Jak rozpisać uczniów? Karty na lekcję języka polskiego, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, nieplanowane zastępstwo



Coraz trudniej jest zachęcić młodych ludzi do pisania wypracowań. Z czego wynika ich niechęć?
Oto sugestie uczniów z mojej klasy:

  • lenistwo,
  • niechęć do wysiłku umysłowego,
  • zmarnowany czas, który można przeznaczyć na inne zajęcia,
  • przekonanie o braku celowości / potrzeby nabycia tej umiejętności,
  • niska samoocena, brak poczucia własnej wartości,
  • lęk przed oceną/ krytyką ze strony nauczyciela lub rówieśnika,
  • niski poziom umiejętności językowych, brak słów,
  • nieczytanie książek ani prasy,
  • brak motywacji wewnętrznej.
Dziś podzielę się pomysłem, który sprawdził się w każdej uczonej przeze mnie klasie.
Przygotowałam dla uczniów 15 kart, które różniły się od siebie jedynie fotografią. 
Uczniowie pisali w tym samym czasie, rozpoczynając kolejne części pracy od tych samych słów, które wyróżnialiśmy kolorami.

Oto one:

WIDZĘ
CZUJĘ
MYŚLĘ
ROZUMIEM
POLECAM
DOSTRZEGAM
WNIOSKUJĘ
KOJARZĘ
WYDAJE MI SIĘ

Redagowanie pracy zajęło całą lekcję. Wszyscy w ciszy pochylali się nad swoimi kartami i w skupieniu zapisywali to, co sugerowały pierwsze słowa poszczególnych zdań. Praca "rozrastała się" w szybkim tempie. Wielu uczniów nigdy wcześniej nie napisało tak obszernego wypracowania.


Ważne, aby uczniowie mieli poczucie, że wszystko, co napiszą, jest prawidłowe, a ich myślenie trafne. Zatroszczenie się o poczucie bezpieczeństwa uczniów i motywacja gwarantują sukces.

Polecam:)
Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.

 

Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.


Jeśli masz do mnie pytanie, nie wahaj się,  napisz. Z pewnością odpiszę w wolnym czasie.

 

wiolicz@op.pl  

 

Zawsze jestem gotowa do współpracy na rzecz edukacji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca