Lekturowe memory pomaga zapamiętać treść lektury, motywuje do nauki i uczy koncentracji uwagi


Lekturowe memory, czyli gra memory oparta na treściach z lektur szkolnych, ma wiele korzyści edukacyjnych:


Rozwija umiejętności językowe: Lekturowe memory może pomóc uczniom rozwijać umiejętności językowe. Na przykład, grając w grę memory związane z ,,Panem Tadeuszem”, uczniowie mogą lepiej zapamiętać i zrozumieć słownictwo i wyrażenia używane w tym dziele. To może pomóc im lepiej zrozumieć tekst i poprawić umiejętność czytania ze zrozumieniem i redagowania wypracowania.


Poprawia pamięć i koncentrację: Lekturowe memory wymaga od uczniów zapamiętywania i kojarzenia informacji, co pomaga poprawić ich pamięć i koncentrację. Na przykład, grając w grę memory związane z lekturą ,,Balladyna”, uczniowie muszą zapamiętać i skojarzyć różne postacie i wydarzenia z tej książki. To może pomóc im poprawić  umiejętność koncentracji, która jest niezbędna do nauki.


Promuje zrozumienie lektur: Lekturowe memory może pomóc uczniom lepiej zrozumieć i zapamiętać treści z lektur. Na przykład, grając w grę memory związaną z “Quo vadis”, uczniowie mogą lepiej zrozumieć i zapamiętać główne wydarzenia i postacie z tej powieści. To może pomóc im lepiej zrozumieć treść lektury i rozwinąć  umiejętność interpretacji tekstu.


Zwiększa zaangażowanie w naukę: Gry, takie jak lekturowe memory, mogą zwiększyć zaangażowanie uczniów w naukę. Uczniowie mogą być bardziej zainteresowani książką, gdy mogą to robić w formie gry. To może zmotywować ich do nauki i pomóc im lepiej zrozumieć i zapamiętać treści z lektur.


Rozwija umiejętności społeczne: Grając w lekturowe memory, uczniowie mogą rozwijać swoje umiejętności społeczne. Na przykład, grając w grę memory związaną z “Dziadami”, uczniowie muszą współpracować i komunikować się, aby znaleźć pasujące karty. To może pomóc im rozwijać umiejętności takie jak współpraca, komunikacja i negocjacje.

Drogi Nauczycielu! Pamiętaj, że kluczem do skutecznego wykorzystania gier w edukacji jest ich odpowiednie włączenie do procesu nauczania. Gry powinny być używane jako narzędzie wspomagające naukę, a nie jako jej główny element.

Obowiązują tradycyjne zasady gry w memory.
Oto propozycje pytań do obrazków zamieszczonych na kartach memory, które pomogą w dalszej analizie, zrozumieniu i zapamiętaniu lektury:


  1. Opisz obrazek: Na podstawie obrazka, opisz, co widzisz. Jakie elementy są związane z lekturą, którą czytaliśmy? Jakie postacie są obecne? Jakie są ich emocje i działania?
  2. Twórcze pisanie: Na podstawie obrazka, napisz krótką historię lub scenę związane z lekturą. Użyj swojej wyobraźni, aby dodać szczegóły, które nie są widoczne na obrazku.
  3. Analiza postaci: Wybierz jedną postać z obrazka i analizuj jej wygląd, emocje i działania. Jak te elementy odzwierciedlają jej rolę w lekturze?
  4. Porównanie z tekstem: Porównaj obrazek z opisami w lekturze. Czy obrazek wiernie odzwierciedla to, co jest opisane w tekście? Czy są jakieś różnice? Jeśli tak, to jakie?
  5. Interpretacja: Jak myślisz, jaki jest główny przekaz obrazka? Jak ten przekaz jest związany z głównymi tematami lektury?
  6. Kontekst historyczny/kulturalny: Czy obrazek odzwierciedla określony kontekst historyczny lub kulturowy opisany w lekturze? Jeśli tak, to w jaki spsób?
  7. Symbolika: Czy na obrazku są jakieś symbole? Jeśli tak, to jakie? Jak są one związane z lekturą?
  8. Perspektywa: Z jakiej perspektywy jest przedstawiony obrazek? Czy ta perspektywa wpływa na twoje zrozumienie lektury?
  9. Kolory i nastrój: Jakie kolory dominują na obrazku? Jaki nastrój one tworzą? Czy nastrój ten pasuje do nastroju lektury?
  10. Przewidywania: Na podstawie obrazka, co myślisz, co stanie się dalej w lekturze?
  11. Czy na obrazku są jakieś motywy, które pojawiają się również w lekturze? Jeśli tak, to jakie?
  12. Reakcje postaci: Jak postacie na obrazku reagują na sytuacje przedstawione na obrazku? Czy ich reakcje są zgodne z ich postawami w lekturze?
  13. Scena vs. opis: Czy scena na obrazku jest dokładnie opisana w lekturze, czy jest to interpretacja artysty?
  14. Emocje: Jakie emocje wywołuje obrazek? Czy są one zgodne z emocjami wywoływanymi przez lekturę?
  15. Jak styl artystyczny obrazka wpływa na twoje zrozumienie lektury? Czy styl ten pasuje do tonu i stylu lektury?
  16. Elementy tła: Co możemy dowiedzieć się o lekturze na podstawie elementów tła na obrazku?
  17. Przestrzeń i kompozycja: Jak przestrzeń jest używana na obrazku? Czy jest jakaś znacząca kompozycja lub układ elementów?
  18. Światło i cień: Jak światło i cień są używane na obrazku? Czy dodają one głębi czy dramatyzmu scenie?
  19. Detale: Czy są jakieś małe detale na obrazku, które mogą mieć duże znaczenie dla zrozumienia lektury?
  20. Twoja interpretacja: Jakie są twoje osobiste odczucia i interpretacje obrazka? Czy zmieniły one twoje zrozumienie lektury?

W niniejszym wpisie prezentuję 3 zestawy (po 12 kart memory w  jednym zestawie). 

Pełen komplet to 28 zestawów, a w każdym znajduje się 12 kart.

W zestawieniu znajdują się karty do następujących tekstów: ,,Quo vadis", ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem", ,,Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa", ,,Pan Tadeusz", ,,Treny",  ,,Reduta Ordona", ,,Zemsta", ,,Kamienie na szaniec", ,,Mały Książę", ,,Przypowieści biblijne", ,,Mity", ,,Katarynka",  ,,Bajki" I. Krasickiego, ,,Opowieść wigilijna".


Polecam :)


Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.

 

Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.


Jeśli masz do mnie pytanie, nie wahaj się,  napisz. Z pewnością odpiszę w wolnym czasie.

 

wiolicz@op.pl  

 

Zawsze jestem gotowa do współpracy na rzecz edukacji. 

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

SCENARIUSZ ZAKOŃCZENIA ROKU SZKOLNEGO - UROCZYSTE POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW