Scenariusz lekcji wychowawczej z wykorzystaniem Internetu



Temat: Korzystamy z Internetu krytycznie i z umiarem.

Cele:

Uczeń:
-korzysta z zasobów Internetu,
-opracowuje zasady korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu i uczeniu się,
-wymienia zalety i wady korzystania z Internetu,

-współpracuje w grupie,
-otwarcie wyraża swoje zdanie,
-uważnie słucha wypowiedzi innych,

-szanuje poglądy innych,



Metody:
-praca z komputerem,
-burza mózgów,
-praca w małych zespołach,
-debata,
-anonimowa ankieta.



Środki dydaktyczne:
kartki formatu A3,
mazaki lub markety,
wydrukowane anonimowe ankiety dla uczniów,
komputery z dostępem do Internetu.



Uwaga:

Lekcję należy przeprowadzić w pracowni komputerowej lub w pomieszczeniu wyposażonym w system komputerowy i z dostępem do Internetu.



Przebieg lekcji :
I Wprowadzenie



1.Zapoznanie uczniów z terminami:
Szkoła z klasą 2.0
Kodeks 2.0
a)uczniowie szukają w Internecie informacji, zapoznają się z nimi,
b)nauczyciel pyta uczniów:

· Co jest ideą programu Szkoła z klasą 2.0?

· Czemu służy Kodeks 2.0?




2.Wspólne wyliczenie zalet i wad Internetu (burza mózgów)



3.Swobodna rozmowa na temat częstotliwości korzystania z TIK przez nastolatków/gimnazjalistów i ich doświadczeń związanych z surfowaniem w Internecie.



4.Uświadomienie celów i tematu zajęć


II Część zasadnicza



1.Podział uczniów na małe zespoły (3-5 osobowe)


Uwaga: Nie przynosi efektów podział dokonany samodzielnie przez uczniów.


a)Wyposażenie każdego zespołu w mazaki/markery i kartkę formatu A3.
b)Przypomnienie zasad pracy grupowej
-wyznaczanie: lidera grupy/ sprawozdawcy, sekretarza i strażnika czasu,
-określenie czasu na wykonanie pracy grupowej,
-wzajemne słuchanie i zapisywanie propozycji wszystkich członków zespołu .



2. Przydział zadań poszczególnym zespołom

- losowanie działów opracowywanego kodeksu:


* BEZPIECZEŃSTWO W SIECI

* PRAWA AUTORSKIE

* PRZYGOTOWANIA DO LEKCJI / ODRABIANIE PRAC DOMOWYCH

* PIRACTWO

* CYBERPRZEMOC


3. Ustalenie formy proponowanych zapisów w szkolnym Kodeksie 2.0 ( l.poj , tryb rozkazujący )

1) czas pracy uczniów w zespołach,

2) prezentacja wyników pracy przez sprawozdawcę,

3) określenie, co szczególnie interesowało uczniów,

4) wskazanie, co wzbudziło kontrowersje gimnazjalistów,

5) wynotowanie propozycji zgłaszanych przez inne zespoły,

6) zebranie wypracowanych materiałów w celu zaprezentowania ich przez liderów grup podczas debaty szkolnej.


II PODSUMOWANIE

Wypełnianie anonimowej ankiety przez uczniów .

· Ankietę przygotowuje nauczyciel wcześniej .

· Wnioski ankiety prezentuje klasie na kolejnych zajęciach .

· Wyniki ankiety opracowują chętni uczniowie .


2) Rundka na zakończenie lekcji :


Internet to dla mnie ....................................................................................................................

Dzięki dzisiejszej lekcji wiem , że .............................................................................................

Kodeks 2.0 reguluje ...................................................................................................................

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca