„Nie ma dzieci, są ludzie…”- scenariusz uroczystości poświęconej Januszowi Korczakowi
Scenariusz uroczystości poświęconej Januszowi Korczakowi
Autor scenariusza: Wioletta Rafałowicz
Recytator 1 :
„Dokąd z dziećmi odchodzisz, współczesny Sokratesie ?
Czy do czystych obłoków, czy do rozdartej księgi,
Gdzie się z liter układa górna rzecz o bezkresie.
Gdzie rośnie człowieczeństwo do dziesiątej potęgi ?
Kiedyś zmyślał baśnie, sam stałeś się legendą ,
Kiedyś oszukał dzieci, że śmierć je rychła nie czeka,
Tobie dobroć i męstwo śmiertelną koszulę przędą
I pamięć o Tobie wzbiera jak rozlewista rzeka . ”
(„Tren ku czci Janusza Korczaka” Włodzimierz Słobodnik)
Konferansjer 1:
Słowami „Trenu ku czci Janusza Korczaka rozpoczniemy dzisiejszą uroczystość. Dlaczego ?
Konferansjer 2 :
Ponieważ w tym roku obchodzimy 70. Rocznicę śmierci Janusza Korczaka i setną rocznicę założenia przez niego Domu Sierot przy ulicy Krochmalnej w Warszawie. Dlatego 2012 rok ustanowiono decyzją Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – Rokiem Janusza Korczaka.
Konferansjer 1:
Powinniśmy pamiętać, że Stary Doktor, jak nazywano Korczaka, był jednym z pierwszych głosicieli prawdy o tym, że dziecko jest autonomiczną osobą, która posiada własną godność, zainteresowania, potrzeby i prawa. Korczak zauważył w dziecku człowieka, walczył o jego podmiotowość.
Konferansjer 2:
Zostawił jasny przekaz: „Nie ma dzieci, są ludzie…”
Ze swymi podopiecznymi pozostał do końca. Idąc z nimi do komory gazowej, stał się symbolem męczeństwa tysięcy bezimiennych ofiar obozów zagłady.
Konferansjer 1:
Dzisiaj dowiemy się, co o Januszu Korczaku wiedzą uczniowie naszej szkoły. Zapraszam do zapoznania się z wynikami szkolnego badania dotyczącego wiedzy o Januszu Korczaku.
Konferansjer 2:
Pamięć o Januszu Korczaku uczciliśmy na wiele sposobów. Między innymi wydaliśmy specjalny, okazjonalny numer szkolnej gazetki „Gimnazjak”, przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy lekcję z wykorzystaniem Technologii Informacyjno- Komunikacyjnej, dzięki której gimnazjaliści poznali biografię i twórczość literacką Janusza Korczaka, przygotowaliśmy Złotą Księgę wypowiedzi tego wybitnego wychowawcy, którą wydaliśmy w formie publikacji ilustrowanej rysunkami naszych równieśników.
Konferansjer 1:
Uczniowie wykonali prace plastyczne ukazujące postać Janusza Korczaka, pisali list o Januszu Korczaku, w którym wyjaśniali, kim jest dla nich i jak jego twórczość wpłynęła na ich decyzje życiowe.
Konferansjer 2:
Napisany przez siebie list przeczyta Magdalena Ciuma.
………………………………………………………………………………………………….
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Twórczość gimnazjalistów została wyeksponowana na wystawce. Zapraszamy do jej obejrzenia po uroczystości.
Konferansjer 2:
Janusz Korczak to prekursor walki o prawa dziecka, wzór pedagoga, od którego powinni się uczyć wszyscy dorośli. O metodach wychowawczych Korczaka opowie Państwu pani Marzena Czarny.
Konferansjer 2 (po prelekcji):
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Wśród naszych gości są rodzice, nie tylko nasi ( konferansjerzy mają na myśli siebie ). I to właśnie naszym rodzicom chcieliśmy dzisiaj powiedzieć :
„Dziecko swoje prawa ma i zna ”. Wspólnie wysłuchajmy…
Konferansjer 1 (po przemówieniu) :
Dziękujemy.
