Szkolna debata na Kodeksem 2.0, czyli jak rozmawiać z uczniami o tik-u





Debata szkolna została zorganizowana 1 grudnia 2011 roku o godzinie 13:30 w czytelni szkolnej. Wzięli w niej udział uczniowie klas I, II i III gimnazjum oraz troje nauczycieli, w tym pani dyrektor. Byli to nauczyciele uczestniczący w programie.

W debacie uczestniczyli przede wszystkim przedstawiciele klas, w których odbyła się debata klasowa, przedstawiciele RSU oraz uczniowie piszący blogi.
Debatę zorganizowała pani Wioletta Rafałowicz- koordynator.

Debata miała formę spotkania, podczas którego poddano pod dyskusję wypracowane podczas debat klasowych Kodeksy 2.0.

Uczniowie pod kierunkiem pani Wioletty Rafałowicz przygotowali ulotkę na wejście, zawierającą zasady dyskusji i słownictwo przydatne do dyskusji. Opracowany materiał otrzymał każdy uczestnik debaty. Podczas dyskusji odwoływano się do wspomnianych zapisów.
Głos zabierali zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.Wyrażano często odmienne poglądy, postulowano o zmiany.Moment decyzji o ostatecznym kształcie Kodeksu 2.0 był punktem kulminacyjnym debaty. Wspólnie wypracowany kodeks został odczytany. Każdy z uczestników miał prawo wnieść poprawki, ale nie było takiej potrzeby. Wspólnie wydrukowaliśmy Kodeks 2.0 i każdy z uczestników debaty własnoręcznie się pod nim podpisał. Następnie Kodeks 2.0 został wręczony pani dyrektor.Dopiero wówczas debatę zakończono i uczniowie rozeszli się do swoich domów. Jednakże grupa młodzieży jeszcze długo gromadziła się przed budynkiem szkoły, kontynuując dyskusję.





Wypracowany Kodeks 2.0 zostanie przedstawiony członkom rady pedagogicznej na najbliższym posiedzeniu.

Co sądzą o debacie uczniowie? Oto przykładowe wypowiedzi:
"Moim zdaniem debata to bardzo ciekawe wydarzenie. Na pewno wniesie ona wiele zmian na lepsze. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że uczniowie potrafią tak otwarcie wyrażać swoje opinie. Z chęcią powtórzyłabym to doświadczenie. Pomimo że robiłam zdjęcia, nie umknęło mojej uwadze zaangażowanie wielu osób".
"Bardzo mi się podobało to, że klasy same zaprezentowały swoje kodeksy i wspólnie uczniowie ustalili jeden wspólny Kodeks 2.0. Nikt się nie kłócił i każdy szanował czyjeś zdanie. Uczniowie zachowywali się bardzo dojrzale. Uważam, że debata była dobrym pomysłem. Oczywiście całą debatę sfilmowano, co też mi się podobało. Kodeks 2.0 został podpisany i można powiedzieć, że przeszliśmy do historii szkoły. Spotkanie bardzo mnie zainteresowało i zapewne, gdybym mogła, to wzięłabym udział w tej debacie jeszcze raz".
"Najwięcej emocji wzbudził temat czytania regulaminów, np. Pobieraczka oraz używania telefonu komórkowego na lekcjach".
"Uwazam, że debata była bardzo udana. Zostały poruszone ciekawe wątki, o których na co dzień się nie mówi. Między nami nie było skrępowania, więc wychodziły luźne komentarze, przez co dyskusja stała się interesująca. Moim zdaniem Kodeks 2.0 jest świetnym wytworem współpracy gimnazjalistów. Jednak ciężko było zabrać głos, gdyż dyskusja toczyła się bardzo szybko".
"Myślę, że debata była dobrze zorganizowana, interesująca i ustalono na niej wiele punktów Kodeksu 2.0. Poruszone zostały tematy zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu i telefonów komórkowych. Ustalono plan działania. Jestem zdania, że uczniowie powinni częściej uczestniczyć w takich wydarzeniach i otwarcie, choć kulturalnie, wyrażać swoje zdanie w wielu kwestiach".
"Debata dużo mnie nauczyła. Było to moje pierwsze takie spotkanie i burzliwe rozmowy na temat nowych technologii, bez której nie wyobrażam sobie życia. Mnóstwo trudności sprawiło mi formułowanie punktów, aby zapisać je na tablicy interaktywnej na oczach wszystkich. Ciężko mi także było zabrać głos, gdyż nie wiedziałam, czy dobrze wyrażę swoje zdanie, czyli tak, aby inni zrozumieli, o co mi dokładnie chodzi. Bardzo podobało mi się jednak to spotkanie, bo mogłam zobaczyć, jakie to jest trudne. Teraz inaczej będę patrzyła na polityków, którzy debatują."
"Moim zadaniem debata była bardzo udana. Przede wszystkim dlatego, że ustalony został trafny Kodeks 2.0. Atmosfera była bardzo przyjazna. Sądzę, że nikt szczególnie nie czuł skrępowania czy zdenerwowania. Kodeks został ułożony w taki sposób, że jest jasny i czytelny, a w dodatku łatwy do przestrzegania. Jestem bardzo zadowolony i dumny z kodeksu, który wspólnie wypracowaliśmy."



Podczas debaty wykorzystywaliśmy TIK. Korzystaliśmy z jedynej tablicy interaktywnej, którą posiadamy w szkole. Uczniowie przygotowali prezentację klasowych kodeksów, wyniki ankiety anonimowej przeprowadzonej w szkole. Na gorąco zapisywaliśmy kolejne punkty debaty szkolnej na tablicy interaktywnej. Upamiętnialiśmy zdarzenia przy pomocy aparatu fotograficznego, kamery video i telefonu komórkowego.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych