Scenariusz lekcji wychowawczej z wykorzystaniem Internetu
Temat: Korzystamy z Internetu krytycznie i z umiarem.
Cele:
Uczeń:
-korzysta z zasobów Internetu,
-opracowuje zasady korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu i uczeniu się,
-wymienia zalety i wady korzystania z Internetu,
-współpracuje w grupie,
-otwarcie wyraża swoje zdanie,
-uważnie słucha wypowiedzi innych,
-szanuje poglądy innych,
Metody:
-praca z komputerem,
-burza mózgów,
-praca w małych zespołach,
-debata,
-anonimowa ankieta.
Środki dydaktyczne:
kartki formatu A3,
mazaki lub markety,
wydrukowane anonimowe ankiety dla uczniów,
komputery z dostępem do Internetu.
Uwaga:
Lekcję należy przeprowadzić w pracowni komputerowej lub w pomieszczeniu wyposażonym w system komputerowy i z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji :
I Wprowadzenie
1.Zapoznanie uczniów z terminami:
Szkoła z klasą 2.0
Kodeks 2.0
a)uczniowie szukają w Internecie informacji, zapoznają się z nimi,
b)nauczyciel pyta uczniów:
· Co jest ideą programu Szkoła z klasą 2.0?
· Czemu służy Kodeks 2.0?
2.Wspólne wyliczenie zalet i wad Internetu (burza mózgów)
3.Swobodna rozmowa na temat częstotliwości korzystania z TIK przez nastolatków/gimnazjalistów i ich doświadczeń związanych z surfowaniem w Internecie.
4.Uświadomienie celów i tematu zajęć
II Część zasadnicza
1.Podział uczniów na małe zespoły (3-5 osobowe)
Uwaga: Nie przynosi efektów podział dokonany samodzielnie przez uczniów.
a)Wyposażenie każdego zespołu w mazaki/markery i kartkę formatu A3.
b)Przypomnienie zasad pracy grupowej
-wyznaczanie: lidera grupy/ sprawozdawcy, sekretarza i strażnika czasu,
-określenie czasu na wykonanie pracy grupowej,
-wzajemne słuchanie i zapisywanie propozycji wszystkich członków zespołu .
2. Przydział zadań poszczególnym zespołom
- losowanie działów opracowywanego kodeksu:
* BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
* PRAWA AUTORSKIE
* PRZYGOTOWANIA DO LEKCJI / ODRABIANIE PRAC DOMOWYCH
* PIRACTWO
* CYBERPRZEMOC
3. Ustalenie formy proponowanych zapisów w szkolnym Kodeksie 2.0 ( l.poj , tryb rozkazujący )
1) czas pracy uczniów w zespołach,
2) prezentacja wyników pracy przez sprawozdawcę,
3) określenie, co szczególnie interesowało uczniów,
4) wskazanie, co wzbudziło kontrowersje gimnazjalistów,
5) wynotowanie propozycji zgłaszanych przez inne zespoły,
6) zebranie wypracowanych materiałów w celu zaprezentowania ich przez liderów grup podczas debaty szkolnej.
II PODSUMOWANIE
Wypełnianie anonimowej ankiety przez uczniów .
· Ankietę przygotowuje nauczyciel wcześniej .
· Wnioski ankiety prezentuje klasie na kolejnych zajęciach .
· Wyniki ankiety opracowują chętni uczniowie .
2) Rundka na zakończenie lekcji :
Internet to dla mnie ....................................................................................................................
Dzięki dzisiejszej lekcji wiem , że .............................................................................................
Kodeks 2.0 reguluje ...................................................................................................................
Komentarze
Prześlij komentarz