Poznajmy się bliżej- lekcja wychowawcza nie tylko na koniec roku szkolnego


Przez cały rok szkolny integrujemy zespół uczniowski. Proces ten trwa nieustannie przez wszystkie lata nauki w szkole, gdyż trudno jest scalić ze sobą osoby -niekiedy zupełnie różne -w jeden sprawnie funkcjonujący organizm. 

Integracja klasy jest bardzo ważna, ale niemożliwa, jeśli uczniowie nie chcą z nami współpracować. 

Koniec roku szkolnego to czas, który warto poświęcić na integrację zespołu klasowego. W niektórych szkołach wychowawcy spędzają więcej czasu ze swoją klasą. Warto mieć kilka pomysłów, które w tych dniach wykorzystamy. 


Dzisiaj poprowadziłam 2 lekcje wychowawcze w klasie czwartej. Rozpoczęłam od pytań kluczowych:

Czy uczniowie dobrze się znają? Jak długo się znają? Co wiedzą na swój temat? 

Po zastanowieniu się uczniowie stwierdzili, że o niektórych uczniach wiedzą sporo, o innych mniej, ale ich wiedza jest ograniczona.


Zaprosiłam więc uczniów do aktywności. W tym celu każdy uczeń usiadł samodzielnie, w oddaleniu od innych i ułożył minimum 5 pytań, które chciałby zadać komuś z klasy. Wychowawca też przygotowywał pytania. Zapisaliśmy je na paskach- każde pytanie osobno i wrzuciliśmy do słoika. Nie czytaliśmy ich, nie pokazywaliśmy sobie wzajemnie.

Kiedy byliśmy gotowi, usiedliśmy w kręgu. 


Słoik pełen pytań znajdował się w rękach wychowawcy, który aktywnie brał udział w zajęciach, tak samo jak uczniowie losował pytanie i na nie odpowiadał. Każdy losował kartkę, głośno czytał pytanie i w kilku zdaniach na nie odpowiadał. 

Wszyscy z uwagą słuchali odpowiedzi. Czasem wychowawca zadawał pytania pomocnicze, zwłaszcza gdy wypowiadali się uczniowie nieśmiali. 

Na koniec przyznali, że bardzo wiele dowiedzieli się o sobie i wspólnie zastanowiliśmy się, co możemy indywidualnie zrobić, aby się bliżej poznać. 


Dzięki integracji uczniowie:

  • okazują sobie szacunek,
  • czują się ze sobą bezpiecznie,
  • cieszą się ze współnie spędzonego czasu,
  • znają się i rozumieją swoje potrzeby,
  • chętnie współpracują i współdziałają,
  • czują się za siebie odpowiedzialni,
  • akceptują się, mimo różnic,
  • koncentrują się na tym, co ich  łączy,
  • czują się ważni i wartościowi.

Warto pamiętać, że tak przeprowadzone zajęcia są atrakcyjne wtedy, gdy w klasie panuje atmosfera zaufania, uczniowie czują się ważni i rozumieją, że udział w życiu klasy jest bardzo ważny.

Pamiętajmy, że integracja sprzyja procesowi nauczania, służy budowaniu relacji oraz daje poczucie przynależności do grupy. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca