Imiesłów w roli głównej

Imiesłów nie jest częścią mowy, którą uczniowie szybko zapamiętują i rozumieją.  

Pewnie powodów jest wiele, ale na pierwszym miejscu postawiłabym okazjonalny powrót do tej części mowy na lekcjach języka polskiego. 

Najtrudniej jest na lekcjach indywidualnych, gdy liczba godzin języka polskiego jest znacznie niższa, a zagadnienie dla ucznia trudniejsze.


Z tego powodu wracam do zagadnienia systematycznie, np. raz w tygodniu na kilka minut. Pozwalam przy tym korzystać z zeszytu i podręcznika, gdyż każde ćwiczenie to okazja do nauki.

Co już sprawdziło się na moich lekcjach?

1. Podawanie przykładów imiesłowów w formie układanki literowej (Uczniowie bardzo lubią tę formę pracy).


2. Grupowanie wyrazów według ich podobieństwa i nadawanie poszczególnym grupom tytułów.
(Przygotowuję rozsypankę wyrazową na lekcję).

3. Wykorzystanie wyrazów z rozsypanki- losowanie przykładu. (Uczniowie nazywają
część mowy. Opisują, w jaki sposób i od jakiej części mowy to słowo powstało. Odmieniają, jeśli część mowy jest odmienna. Redagują zdania z danym wyrazem).

4. Wyszukiwanie przykładów w wykreślance (Na ogół słowa podaję uczniom, ale jeśli umiejętności są lepiej opanowane, tego nie robię.)



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych