Zacieśniamy więzy i powierzamy sobie pewne tajemnice

Pomysł na jedną z pierwszych lekcji wychowawczych zrodził się z potrzeby zdiagnozowania grupy uczniowskiej, do której doszli nowi uczniowie. Klasę znam z lekcji w poprzednim roku szkolnym, jednak nie byłam ich wychowawczynią. 
Zależy mi także na tym, aby uczniów wyciszyć (są hałaśliwi), skłonić do refleksji nad sobą,zbudować relacje pełne zaufania, zaplanować tematykę godzin wychowawczych, które wynikają z potrzeby klasy. Czy postawione cele zostaną przeze mnie zrealizowane? O tym napiszę po zajęciach.
****************
Zajęcia przebiegały burzliwie. Część uczniów nie wyciszyła się i do zadania podeszła bardzo swobodnie. Napisać cokolwiek i oddać...
Co zauważyłam?
1. Nowi uczniowie najobszerniej się wypowiadali. To o nich dowiedziałam się najwięcej. Przyznali się do swoich słabości, opisali swoje reakcje, dokonali autocharakterystyki. Bardzo długo musiałabym ich poznawać, aby się o tym dowiedzieć. 
2. Uczniowie, których poznałam rok wcześniej, pisali zachowawczo. Podawali swoje zalety. Opisywali, jak spędzają czas, co lubią robić itp. Nieliczni napisali o swoich chorobach.
3. Z zapisów uczniów łatwo wskazać, którzy z nich są wrażliwi, nieśmiali, a którzy mają zbyt wygórowane mniemanie o sobie. Bardzo pomoże mi to w pracy wychowawczej.
4. Poznałam obawy kilkorga uczniów, więc mam pomysły, jak im pomóc. 
5. Niekiedy w pisemnych wypowiedziach wspominano innych uczniów z klasy. Relacje pomiędzy nimi są dla mnie bardzo ważne. Uczniowie wyraźnie wskazali osoby, z którymi się nie lubią. Będę zwracała uwagę na to, aby nie pracowali ze sobą w parach lub w grupach.
6. Wiem też, kto często poprosi mnie o zgodę na wyjście do toalety i z jakiego powodu.

Opisany wyżej sposób na poznanie uczniów sprawdzi się w nowej klasie, w zespole którego zupełnie nie znamy. 

Kartki nie były anonimowe. Uczniowie siedzieli pojedynczo w ławkach. Każdy pisał o sobie i nie czytał wypowiedzi innej osoby z klasy. Ja też poznałam ich zawartość dopiero w domu. 
Nastolatki osobiście oddawały mi swoje zapiski. Nie było nikogo, kto tego nie zrobił.

To trafne otwarcie pracy z nowym zespołem klasowym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"