrzny teatru greckiego.
|
|||
Dostępna
technologia/ narzędzia w klasie
|
Laptop z dostępem do Internetu, projektor,
głośniki
|
|||
Dostępne
w klasie inne dodatkowe wyposażenie
|
Brak
|
|||
Przebieg
lekcji z uwzględnieniem aktywności
uczniów
|
I.
Faza
wstępna
Sprawdzenie ogólnej wiedzy uczniów
na temat teatru.
1.
Nauczyciel pyta:
Kto obejrzał ostatnio jakąś
sztukę/ przedstawienie? O czym ona była? Czym się różni spektakl teatralny od
filmu? Jaką rolę w naszym życiu pełni teatr?
Uczniowie udzielają swobodnych
wypowiedzi, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniami.
2.
Zapisanie
na tablicy swobodnych skojarzeń ze słowem teatr, podawanych przez uczniów. Podkreślenie
tych wyrazów, które nazywają konieczne warunki istnienia teatru.
3.
Uczniowie
uzupełniają zdanie:
Bez …………………i ………………….nie byłoby teatru.
II.
Faza
realizacyjna
1.
Nauczyciel
proponuje uczniom, aby na karteczkach zapisali swoje pytania dotyczące teatru, np. co chcieliby się dowiedzieć.
Uczniowie przyklejają karteczki na tablicy. Dwóch chętnych uczniów odczytuje
głośno pytania i porządkuje je według zaproponowanych przez siebie kryteriów.
Pod koniec zajęć sprawdzamy, na które pytania uczniowie uzyskali odpowiedź na
lekcji. Pytania bez odpowiedzi mogą być pomysłem na zadanie domowe.
2.
Omówienie
okoliczności powstania i rozwoju teatru w starożytnej Grecji.
Obejrzenie ekranu
interaktywnego przedstawiający genezę greckiego teatru. Ukazanie, w jaki
sposób wystawiano sztuki oraz jak wyglądały greckie teatry i amfiteatry.
Uczniowie ustnie uzupełniają
zdania znajdujące się na wspomnianym ekranie.
3.
Opisanie
wyglądu teatru greckiego. Zapoznanie z najważniejszymi elementami teatru
greckiego (skene, proskenium, orchestra, widownia, widzowie).
Uczniowie indywidualnie redagują
opis. Chętni odczytują, jak wyglądał teatr grecki.
4.
Wskazanie,
że teatr to medium, które przekazuje lub wyraża określone treści.
III.
III. Faza
podsumowująca
1.
1. Powrót
do pytań zredagowanych przez uczniów. Udzielenie odpowiedzi na pytania,
dzięki zdobytej na lekcji wiedzy. Pozostawienie na tablicy pytań, na które
uczniowie nie mogli odpowiedzieć po odbytej lekcji.
2.
2. Uzupełnienie
wybranego zdania przez uczniów:
Dziś nauczyłem/łam się .....
Zrozumiałem/łam, że.......
Przypomniałem sobie, że.........
Zaskoczyło mnie, że.........
Dziś osiągnąłem/osiągnęłam założony cel, gdyż......
IV.
Zadanie
domowe do wyboru przez uczniów
1.
Przejrzenie
przez uczniów repertuaru najbliższych teatrów. Wybór sztuki i przygotowanie
argumentów do dyskusji, na które przedstawienie warto się wybrać.
2.
Wymienienie
podobieństw i różnic w budowie starożytnego teatru greckiego oraz
współczesnego teatru z tradycyjną sceną i widownią.
|
|||
Sposób
ewaluacji lekcji
|
Kryteria
1.
Zgodność
z podstawą programową.
2.
Zaangażowanie/
aktywność uczniów na zajęciach.
3.
Gotowość
uczniów do obejrzenia spektaklu teatralnego.
|
Wskaźniki
1.
Odniesienie
do obszarów podstawy programowej.
2.
Obserwacja
uczniów podczas zajęć.
3.
3. Liczne
pytania sformułowane przez uczniów oraz refleksyjne wypowiedzi na
podsumowanie zajęć.
|
||
Informacje
dodatkowe dla nauczycieli
|
Wprowadzenie do lekcji powinno
mieć charakter zachęcający uczniów do zainteresowania się tematyką zajęć.
Podsumowaniem zajęć powinno być
obejrzenie sztuki w teatrze. Wyboru przedstawienia można dokonać wspólnie na
podstawie argumentacji przygotowanej przez uczniów w domu.
|
Komentarze
Prześlij komentarz