Poznajmy się bliżej- lekcja wychowawcza nie tylko na koniec roku szkolnego
Przez cały rok szkolny integrujemy zespół uczniowski. Proces ten trwa nieustannie przez wszystkie lata nauki w szkole, gdyż trudno jest scalić ze sobą osoby -niekiedy zupełnie różne -w jeden sprawnie funkcjonujący organizm.
Integracja klasy jest bardzo ważna, ale niemożliwa, jeśli uczniowie nie chcą z nami współpracować.
Koniec roku szkolnego to czas, który warto poświęcić na integrację zespołu klasowego. W niektórych szkołach wychowawcy spędzają więcej czasu ze swoją klasą. Warto mieć kilka pomysłów, które w tych dniach wykorzystamy.
Dzisiaj poprowadziłam 2 lekcje wychowawcze w klasie czwartej. Rozpoczęłam od pytań kluczowych:
Czy uczniowie dobrze się znają? Jak długo się znają? Co wiedzą na swój temat?
Po zastanowieniu się uczniowie stwierdzili, że o niektórych uczniach wiedzą sporo, o innych mniej, ale ich wiedza jest ograniczona.
Zaprosiłam więc uczniów do aktywności. W tym celu każdy uczeń usiadł samodzielnie, w oddaleniu od innych i ułożył minimum 5 pytań, które chciałby zadać komuś z klasy. Wychowawca też przygotowywał pytania. Zapisaliśmy je na paskach- każde pytanie osobno i wrzuciliśmy do słoika. Nie czytaliśmy ich, nie pokazywaliśmy sobie wzajemnie.
Kiedy byliśmy gotowi, usiedliśmy w kręgu.
Słoik pełen pytań znajdował się w rękach wychowawcy, który aktywnie brał udział w zajęciach, tak samo jak uczniowie losował pytanie i na nie odpowiadał. Każdy losował kartkę, głośno czytał pytanie i w kilku zdaniach na nie odpowiadał.
Wszyscy z uwagą słuchali odpowiedzi. Czasem wychowawca zadawał pytania pomocnicze, zwłaszcza gdy wypowiadali się uczniowie nieśmiali.
Na koniec przyznali, że bardzo wiele dowiedzieli się o sobie i wspólnie zastanowiliśmy się, co możemy indywidualnie zrobić, aby się bliżej poznać.
Dzięki integracji uczniowie:
- okazują sobie szacunek,
- czują się ze sobą bezpiecznie,
- cieszą się ze współnie spędzonego czasu,
- znają się i rozumieją swoje potrzeby,
- chętnie współpracują i współdziałają,
- czują się za siebie odpowiedzialni,
- akceptują się, mimo różnic,
- koncentrują się na tym, co ich łączy,
- czują się ważni i wartościowi.
Warto pamiętać, że tak przeprowadzone zajęcia są atrakcyjne wtedy, gdy w klasie panuje atmosfera zaufania, uczniowie czują się ważni i rozumieją, że udział w życiu klasy jest bardzo ważny.
Pamiętajmy, że integracja sprzyja procesowi nauczania, służy budowaniu relacji oraz daje poczucie przynależności do grupy.
Komentarze
Prześlij komentarz