,,Mała ojczyzna” jest na wyciągnięcie ręki. Poznaj ją- projekt edukacyjny

Obraz Johnnys_pic z Pixabay 
Projekty edukacyjne warto realizować, ponieważ kształtują wiele umiejętności i uatrakcyjniają zajęcia w korelacji międzyprzedmiotowej.


Uczniowie lubią ciekawe, nieschematyczne zadania, które pozwalają im na pokazanie swoich mocnych stron. Chętnie poznają nowych ludzi i nowe miejsca, uczą się nowych rzeczy, które ich interesują.

Nauczyciel ma możliwość aktywizowania uczniów i motywowania ich do działania. Praca w projekcie jest szansą na sukces także dla uczniów mających problemy z nauką.

Poniżej prezentuję archiwalny projekt, który zrealizowałam z gimnazjalistami. Warto do niego wrócić po latach.

Karta projektu edukacyjnego

Temat projektu: ,,Mała ojczyzna” jest na wyciągnięcie ręki. Poznaj ją.


Autor projektu: Wioletta Rafałowicz

 

Cel główny: poznanie historii i walorów ,,małej ojczyzny”.

 

Cele operacyjne:

Uczeń:

l        przeprowadza wywiad i układa pytania do wywiadu,

l        organizuje wycieczkę po swoim mieście,

l        redaguje: sprawozdanie- recenzję, sprawozdanie- reportaż, wywiad, legendę, komentarz, tekst reklamowy, wypowiedź argumentacyjną,

l        fotografuje podejmowane działania i osoby w nich uczestniczące,

l        przeprowadza korektę zredagowanych tekstów,

l        dokonuje składu zredagowanych tekstów,

l        poszukuje anegdot,

l        rozumie potrzebę autoryzacji wywiadu,

l        kultywuje tradycje,

l        projektuje okładkę opracowania,

l        formułuje argumenty i własną opinię,

l        dokonuje analizy i selekcji zebranych informacji,

l        posługuje się komputerem i kserokopiarką,

l        planuje i organizuje pracę w grupie,

l        prezentuje efekty swojej pracy,

l        przygotowuje wystawę,

l        zabiera głos w dyskusji,

l        sporządza mapę,

l        opracowuje legendę do mapki,

l        zaznacza obiekty na mapie,

l        rozmawia z mieszkańcami,

l        projektuje plakat, ogłoszenie, zaproszenie, folder reklamowy,

l        przepisuje tekst na edytorze tekstu,

l        sporządza plan wycieczki,

l        poznaje miejsca i ich historie,

l        rozumie, co to znaczy być ,,patriotą lokalnym”,

l        wyjaśnia pochodzenie nazwy,

l        poszukuje informacji w różnych źródłach,

l        przygotowuje kalendarium,

l        sporządza opis bibliograficzny opracowań poświęconych ,,małej ojczyźnie”,

l        przygotowuje pracę na konkurs ,,Poznajemy ojcowiznę”,

l        promuje swoją ,,małą ojczyznę” i zachęca do jej odwiedzenia.

 

Czas trwania projektu: 6 tygodni.

 

Sposoby realizacji projektu:

è      własnoręcznie wykonany plan miasta z zaznaczonymi obiektami,

è      zgromadzenie anegdot,

è      wycieczka szlakiem według wykonanego planu miasta z przewodnikiem

è      wywiady,

è      kalendarium przedstawiające historię miasta i okolic,

è      bibliografia opracowań poświęconych ,,małej ojczyźnie”,

è      autorskie teksty w szkolnej gazecie,

è      wystawa,

è      nagranie rozmowy z ciekawym mieszkańcem,

è      mapka powiatu i zaznaczenie obiektów,

è      folder reklamowy,

è      legendy,

è      autorski przewodnik ,,Moje miasto dawniej i dziś”,

è      praca na konkurs ,,Poznajemy ojcowiznę”,

è      lekcja wychowawcza.

 

Źródła informacji:

l        rozmowy z najstarszymi mieszkańcami miasta i okolic

 

ZADANIA

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH REALIZACJI ZADANIA

GRUPA I

Przewodnik po ciekawych miejscach godnych obejrzenia

1.     Opracowanie trasy spaceru po mieście.

2.     Zaznaczenie na trasie własnoręcznie wykonanymi rysunkami ciekawych obiektów.

3.     Sporządzenie planu miasta.

4.     Przygotowanie krótkich informacji na temat tych miejsc.

5.     Zgromadzenie anedgot.

6.     Zredagowanie własnych komentarzy.

7.     Zorganizowanie wycieczki pieszej opracowaną trasą z przewodnikiem, który opowiada anegdoty, opisuje miejsca, przedstawia fakty, komentuje.

8.     Zredagowanie sprawozdania- reportażu z odbytej wycieczki.

GRUPA II

Z kart historii mojej ,,małej ojczyzny”

1.     Poznanie pochodzenia nazwy miejscowości.

2.     Przeprowadzenie wywiadu ze znawcą historii miasta rodzinnego.

3.     Zredagowanie listy pytań do rozmówcy.

4.     Sporządzenie kalendarium przedstawiającego historię rodzinnej miejscowości.

5.     Sporządzenie bibliografii zawierającej przewodniki, informatory, artykuły prasowe, albumy itp.

6.     Zamieszczenie kalendarium i bibliografii na stronie internetowej szkoły.

7.     Opublikowanie autoryzowanego wywiadu w prasie lokalnej lub szkolnej gazecie.

GRUPA III

Wystawa pod hasłem : Odkrywamy swoją ,,małą ojczyznę”

 

1.     Wyszukiwanie materiałów prasowych, artykułów o osiągnięciach, ważnych wydarzeniach związanych z ,,małą ojczyzną”.

2.     Przeprowadzenie wywiadu z osobą zasłużoną dla środowiska lokalnego.

3.     Przygotowanie wystawy zebranych materiałów: zdjęć, ilustracji, pocztówek, artykułów prasowych, opracowań książkowych itp.

4.     Zaproszenie do obejrzenia wystawy uczniów, rodziców, mieszkańców miasta (plakaty, ogłoszenia, zaproszenia).

5.     Zredagowanie sprawozdania- recenzji z wystawy do szkolnej gazety.

6.     Konkurs na fotografię ukazującą ciekawe miejsce, faunę lub florę ,,małej ojczyzny".

GRUPA IV

O tradycjach i zwyczajach kultywowanych w mojej ,,małej ojczyźnie”

1.     Nagranie rozmowy ze starszą osobą na temat zwyczajów świątecznych, potraw regionalnych, strojów regionalnych itp.

2.     Zaprezentowanie filmu na lekcjach wychowawczych poświęconych ,,małej ojczyźnie”.

3.     Wykonanie mapki powiatu i zaznaczenie na niej najważniejszych miejscowości, m. in. miejscowości, z której pochodzi rozmówca.

4.     Redagowanie legendy o pochodzeniu rodzinnej miejscowości.

5.     Formułowanie argumentów w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie: Dlaczego warto poznać historię swojej ,,małej ojczyzny”?

6.     Wykonanie potrawy regionalnej i poczęstowanie nią zespołu klasowego.

GRUPA V

Moje miasto dawniej i dziś

1.     Redagowanie folderu reklamowego do prasy pod hasłem ,,Przyjedź do mojego miasta”.

2.     Opracowanie publikacji autorskiej uczniów biorących udział w realizacji projektu.

3.     Upamiętnienie na fotografiach realizacji zaplanowanych zadań.

4.     Wybór fotografii do publikacji ,,Moje miasto dawniej i dziś”.

5.     Opracowanie projektu okładki.

6.     Skład opracowania i druk w szkole w ograniczonej liczbie egzemplarzy.

7.     Przekazanie publikacji do:

a) Urzędu Miejskiego,

b) Przyjaciół Szkoły (sponsorów),

c) szkół na terenie powiatu,

d) Starostwa Powiatu,

e) Biblioteki Publicznej,

f) biblioteki, czytelni i świetlicy szkoły itp.

8.     Przesłanie pracy na konkurs organizowany przez ZG PTTK ,,Poznajemy ojcowiznę”.

 

Największa zaleta projektu:

budzenie zainteresowania historią swojego miasta i okolic, zareklamowanie ,,małej ojczyzny” jako miejscowości atrakcyjnej turystycznie, wskazywanie sposobu okazywania patriotyzmu jako cenionej wartości.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca