Projekt edukacyjny "A czy znasz ty, bracie młody, swoje ziemie..."- o mojej najbliższej okolicy związany jest z poznawaniem tradycji i przeszłości swojego regionu
Projekt edukacyjny "A czy znasz ty, bracie młody, swoje ziemie..."- o mojej najbliższej okolicy związany jest z poznawaniem tradycji i przeszłości swojego regionu. Uczestnicząc w nim, uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat zanikających zwyczajów, dowiedzieli się, w jaki sposób kultywuje się tradycje w ich okolicy oraz co można robić, aby dawna kultura nie została zapomniana. Poznali również najważniejsze wydarzenia i miejsca historyczne swojej małej ojczyzny.
,, Pomysł na projekt o tej tematyce zrodził się podczas lekcji języka polskiego, dotyczących polskiej prowincji. Poszukując wad i zalet prowincjonalnego życia, uczniowie zauważyli, że prowincja była strażnicą lokalnych tradycji i wraz z zanikaniem takich miejsc, ginie rodzima kultura. Niektórzy dostrzegli także fakt zanikania kultury wiejskiej na naszym terenie i wspólnie zastanawialiśmy się, jaką stanowi ona wartość oraz czy zasługuje na ocalenie. Po przeprowadzonych zajęciach doszłam do wniosku, że nasza młodzież nie w pełni docenia rodzimą kulturę i warto by coś zmienić w tym zakresie. Udział w projekcie o tematyce regionalnej jest dobrym sposobem, aby bliżej poznawać dziedzictwo rodzinnej ziemi, a przez to wzmacniać szacunek do niej. Postanowiłam zainteresować tym tematem uczniów”
- wyjaśniła pani Elżbieta Baraniecka.
Zgodnie z procedurami dotyczącymi realizacji projektów edukacyjnych, obowiązującymi w naszej szkole, w październiku projekt trafił do szkolnej bazy projektów, gdzie mogli się z nim zapoznać wszyscy uczniowie gimnazjum i zgłosić swoją chęć uczestnictwa.
Czas realizacji
Listopad 2011 - maj 2012
Cele główne:
poszerzenie wiedzy uczniów o kulturze, tradycjach i przeszłości swojego regionu,
poznanie sposobów kultywowania dawnych zwyczajów, tradycji regionu,
promowanie regionu poprzez Internet.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
planuje pracę nad realizacją zadań projektowych,
poszukuje informacji w różnych źródłach,
gromadzi, przetwarza, selekcjonuje zdobyte informacje,
potrafi udokumentować zrealizowane działania,
sprawnie posługuje się dowolnym edytorem tekstu,
stosuje poznane metody formatowania i korekty tekstu,
przygotowuje prezentację multimedialną,
uczy się tworzyć scenariusz uroczystości,
fotografuje, skanuje, kseruje, drukuje, filmuje,
nawiązuje kontakt z regionalnymi twórcami kultury,
redaguje regulamin konkursu,
redaguje teksty publicystyczne (notatka prasowa, wywiad, sprawozdanie, artykuł prasowy, informacja na strony internetowe),
przeprowadza wywiad,
posługuje się komunikatorami internetowymi,
przygotowuje plan i kosztorys wycieczki,
-doprowadza powierzone zadania do końca,
współpracuje w grupie,
wyraża własne zdanie na dany temat.
PLAN DZIAŁAŃ
Zadania
|
Działania w ramach zadań
|
Tradycyjne kiszenie kapusty
|
1.Nawiązanie kontaktu z Kołem Gospodyń Wiejskich w Cychrach,
ustalenie szczegółów spotkania w formie warsztatów.
2. Zredagowanie artykułu prasowego do szkolnej gazety
o tradycyjnym kiszeniu kapusty na podstawie odbytego warsztatu.
3. Stworzenie prezentacji multimedialnej ukazującej tradycyjny sposób kiszenia kapusty.
4. Przygotowanie mini-wykładu
o drewnianych beczkach do kiszenia.
5. Zredagowanie przepisu na kiszoną kapustę na podstawie rozmowy z gospodyniami.
6. Stworzenie zbioru ludowych przysłów i powiedzonek dotyczących kiszenia kapusty.
|
Spotkanie z etnologiem
|
1.Nawiązanie kontaktu z etnologiem, ustalenie tematyki spotkania.
2. Warsztat etnograficzny
a) Udział w grze ETNO BINGO,
b) Poznanie warsztatu pracy etnologa,
c) Wchodzenie w role- prowadzenie pracy badawczej przez etnologa,
d) Obejrzenie prezentacji multimedialnej poświęconej różnicom w kulturach.
3. Przeprowadzenie wywiadu z panią etnolog.
|
Warsztat garncarstwa tradycyjnego
|
1.Nawiązanie kontaktu z garncarzem Bene Akebe.
2. Wykonanie notatki o historii garncarstwa na podstawie opowieści garncarza.
3. Fotografowanie przebiegu spotkania.
4. Wykonanie pokazu slajdów z przebiegu spotkania.
5. Stworzenie wystawy wykonanych własnoręcznie wyrobów z gliny.
6. Zredagowanie notatki prasowej o spotkaniu z garncarzem do szkolnej gazety.
|
Szkolny Konkurs Krasomówczy „Pokochaj swoje ziemie"
|
|
Konkurs recytatorski „Czy znasz legendy Pomorza Zachodniego?”
|
|
Warsztaty wypiekania tradycyjnego chleba
|
|
Warsztat wyplatania
wyrobów z wikliny
|
1.Nawiązanie kontaktu z wikliniarką, panią A. Stefanowicz, ustalenie szczegółów spotkania warsztatowego.
2. Przygotowanie mini-wykładu na temat wikliny i historii wikliniarstwa.
3. Stworzenie wystawy wyrobów wikliniarskich.
4. Wykonanie filmu video ukazującego technikę wyplatania wyrobów wiklinowych.
|
Spotkanie z kapelą ludową „Dębniacy”
|
1.Nawiązanie kontaktu z panem E. Ziołą, założycielem kapeli ludowej „Dębniacy”, omówienie przebiegu spotkania.
2. Przeprowadzenie wywiadu z panem E. Ziołą.
3. Stworzenie opisu ludowego stroju z naszego regionu wg pokazu i relacji pana Edmunda.
4. Poszukiwanie i gromadzenie przyśpiewek ludowych z naszego regionu.
5. Opracowanie mini-śpiewnika z ludowymi przyśpiewkami.
|
Darcie pierza z członkiniami
zespołu ludowego „Cychrowianki”
|
1.Nawiązanie kontaktu z panią A. Matkowską, liderką zespołu śpiewaczego „Cychrowianki”, umówienie się na darcie pierza.
2.Zredagowanie instrukcji wykonania puchowego jaśka.
3. Zredagowanie opisu zwyczaju darcia pierza na strony internetowe szkoły.
4. Fotoreportaż z przebiegu spotkania.
|
Wycieczka szlakiem pamięci narodowej
|
4. Przygotowanie scenariusza zwiedzania cmentarza wojennego w Siekierkach.
5. Fotoreportaż z wycieczki.
6. Sprawozdanie z wyjazdu na stronę internetową szkoły.
7. Dokumentowanie przygotowań i przebiegu wycieczki w szkolnej gazecie „Gimnazjak”.
|
Wydanie specjalnego numeru szkolnej gazety „Gimnazjak”
(podsumowanie projektu)
|
1.Zgromadzenie i selekcja zdjęć z projektu pod kątem wykorzystania ich w szkolnej gazecie.
2. Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród uczestników projektu, opracowanie jej wyników.
3. Przeprowadzenie wywiadu z wybranymi uczestnikami projektu.
4. Zredagowanie sprawozdania z projektu.
|
Prezentacja projektu
- impreza środowiskowa „Moje miejsce na ziemi"
|
1.Stworzenie scenariusza imprezy.
2. Pozyskanie darczyńców, którzy wspomogą materialnie przeprowadzenie imprezy.
3. Pozyskanie sojuszników, którzy zaangażują się w pomoc w przygotowaniu imprezy.
4. Obsługa sprzętu multimedialnego.
5. Zaprojektowanie i wykonanie zaproszeń.
6. Dostarczenie zaproszeń do adresatów.
7. Stworzenie wystawy prac wykonywanych przez uczestników podczas realizacji projektu.
8. Prowadzenie imprezy –konferansjerzy.
9. Przygotowanie poczęstunku dla zaproszonych gości.
10. Przygotowanie sali na potrzeby imprezy.
11. Występ śpiewaków prezentujących ludowe przyśpiewki.
12. Pokaz ludowego stroju z naszego regionu.
|
Przed każdym nowym zadaniem spotykamy się z grupą odpowiedzialną za
jego wykonanie, kontrolujemy podział działań, przypominamy, które
elementy weźmiemy pod uwagę przy ocenie. Ponadto uczniowie w każdej
chwili mogą kontaktować się z nami mailowo lub telefonicznie, prosić o
wskazówki lub pomoc. Codziennie mamy kontakt z uczniami zaangażowanymi w
projekt, ponieważ jesteśmy nauczycielami języka polskiego. Pytam o
postępy, udzielamy wskazówek, motywujemy do aktywności. Przeglądamy
blogi uczniowskie, śledzimy opisywane tam działania projektowe i
umieszczamy do nich komentarze. Po każdym zakończonym zadaniu oceniamy
uczestników wg ustalonych, znanych im kryteriów.
Większość zadań w projekcie stanowią warsztaty prowadzone przez
lokalnych działaczy i twórców ludowych, co wymagało od uczniów
nawiązania z nimi wcześniejszego kontaktu, przedstawienia swoich
oczekiwań i ustalenia najdrobniejszych szczegółów spotkania. Miało to
decydujące znaczenie dla powodzenia całego zadania.
Uczniowie mogli na bieżąco kontaktować się z nami poprzez spotkania w
szkole, rozmowy telefoniczne, sms, e-mail. Konsultacje odbywały się przy
każdym zadaniu, zwykle kilkakrotnie, dotyczyły m.in. organizacji
warsztatów, konkursów, wycieczek; wyszukiwania i selekcjonowania
informacji; tworzenia materiałów takich jak notatka prasowa, scenariusz,
odczyt, mini-wykład, regulamin konkursu, prezentacja multimedialna.
Udzielałyśmy pomocy przy nawiązywaniu kontaktów z zaplanowanymi
osobami, czasami potrzebne było nasze wsparcie, aby wyjaśnić tym osobom
cele i założenia projektu. Pomagałyśmy w układaniu pytań do wywiadów i
tworzeniu scenariuszy, sprawdzałysmy artykuły i notatki, zanim pojawiły
się na stronach internetowych lub w szkolnej gazecie ,,Gimnazjak".
Do monitorowania pracy uczniów dobrze służą karty zadania zbierane po wykonaniu danego zadania.
Jako opiekunowie uczestniczyłyśmy w zajęciach warsztatowych,
konkursach, wycieczce oraz przygotowaniach do nich, obserwując działania
uczestników, ich współpracę.
Za sukces mozemy uznać to, że udało się włączyć wielu lokalnych
działaczy kultury w realizację naszego projektu, uzyskać wsparcie
rodziców, Dębnowskiego Ośrodka Kultury, Warsztatu Terapii Zajęciowej w
Dębnie. Uczniowie potrafili stworzyć miłą atmosferę spotkań, co zostało
dostrzeżone przez naszych sojuszników. Trudne momenty związane są z
dwoma zaplanowanymi zadaniami, których termin realizacji był
wielokrotnie przesuwany z powodów od nas niezależnych: przedłużający się
remont w gospodarstwie agroturystycznym oraz brak wikliny w
najbliższych hurtowniach. Spowodowały one opóźnienia w realizacji
projektu i spędzające nam sen z powiek spiętrzenie zadań w krótkim
czasie.
Najlepiej uczniowie radzili sobie z wyszukiwaniem informacji na różne
tematy w zasobach internetowych. Nie mają jednak nawyku sporządznia
bibliografii swoich prac, więc wciąż zapominali o podawaniu wszystkich
źródeł informacji. Trudność sprawiało dotrzymywanie terminów, oddawanie
na czas prac projektowych.
Pracując przy projekcie, uczniowie tworzyli różnorodne dokumenty
tekstowe, wykorzystywali więc edytory tekstu (Word, Open Office),
doskonalili umiejętność formatowania tekstu. Projektowali i drukowali
dyplomy, zaproszenia, podziękowania (Paint, Corel, PaperGaleria). Do
obróbki zdjęć i filmów używali MovieMaker, Ulead VideoStudio,
PhotoFiltre), do prezentacji multimedialnych: PowerPoint. Posługiwali
się kamerą i aparatem cyfrowym, skanerem, drukarką. Korzystali z
wyszukiwarek internetowych poszukując informacji, komunikowali się za
pomocą GG, e-mail, sms, skype. Z obsługą narzędzi TIK większość uczniów
dobrze sobie radzi. Jeżeli czegoś nie potrafią, uczą się od siebie
nawzajem. Sporadycznie korzystali z pomocy nauczyciela informatyki.
Dzięki uczniom poznałyśmy nowe programy, rozwijamy umiejętności
korzystania z TIK. Od niektórych uczniów możemy się wiele nauczyć w tym
zakresie.
21 marca 2012 r. podczas Szkolnego Festiwalu Projektów 2.0
zaprezentowaliśmy efekty jednego z wykonanych zadań - warsztatu
garncarstwa tradycyjnego. Przygotowaliśmy prezentację multimedialną Nie święci garnki lepią http://www.gpdebno.com/download.html , wystawę zdjęć oraz własnoręcznie wykonanych naczyń glinianych, a także komentarz, który wygłosiły Klaudia i Gabrysia. http://www.gpdebno.com/artykul/festiwal-projektow-odslona2.html
Publiczną prezentację całego projektu zaplanowaliśmy na 31 maja 2012 r.
Będzie ona miała formę imprezy środowiskowej, którą zorganizujemy w
naszej szkole. Zaproszeni są na nią rodzice, sojusznicy projektu,
przedstawiciele władz miasta i wybranych instytuji lokalnych.
Zaprezentujemy wystawę zdjęć oraz wytworów rękodzielniczych uczestników
projektu. Pokażemy fragmenty filmów i prezentacji multimedialnych
tworzonych podczas realizowania kolejnych zadań, wystawimy inscenizację
zwyczaju darcia pierza. Przed publicznością wystąpią laureaci
projektowych konkursów: krasomówczego i recytatorskigo. Przygotujemy
swojske dania i zaprosimy do wspólnej biesiady przy muzyce i śpiewie
zespołów ludowych: Dębniacy, Cychrowianki. Planujemy konkursy dla gości o tematyce regionalnej. Obdarujemy wszystkich gości specjalnym numerem szkolnej gazety Gimnazjak, poświęconej podsumowaniu naszego projektu.
Komentarze
Prześlij komentarz