Ścieżki myślenia, czyli od przyczyny do konsekwencji- karty lekturowe na lekcji języka polskiego

 

Myślenie przyczynowo-skutkowe to umiejętność rozumienia i analizowania związków między przyczynami a ich skutkami. Oznacza to, że osoba potrafi zidentyfikować, co spowodowało dane zdarzenie (przyczyna) i jakie są jego konsekwencje (skutek).
Z tego powodu warto rozwijać tę umiejętność u uczniów.


Uczniowie uczą się analizować sytuacje, identyfikować przyczyny i skutki różnych zdarzeń. Dzięki zrozumieniu związków przyczynowo-skutkowych mogą wyciągać logiczne wnioski, przewidywać skutki swoich działań, co pomaga im podejmować bardziej świadome decyzje. Myślenie przyczynowo-skutkowe pomaga w planowaniu działań i przewidywaniu ich rezultatów, co jest kluczowe w zarządzaniu czasem i zasobami.
Zrozumienie przyczyn i skutków pomaga unikać powtarzania tych samych błędów, co jest kluczowe w nauce na własnych doświadczeniach.
Ponadto myślenie przyczynowo-skutkowe wspiera kreatywność, ponieważ uczniowie szukają różnych sposobów rozwiązania problemów i testują różne hipotezy. 
Umiejętność tę ksztatuję na lekcjach w klasie ósmej przy pomocy opracowanych kart lekturowych. 


Żadna z kart nie zawiera podpowiedzi dla ucznia. Zatem możemy również zapytać o autora i tytuł lektury.  
Karty  mobilizują do pracy z tekstem, zachęcają do ćwiczeń w czytaniu ze zrozumieniem, motywują do wypowiedzi na podany temat.
Ponadto polecenia na kartach można wykorzystać jako karty pracy przy omawianiu konkretnej lektury.
Karty lekturowe warto wydrukować w mniejszym formacie i zalaminować.

Prezentuję Państwu trzy przykładowe karty, a chętnych zapraszam do kontaktu indywidualnego. Komplet składa się z 50 kart, więc nawet w licznej klasie każdy uczeń może aktywnie przygotować odpowiedź i zaprezentować ją koleżankom i kolegom.


Uczniowie podczas pracy są zaangażowani, a grafika bardzo im się podoba.

Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.

 

Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.


Jeśli masz do mnie pytanie, nie wahaj się,  napisz. Z pewnością odpiszę w wolnym czasie.

 

wiolicz@op.pl  

 

Zawsze jestem gotowa do współpracy na rzecz edukacji. 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca

Stacje zadaniowe lub karty pracy- mój pomysł na lekcję języka polskiego 6 grudnia

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4