Redagujemy opowiadanie odtwórcze na podstawie lektury ,,Balladyna"- pomysł
Doszłam do wniosku, że moi uczniowie często redagują na lekcji opowiadania twórcze, a po macoszemu traktuję opowiadanie odtwórcze. Postanowiłam to zmienić. W niniejszym wpisie prezentuję zadanie, które przygotowałam dla moich siódmoklasistów.
Opowiadanie odtwórcze to takie, w którym trzeba odtworzyć jakiś fragment lektury.
Polega na opisaniu własnymi słowami zdarzeń (zwykle
w kolejności chronologicznej), które ktoś inny przedstawił (np. bohater utworu, naoczny
świadek).
Należy przedstawić przebieg zdarzeń w sposób obrazowy, barwnym językiem. Narracja może być prowadzona z perspektywy jednego z bohaterów. Konieczne jest uwzględnienie głównych wydarzeń, jednak można przedstawić też wydarzenia poboczne. Punktem wyjścia do pracy uczniów będzie wylosowanie przez uczniów bohatera, który opowie o wydarzeniach z udziałem innej postaci z lektury.
Podczas zaprezentowanego zadania uczniowie wykażą się umiejętnością redagowania wypowiedzi w narracji pierwszoosobowej.
Warto zastosować w wypowiedzi:
- słownictwo dynamizujące, np. wtem, nagle, niespodziewanie, raptem, jak grom z jasnego nieba, ni stąd, ni zowąd, momentalnie;
- podkreślenie relacji czasowych, np. potem, później, następnie, po czym, w chwilę potem, niedługo po tym, po kwadransie, w godzinę później, nazajutrz, wreszcie, na koniec.
Opowiadanie powinno być tak zbudowane, aby zaciekawić odbiorcę. Służyć temu mogą np. ciekawie , niespodziewane zwroty akcji, dialogi, zastosowanie mowy niezależnej i zależnej, opisy, puenta.
Komentarze
Prześlij komentarz