Wspólne dzieło- KODEKS 2.0




W piątek 01 grudnia 2011 r. w czytelni szkolnej odbyła się debata na temat Kodeksu 2.0. Brali w niej udział uczniowie (przedstawiciele klas, samorządu uczniowskiego, uczniowie piszący blogi) oraz nauczyciele (p. dyrektor Barbara Kornaś, p. pedagog Marzenna Czarny i nauczycielka j. polskiego p. Wioletta Rafałowicz). Przygotowania do debaty trwały prawie miesiąc. Zostały wydrukowane karteczki z zasadami dyskusji i słownictwem, które każdy uczestnik otrzymywał przy wejściu. Oprócz tego konferansjerzy przepisywali scenariusz, uczniowie na lekcjach opracowywali własne Kodeksy 2.0. metodą wirującego plakatu, odbyła się próba...
Na potrzeby debaty przygotowano 4 prezentacje multimedialne, które były prezentowane na tablicy interaktywnej. Wszystkie stoły zostały ustawione w łuk, postawiono przy nich krzesła. Debatę szkolną sfilmował Mateusz Obielak. Zapraszamy do jej obejrzenia

http://www.youtube.com/watch?v=oM7pxyRPnA8

http://www.youtube.com/watch?v=DTCE9HVO4PY

http://www.youtube.com/watch?v=WpPM0pcUzEc

http://www.youtube.com/watch?v=Zz0Anj9GXRA

O godz. 13:35 konferansjerzy powitali przybyłe osoby. Następnie p. dyrektor zabrała głos: „Staram się zbudować bazę, bo co z tego, że mamy dobre pomysły… Cieszę się, że są tacy nauczyciele, którzy nie stoją w miejscu”. Mówiła również o tym, że zamierza dokupić do reszty klas rzutniki i laptopy. „… w kolejce czekają: pracownia chemiczna i fizyczna” – mówiła p. Kornaś. Na końcu przemowy pani dyrektor zaprosiła do dyskusji, radząc: „Nie bierzcie tylko przykładu z naszych polityków, których nieraz oglądamy”, co wywołało śmiech zgromadzonych osób. Następnie zostały zaprezentowane wyniki ankiety na temat TIK (można je znaleźć również na blogu http://blogiceo.nq.pl/gimnazak/). Potem klasy zaprezentowały opracowane przez siebie Kodeksy 2.0 w następującej kolejności: 2B, 2E, 3C, 2F, 3D.

O debatach klasowych warto poczytać 
Szczególnie zabawną prezentację miała klasa 2F. Jeden z punktów dotyczył elektronicznych dzienników. Przemek zaznaczył przy tym, żeby wgląd do nich mieli tylko uczniowie, a nie rodzice. Debata nie była strasznie poważna, jak mogłoby się niektórym zdawać. Wręcz przeciwnie – było naprawdę zabawnie i luźno. Po zaprezentowaniu Kodeksów 2.0 Ola Stefanowicz odczytała zasady dyskusji.

Pierwszym tematem rozmowy była ochrona danych osobowych. Uczniowie chętnie włączyli się do rozmowy, jednak pani dyrektor stwierdziła, że dyskusję należałoby zacząć od tego, co ma się znajdować w kodeksie. Tak więc tor rozmowy obrał nieco inny kierunek. Została poruszona sprawa m. in. sprzętu szkolnego i tego, że do sali nr 12 należałoby zakupić głośniki. Kolejnym tematem było korzystanie z telefonów komórkowych (na matematyce, na chemii i fizyce) i z internetu (prawa autorskie, regulaminy, kultura w sieci). Jeśli rada pedagogiczna zaakceptuje punkty 4, 8 i 9, będzie można korzystać z kalkulatora na przedmiotach ścisłych oraz nagrywać fragmenty lekcji. Szczególnie kwestia kamerowania doświadczeń została dokładnie omówiona. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, będziemy mieli możliwość filmowania doświadczeń na fizyce i chemii. Uważam, że to jest naprawdę bardzo dobry pomysł. Dla mnie, np. będzie to doskonały sposób na powtórkę przed sprawdzianem czy kartkówką. Kolejnym tematem do omówienia były sprawy związane z internetem. Dyskutowaliśmy m.in. o prawach autorskich, kulturze w sieci i o poszukiwaniu informacji. Również poruszyliśmy sprawę osób, które blokują dostęp do komputerów w czytelni. Niektóre osoby (potrzebujące wyszukania jakiś informacji) chcą pilnie skorzystać z komputera, ale nie mogą, gdyż uczniowie (najczęściej chłopcy) grają w jakąś grę. I czasem tak się zdarza, że bez pomocy nauczyciela nie da się ich uprosić o ustąpienie miejsca.

Według mnie najciekawszym tematem były regulaminy. Niektórzy uczniowie opowiadali, że padli ofiarą Pobieraczka. Jest to strona, z której można pobierać różne pliki, np. muzykę. Jednak regulamin tej stronki jest tak sformułowany, że po przeczytaniu pierwszego punktu, nie chce się kontynuować. Jedna z osób powiedziała, że fachowcowi zajęło to sześć godzin, a i tak nie zrozumiał go do końca. Uczniowie mówili, że jest tam informacja, że po upływie dziesięciu dni nawiązuje się umowę. Ale nikt nie dostał wiadomości, że mija okres próbny. Po przedłużeniu umowy trzeba zapłacić z góry 96zł. Ofiary opowiadały, że administratorzy grozili sądem, jeśli ktoś nie dokonał wpłaty.

Nasz Kodeks 2.0 zawiera czternaście punktów. Najwięcej razy głos zabierali ludzie z klas trzecich. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele byli bardzo zaangażowani w tworzenie Kodeksu, ale przeważnie my mówiliśmy. Kwestii spornych raczej nie było, ale niektórzy mieli wątpliwości co do nagrywania doświadczeń lub lekcji na dyktafon. Po decyzji o zakończeniu pisania Kodeksu 2.0, został on odczytany i wydrukowany, podpisany przez panią dyrektor i resztę osób uczestniczących w debacie i wręczony p. Kornaś. Teraz czekamy na akceptację Kodeksu 2.0 przez Radę Pedagogiczną.

Zapraszamy do przeczytania naszego Kodeksu 2.0 http://szkolazklasa2zero.nq.pl/dokument_widok?id=1120&t=4&u=c

Pomimo tego, że debata oficjalnie się zakończyła, czekając na rodziców, wciąż prowadziliśmy dyskusję na temat notebooków. Obliczyliśmy, że gdyby zostały one wprowadzone od podstawówki, rodzice mogliby zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy wydawanych co roku na książki, zeszyty i przybory szkolne.



Udział w debacie na pewno nauczył nas szacunku do innych, ich zdania, argumentowania wypowiedzi, jak i dobrego doboru słów. Myślę, że możemy być dumni z naszej pracy. Szkoła jej efekty zobaczy już niedługo.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"