Pokaż mi swoją twarz- pomysł na pracę twórczą uczniów
Twarz najlepiej odzwierciedla osobowość człowieka, gdyż jest najbardziej wyrazista. Na niej malują się wszystkie nasze stany emocjonalne: szczęście, smutek, żal, gniew, gorycz, niezadowolenie, nadzieja, lęk, niepokój, ból. Z tego powodu twarz jest głównym ośrodkiem komunikacji niewerbalnej.
Mówi o pozytywnym lub negatywnym nastawieniu rozmówcy. Daje też subtelne wskazówki, jak ta osoba może postępować w przyszłości. Sugeruje, co mogło wydarzyć się w jej życiu w przeszłości.
Warto podkreślić, że mimika służy dwóm celom: wyrażaniu naszych uczuć i opinii oraz oddziaływaniu na innych.
Ćwiczenie
Zadaniem uczniów było przyniesienie na lekcję materiału- wycinek z gazety/ zdjęcie/ wydruk itp. przedstawiający dowolną postać.
Ważne było, aby można się było bliżej przyjrzeć twarzy tej osoby.
Uczniowie wklejali przyniesiony materiał do zeszytu, a następnie redagowali tekst według instrukcji.
Akapit 1
Przedstaw tę postać. Określ -między innymi - ile ma lat, czym się zajmuje, jaką ma sytuację rodzinną.
Akapit 2
Jak wygladają oczy tej postaci?
Gdzie/ na kogo patrzy? Z jakiego powodu?
Jakie emocje odczytujesz z jej oczu? O czym to świadczy?
Czy ma ochotę na kontakt? Może woli uniknąć konfrontacji albo zataja jakieś informacje? A może – po prostu – kłamie w żywe oczy? O czym świadczą powieki tej postaci?
Czy ufasz tej postaci? Dlaczego?
Akapit 3
Jak układa usta? Jak one wyglądają? Czy interesuje ją to, co widzi/ słyszy? Po czym tak wnioskujesz? Czy jest otwarta na kontakt, chce rozmawiać? Co i komu mogłaby powiedzieć? Co zdradzają wargi i broda tej postaci?
Akapit 4
Jak wygląda czoło postaci? Jak prezentują się i układają brwi? Jakie wnioski z tego wynikają? Czy ma to wpływ na postrzeganie przez Ciebie tej osoby?
Akapit 5
Jakie emocje ukazuje twarz postaci? W jaki sposób je zdradza? Jakie emocje bodzi w rozmówcy? Co Cię zastanawia w tej twarzy?
Czy budzi Twoją sympatię, antypatię lub jest Ci obojętna? Dlaczego? Jakie są rokowania na Waszą bliską znajomość?
Na zakończenie lekcji uczniowie dyskutowali, czy zgadzają się z twierdzeniem Paula Ekmana:
"Pokaż mi swoją twarz, a powiem Ci, co czujesz".
Komentarze
Prześlij komentarz