,,Mała ojczyzna” jest na wyciągnięcie ręki. Poznaj ją- projekt edukacyjny
![]() |
Obraz Johnnys_pic z Pixabay |
Karta projektu edukacyjnego
Temat projektu: ,,Mała ojczyzna” jest na wyciągnięcie ręki. Poznaj ją.
Autor projektu: Wioletta
Rafałowicz
Cel główny: poznanie historii i walorów ,,małej ojczyzny”.
Cele operacyjne:
Uczeń:
l
przeprowadza wywiad i
układa pytania do wywiadu,
l
organizuje wycieczkę po
swoim mieście,
l
redaguje: sprawozdanie-
recenzję, sprawozdanie- reportaż, wywiad, legendę, komentarz, tekst reklamowy,
wypowiedź argumentacyjną,
l
fotografuje podejmowane
działania i osoby w nich uczestniczące,
l
przeprowadza korektę
zredagowanych tekstów,
l
dokonuje składu
zredagowanych tekstów,
l
poszukuje anegdot,
l
rozumie potrzebę
autoryzacji wywiadu,
l
kultywuje tradycje,
l
projektuje okładkę
opracowania,
l
formułuje argumenty i
własną opinię,
l
dokonuje analizy i
selekcji zebranych informacji,
l
posługuje się komputerem
i kserokopiarką,
l
planuje i organizuje
pracę w grupie,
l
prezentuje efekty swojej
pracy,
l
przygotowuje wystawę,
l
zabiera głos w dyskusji,
l
sporządza mapę,
l
opracowuje legendę do
mapki,
l
zaznacza obiekty na
mapie,
l
rozmawia z mieszkańcami,
l
projektuje plakat,
ogłoszenie, zaproszenie, folder reklamowy,
l
przepisuje tekst na
edytorze tekstu,
l
sporządza plan
wycieczki,
l
poznaje miejsca i ich
historie,
l
rozumie, co to znaczy
być ,,patriotą lokalnym”,
l
wyjaśnia pochodzenie
nazwy,
l
poszukuje informacji w
różnych źródłach,
l
przygotowuje
kalendarium,
l
sporządza opis
bibliograficzny opracowań poświęconych ,,małej ojczyźnie”,
l
przygotowuje pracę na
konkurs ,,Poznajemy ojcowiznę”,
l
promuje swoją ,,małą
ojczyznę” i zachęca do jej odwiedzenia.
Czas
trwania projektu: 6 tygodni.
Sposoby realizacji
projektu:
è
własnoręcznie wykonany
plan miasta z zaznaczonymi obiektami,
è
zgromadzenie anegdot,
è
wycieczka szlakiem
według wykonanego planu miasta z przewodnikiem
è
wywiady,
è
kalendarium
przedstawiające historię miasta i okolic,
è
bibliografia opracowań
poświęconych ,,małej ojczyźnie”,
è
autorskie teksty w
szkolnej gazecie,
è
wystawa,
è
nagranie rozmowy z
ciekawym mieszkańcem,
è
mapka powiatu i
zaznaczenie obiektów,
è
folder reklamowy,
è
legendy,
è
autorski przewodnik
,,Moje miasto dawniej i dziś”,
è
praca na konkurs
,,Poznajemy ojcowiznę”,
è
lekcja wychowawcza.
Źródła informacji:
l
rozmowy z najstarszymi
mieszkańcami miasta i okolic
ZADANIA |
DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH REALIZACJI ZADANIA |
GRUPA I Przewodnik po ciekawych miejscach godnych obejrzenia |
1.
Opracowanie trasy
spaceru po mieście. 2.
Zaznaczenie na trasie
własnoręcznie wykonanymi rysunkami ciekawych obiektów. 3.
Sporządzenie planu
miasta. 4.
Przygotowanie krótkich
informacji na temat tych miejsc. 5.
Zgromadzenie anedgot. 6.
Zredagowanie własnych
komentarzy. 7.
Zorganizowanie
wycieczki pieszej opracowaną trasą z przewodnikiem, który opowiada anegdoty,
opisuje miejsca, przedstawia fakty, komentuje. 8.
Zredagowanie
sprawozdania- reportażu z odbytej wycieczki. |
GRUPA II Z kart historii mojej ,,małej ojczyzny” |
1.
Poznanie pochodzenia
nazwy miejscowości. 2.
Przeprowadzenie
wywiadu ze znawcą historii miasta rodzinnego. 3.
Zredagowanie listy
pytań do rozmówcy. 4.
Sporządzenie
kalendarium przedstawiającego historię rodzinnej miejscowości. 5.
Sporządzenie
bibliografii zawierającej przewodniki, informatory, artykuły prasowe, albumy
itp. 6.
Zamieszczenie
kalendarium i bibliografii na stronie internetowej szkoły. 7.
Opublikowanie
autoryzowanego wywiadu w prasie lokalnej lub szkolnej gazecie. |
GRUPA III Wystawa pod hasłem : Odkrywamy swoją ,,małą ojczyznę” |
1.
Wyszukiwanie
materiałów prasowych, artykułów o osiągnięciach, ważnych wydarzeniach
związanych z ,,małą ojczyzną”. 2.
Przeprowadzenie
wywiadu z osobą zasłużoną dla środowiska lokalnego. 3.
Przygotowanie wystawy
zebranych materiałów: zdjęć, ilustracji, pocztówek, artykułów prasowych,
opracowań książkowych itp. 4.
Zaproszenie do
obejrzenia wystawy uczniów, rodziców, mieszkańców miasta (plakaty,
ogłoszenia, zaproszenia). 5.
Zredagowanie
sprawozdania- recenzji z wystawy do szkolnej gazety. 6.
Konkurs na fotografię
ukazującą ciekawe miejsce, faunę lub florę ,,małej ojczyzny". |
GRUPA IV O tradycjach i zwyczajach kultywowanych w mojej ,,małej ojczyźnie” |
1.
Nagranie rozmowy ze
starszą osobą na temat zwyczajów świątecznych, potraw regionalnych, strojów
regionalnych itp. 2.
Zaprezentowanie filmu
na lekcjach wychowawczych poświęconych ,,małej ojczyźnie”. 3.
Wykonanie mapki
powiatu i zaznaczenie na niej najważniejszych miejscowości, m. in.
miejscowości, z której pochodzi rozmówca. 4.
Redagowanie legendy o
pochodzeniu rodzinnej miejscowości. 5.
Formułowanie
argumentów w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie: Dlaczego warto poznać
historię swojej ,,małej ojczyzny”? 6.
Wykonanie potrawy
regionalnej i poczęstowanie nią zespołu klasowego. |
GRUPA V Moje miasto dawniej i dziś |
1.
Redagowanie folderu
reklamowego do prasy pod hasłem ,,Przyjedź do mojego miasta”. 2.
Opracowanie publikacji
autorskiej uczniów biorących udział w realizacji projektu. 3.
Upamiętnienie na
fotografiach realizacji zaplanowanych zadań. 4.
Wybór fotografii do
publikacji ,,Moje miasto dawniej i dziś”. 5.
Opracowanie projektu
okładki. 6.
Skład opracowania i
druk w szkole w ograniczonej liczbie egzemplarzy. 7.
Przekazanie publikacji
do: a) Urzędu Miejskiego, b) Przyjaciół Szkoły (sponsorów), c) szkół na terenie powiatu, d) Starostwa Powiatu, e) Biblioteki Publicznej, f) biblioteki, czytelni i świetlicy szkoły itp. 8.
Przesłanie pracy na
konkurs organizowany przez ZG PTTK ,,Poznajemy ojcowiznę”. |
Największa zaleta
projektu:
budzenie zainteresowania
historią swojego miasta i okolic, zareklamowanie ,,małej ojczyzny” jako
miejscowości atrakcyjnej turystycznie, wskazywanie sposobu okazywania
patriotyzmu jako cenionej wartości.
Komentarze
Prześlij komentarz