Konferansjer 2:
Aby przybliżyć Państwu wartości głoszone przez Janusza Korczaka, w tym ideę samorządności dzieci i młodzieży, zapraszamy do obejrzenia przedstawienia na motywach „Króla Maciusia I”.
Konferansjer 2 ( po przedstawieniu ):
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Wierzymy, że obejrzany występ zachęci wszystkich do sięgnięcia po utwory Janusza Korczaka. A jak bogata jest twórczość bohatera dzisiejszego spotkania ? Zestawienie bibliograficzne książek jest imponujące. Warto powrócić do czasów dzieciństwa i przeczytać …… Naszym rodzicom i nauczycielom polecamy książkę „ Jak kochać dziecko? ”.
Konferansjer 2:
O wymienionym utworze Janusza Korczaka opowie nam Ada Bielawska.
Konferansjer 2 ( po recenzji):
Dziękujemy.
Konferansjer 1 :
Zapraszamy Państwa do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami ( debata rodziców z uczniami ---àp. Karolina Włodarczyk).
Konferansjer 2:
Przygotowując dzisiejsze spotkanie, zastanawialiśmy się, czy Korczakowskie prawa dziecka są nadal aktualne. I jakie są nasze wnioski ? Takie, jakieś oczekiwaliśmy. Zaprezentuje je Joanna Kapelańczyk.
Konferansjer 2 (po prezentacji) :
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Drodzy Państwo ! Słowa Janusza Korczaka: „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi”, warto wziąć sobie do serca, a na sukcesy wychowawcze nie będziecie musieli długo czekać.
Konferansjer 2:
Wśród mądrości wypowiedzianych i zapisanych przez Janusza Korczaka warto wskazać te, których wyboru dokonała Karolina Żurawska.
Konferansjer 1: Oddajmy jej głos.
…………………………………………………………………………………………………
Konferansjer 1:
Dziękujemy.
Konferansjer 2:
Efekty pracy uczniów można zobaczyć również w publikacji pt. ,,Te słowa Janusza Korczaka warto zapamiętać”, graficznie opracowanej przez Karolinę Nowikowską.
Konferansjer 1:
W cyklu ,,Uczymy innych” uczennice Magdalena Ciuma i Izabela Cybulska we współpracy z panią Wiolettą Rafałowicz przygotowały zajęcia na temat: DLACZEGO POWINNIŚMY PAMIĘTAĆ O JANUSZU KORCZAKU?
Konferansjer 2:
Poprosimy nasze koleżanki o refleksje i przemyślenia z przeprowadzonych zajęć.
………………………………………………………………………………………….............
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Miło nam poinformować, że szkolna gazeta ,,Gimnazjak”, poświęcona Januszowi Korczakowi, zajęła III miejsce w wojewódzkim konkursie dziennikarskim w kategorii gimnazjum, którego organizatorem było Kuratorium Oświaty w Szczecinie. Gratulujemy całemu zespołowi redakcyjnemu.
Konferansjer 2:
O podsumowanie spotkania poprosimy panią dyrektor Barbarę Kornaś.
…………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy.
Konferansjer 1:
Nasze spotkanie dobiega końca. Dziękujemy Państwu za przybycie. A ponieważ zaczęliśmy utworem poświęconym J. Korczakowi, pragniemy dzisiejsze spotkanie zakończyć w ten sam sposób.
Recytator 2 :
„Gdyby wziąć wszystkie uśmiechy dziecięce,
uśmiech kwiatów i uśmiech ptaków,
uśmiech poety i uśmiech lekarza –
powstałby wiersz o Januszu Korczaku.
Wiersz o człowieku, co w czasach ciemności
na obłąkanym w nienawiści świecie,
miał jasne serce i miał jasne myśli,
wiersz o człowieku, co ukochał dzieci”.
„O Januszu Korczaku” Stefania Ney ( Grodzieńska)
Komentarze
Prześlij komentarz