Zaznaczamy elementy twórcze opowiadania. Jak rozpisać uczniów?- pomysł ósmy.


Obraz 5598375 z Pixabay

Wielu moich uczniów nie lubi pisać. Dotyczy to zarówno redagowanych przez siebie tekstów, jak i dyktowanych czy przepisywanych.

Mnie jednak zależy na tym, aby pracowali wszyscy uczestnicy zajęć, aby ich czas był określony, a tempo pracy motywowało do wysiłku umysłowego. Oczywiście, sprawdzanie prac jest niezbędne. Doceniam pomysłowość, nieszablonowość ujęcia, wysiłek włożony w redagowanie pracy.

 Oceniając wypowiedź ucznia w formie opowiadania, zwracam uwagę na:
  • konsekwentnie prowadzoną narrację,
  • logiczne uporządkowanie wydarzeń,
  • ciekawe i twórcze wykorzystanie treści lektur obowiązkowych,
  • urozmaicenie fabuły.
Warto podkreślać, że fabułę urozmaicają wymienione na poniższej grafice elementy.
Aby uczniowie zadbali o urozmaicenie opowiadania, wyświetlam im podczas redagowania wypowiedzi powyższą grafikę. Przypominam piszącym o składnikach pracy pisemnej zapewniających sukces. 

Na kolejnej lekcji rozdaję opowiadania w taki sposób, aby nie trafiły do właściciela.
Uczniowie stają się badaczami napisanych przez siebie prac. 

Czytają po cichu wypracowania i zaznaczają elementy fabuły według ustalonej  legendy, np. zamieszczonej obok. 

Idą w ruch pisaki, kredki, zakreślacze, które sobie wzajemnie pożyczamy.

Sprawdzamy też objętość opowiadania, zapisując ołówkiem ilość słów. 
Wtedy praca wraca ponownie do autora, który ponownie się nad nią pochyla i ma możliwość naniesienia poprawek. 
Ostatnim czytelnikiem wypracowania jestem ja.
A jak przebiega dalsza moja praca, to wszyscy nauczyciele wiedzą z autopsji.

Komentarze

  1. Podobają mi się Twój e pomysły 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także w opowiadaniu wprowadziłam kolory, ale nie ujednoliciłam ich dla wszystkich uczniów, sami mogli wybierać. I to był błąd. W drugiej klasie zastosowałam kolory przy pisaniu rozprawki - takie same dla wszystkich- zobaczymy, jaki będzie efekt. Myślę, że to dobry pomysł. W nauczaniu języków obcych- sprawdzony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł brzmi świetnie, ale połowa moich uczniów nie byłaby w stanie nawzajem się odczytać.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych