Informacja zwrotna ucznia dla ucznia
Ocenianie nastawione jest na wskazywanie uczniowi popełnionych przez niego błędów w myśl zasady: „Człowiek uczy się na błędach”.
Tym razem uczniowie udzielali sobie informacji zwrotnych, wykorzystując opracowane wcześniej kryteria. Zapisywali je innym kolorem.
Dzięki temu zaobserwowałam:
- zwiększenie zaangażowania uczniów w naukę,
- samodzielność w planowaniu dalszej nauki w celu poprawienia umiejętności, wzięcie odpowiedzialności za postępy w nauce,
- współpracę gimnazjalistów,
- świadomość procesu uczenia u uczniów
Uczniowie dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie. Ponadto uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?)
Moi uczniowie byli aktywni i odpowiedzialni. Na koniec zajęć stwierdzili, że pomogło im to uświadomić sobie własne błędy, a na kolejnej lekcji ponownie wykonali zadanie.

Bardzo się cieszę, że piszesz o tym! Jestem ogromną fanką OK i jeszcze podczas praktyk nieświadomie realizowałam tę technikę, tzn. intuicyjnie zostawiałam komentarze uczniom pod sprawdzonymi pracami domowymi (np. opis postaci, list do koleżanki). Zawsze jednak najpierw koncentrowałam się na plusach i tak robię przy każdym feedback'u, wtedy łatwiej jest się pogodzić z "krytyką" i obszarami do poprawy.
OdpowiedzUsuńŻyczę dalszych sukcesów!