Redagujemy opowiadanie odtwórcze na podstawie lektury ,,Balladyna"- pomysł

Doszłam do wniosku, że moi uczniowie często redagują na lekcji opowiadania twórcze, a po macoszemu traktuję opowiadanie odtwórcze. Postanowiłam to zmienić. W niniejszym wpisie prezentuję zadanie, które przygotowałam dla moich siódmoklasistów. 



Opowiadanie odtwórcze to takie, w którym trzeba odtworzyć jakiś fragment lektury.
Polega na opisaniu własnymi słowami zdarzeń (zwykle w kolejności chronologicznej), które ktoś inny przedstawił (np. bohater utworu, naoczny świadek).
Należy przedstawić przebieg zdarzeń w sposób obrazowy, barwnym językiem. Narracja może być prowadzona z perspektywy jednego z bohaterów. Konieczne jest uwzględnienie głównych wydarzeń, jednak można przedstawić też wydarzenia poboczne. Punktem wyjścia do pracy uczniów będzie wylosowanie przez uczniów bohatera, który opowie o wydarzeniach z udziałem innej postaci z lektury.

Podczas zaprezentowanego zadania uczniowie wykażą się umiejętnością redagowania wypowiedzi w narracji pierwszoosobowej. 



Warto zastosować w wypowiedzi:
  • słownictwo dynamizujące, np.  wtem, nagle, niespodziewanie, raptem, jak grom z jasnego nieba, ni stąd, ni zowąd, momentalnie;

  • podkreślenie relacji czasowych, np. potem, później, następnie, po czym, w chwilę potem, niedługo po tym, po kwadransie, w godzinę później, nazajutrz, wreszcie, na koniec.

Opowiadanie powinno być tak zbudowane, aby zaciekawić odbiorcę. Służyć temu mogą np. ciekawie , niespodziewane zwroty akcji, dialogi, zastosowanie mowy niezależnej i zależnej, opisy, puenta.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca