Pokaż mi swoją twarz- pomysł na pracę twórczą uczniów




Twarz najlepiej odzwierciedla osobowość człowieka, gdyż jest najbardziej wyrazista. Na niej malują się wszystkie nasze stany emocjonalne: szczęście, smutek, żal, gniew, gorycz, niezadowolenie, nadzieja, lęk, niepokój, ból. Z tego powodu twarz jest głównym ośrodkiem komunikacji niewerbalnej.

Mówi o pozytywnym lub negatywnym nastawieniu rozmówcy. Daje też subtelne wskazówki, jak ta osoba może postępować w przyszłości. Sugeruje, co mogło wydarzyć się w jej życiu w przeszłości.

Warto podkreślić, że mimika służy dwóm celom: wyrażaniu naszych uczuć i opinii oraz oddziaływaniu na innych.




Ćwiczenie

Zadaniem uczniów było przyniesienie na lekcję materiału- wycinek z gazety/ zdjęcie/ wydruk itp. przedstawiający dowolną postać.

Ważne było, aby można się było bliżej przyjrzeć twarzy tej osoby.

Uczniowie wklejali przyniesiony materiał do zeszytu, a następnie redagowali tekst według instrukcji.

Akapit 1

Przedstaw tę postać. Określ -między innymi - ile ma lat, czym się zajmuje, jaką ma sytuację rodzinną.

Akapit 2

Jak wygladają oczy tej postaci?

Gdzie/ na kogo patrzy? Z jakiego powodu?

Jakie emocje odczytujesz z jej oczu? O czym to świadczy?

Czy ma ochotę na kontakt? Może woli uniknąć konfrontacji albo zataja jakieś informacje? A może – po prostu – kłamie w żywe oczy? O czym świadczą powieki tej postaci?

Czy ufasz tej postaci? Dlaczego?

Akapit 3

Jak układa usta? Jak one wyglądają? Czy interesuje ją to, co widzi/ słyszy? Po czym tak wnioskujesz? Czy jest otwarta na kontakt, chce rozmawiać? Co i komu mogłaby powiedzieć? Co zdradzają wargi i broda tej postaci?


Akapit 4

Jak wygląda czoło postaci? Jak prezentują się i układają brwi? Jakie wnioski z tego wynikają? Czy ma to wpływ na postrzeganie przez Ciebie tej osoby?


Akapit 5

Jakie emocje ukazuje twarz postaci? W jaki sposób je zdradza? Jakie emocje bodzi w rozmówcy? Co Cię zastanawia w tej twarzy?

Czy budzi Twoją sympatię, antypatię lub jest Ci obojętna? Dlaczego? Jakie są rokowania na Waszą bliską znajomość?
Na zakończenie lekcji uczniowie dyskutowali, czy zgadzają się z twierdzeniem Paula Ekmana:
"Pokaż mi swoją twarz, a powiem Ci, co czujesz".

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca