„Nie ma dzieci, są ludzie…”- scenariusz uroczystości poświęconej Januszowi Korczakowi

Scenariusz uroczystości poświęconej Januszowi Korczakowi

Autor scenariusza: Wioletta Rafałowicz




Recytator 1 :

„Dokąd z dziećmi odchodzisz, współczesny Sokratesie ?

Czy do czystych obłoków, czy do rozdartej księgi,

Gdzie się z liter układa górna rzecz o bezkresie.

Gdzie rośnie człowieczeństwo do dziesiątej potęgi ?

Kiedyś zmyślał baśnie, sam stałeś się legendą ,

Kiedyś oszukał dzieci, że śmierć je rychła nie czeka,

Tobie dobroć i męstwo śmiertelną koszulę przędą

I pamięć o Tobie wzbiera jak rozlewista rzeka . ”

(„Tren ku czci Janusza Korczaka” Włodzimierz Słobodnik)

Konferansjer 1:

Słowami „Trenu ku czci Janusza Korczaka rozpoczniemy dzisiejszą uroczystość. Dlaczego ?

Konferansjer 2 :

Ponieważ w tym roku obchodzimy 70. Rocznicę śmierci Janusza Korczaka i setną rocznicę założenia przez niego Domu Sierot przy ulicy Krochmalnej w Warszawie. Dlatego 2012 rok ustanowiono decyzją Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – Rokiem Janusza Korczaka.

Konferansjer 1:

Powinniśmy pamiętać, że Stary Doktor, jak nazywano Korczaka, był jednym z pierwszych głosicieli prawdy o tym, że dziecko jest autonomiczną osobą, która posiada własną godność, zainteresowania, potrzeby i prawa. Korczak zauważył w dziecku człowieka, walczył o jego podmiotowość.

Konferansjer 2:

Zostawił jasny przekaz: „Nie ma dzieci, są ludzie…”

Ze swymi podopiecznymi pozostał do końca. Idąc z nimi do komory gazowej, stał się symbolem męczeństwa tysięcy bezimiennych ofiar obozów zagłady.

Konferansjer 1:

Dzisiaj dowiemy się, co o Januszu Korczaku wiedzą uczniowie naszej szkoły. Zapraszam do zapoznania się z wynikami szkolnego badania dotyczącego wiedzy o Januszu Korczaku.

Konferansjer 2:

Pamięć o Januszu Korczaku uczciliśmy na wiele sposobów. Między innymi wydaliśmy specjalny, okazjonalny numer szkolnej gazetki „Gimnazjak”, przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy lekcję z wykorzystaniem Technologii Informacyjno- Komunikacyjnej, dzięki której gimnazjaliści poznali biografię i twórczość literacką Janusza Korczaka, przygotowaliśmy Złotą Księgę wypowiedzi tego wybitnego wychowawcy, którą wydaliśmy w formie publikacji ilustrowanej rysunkami naszych równieśników.

Konferansjer 1:

Uczniowie wykonali prace plastyczne ukazujące postać Janusza Korczaka, pisali list o Januszu Korczaku, w którym wyjaśniali, kim jest dla nich i jak jego twórczość wpłynęła na ich decyzje życiowe.

Konferansjer 2:

Napisany przez siebie list przeczyta Magdalena Ciuma.

………………………………………………………………………………………………….

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Twórczość gimnazjalistów została wyeksponowana na wystawce. Zapraszamy do jej obejrzenia po uroczystości.

Konferansjer 2:

Janusz Korczak to prekursor walki o prawa dziecka, wzór pedagoga, od którego powinni się uczyć wszyscy dorośli. O metodach wychowawczych Korczaka opowie Państwu pani Marzena Czarny.

Konferansjer 2 (po prelekcji):

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Wśród naszych gości są rodzice, nie tylko nasi ( konferansjerzy mają na myśli siebie ). I to właśnie naszym rodzicom chcieliśmy dzisiaj powiedzieć :

„Dziecko swoje prawa ma i zna ”. Wspólnie wysłuchajmy…

Konferansjer 1 (po przemówieniu) :

Dziękujemy.

Konferansjer 2:

Aby przybliżyć Państwu wartości głoszone przez Janusza Korczaka, w tym ideę samorządności dzieci i młodzieży, zapraszamy do obejrzenia przedstawienia na motywach „Króla Maciusia I”.

Konferansjer 2 ( po przedstawieniu ):

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Wierzymy, że obejrzany występ zachęci wszystkich do sięgnięcia po utwory Janusza Korczaka. A jak bogata jest twórczość bohatera dzisiejszego spotkania ? Zestawienie bibliograficzne książek jest imponujące. Warto powrócić do czasów dzieciństwa i przeczytać …… Naszym rodzicom i nauczycielom polecamy książkę „ Jak kochać dziecko? ”.

Konferansjer 2:

O wymienionym utworze Janusza Korczaka opowie nam Ada Bielawska.

Konferansjer 2 ( po recenzji):

Dziękujemy.

Konferansjer 1 :

Zapraszamy Państwa do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami ( debata rodziców z uczniami ---àp. Karolina Włodarczyk).

Konferansjer 2:

Przygotowując dzisiejsze spotkanie, zastanawialiśmy się, czy Korczakowskie prawa dziecka są nadal aktualne. I jakie są nasze wnioski ? Takie, jakieś oczekiwaliśmy. Zaprezentuje je Joanna Kapelańczyk.

Konferansjer 2 (po prezentacji) :

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Drodzy Państwo ! Słowa Janusza Korczaka: „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi”, warto wziąć sobie do serca, a na sukcesy wychowawcze nie będziecie musieli długo czekać.

Konferansjer 2:

Wśród mądrości wypowiedzianych i zapisanych przez Janusza Korczaka warto wskazać te, których wyboru dokonała Karolina Żurawska.

Konferansjer 1: Oddajmy jej głos.

…………………………………………………………………………………………………

Konferansjer 1:

Dziękujemy.

Konferansjer 2:

Efekty pracy uczniów można zobaczyć również w publikacji pt. ,,Te słowa Janusza Korczaka warto zapamiętać”, graficznie opracowanej przez Karolinę Nowikowską.

Konferansjer 1:

W cyklu ,,Uczymy innych” uczennice Magdalena Ciuma i Izabela Cybulska we współpracy z panią Wiolettą Rafałowicz przygotowały zajęcia na temat: DLACZEGO POWINNIŚMY PAMIĘTAĆ O JANUSZU KORCZAKU?

Konferansjer 2:

Poprosimy nasze koleżanki o refleksje i przemyślenia z przeprowadzonych zajęć.

………………………………………………………………………………………….............

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Miło nam poinformować, że szkolna gazeta ,,Gimnazjak”, poświęcona Januszowi Korczakowi, zajęła III miejsce w wojewódzkim konkursie dziennikarskim w kategorii gimnazjum, którego organizatorem było Kuratorium Oświaty w Szczecinie. Gratulujemy całemu zespołowi redakcyjnemu.

Konferansjer 2:

O podsumowanie spotkania poprosimy panią dyrektor Barbarę Kornaś.

…………………………………………………………………………………………………

Dziękujemy.

Konferansjer 1:

Nasze spotkanie dobiega końca. Dziękujemy Państwu za przybycie. A ponieważ zaczęliśmy utworem poświęconym J. Korczakowi, pragniemy dzisiejsze spotkanie zakończyć w ten sam sposób.

Recytator 2 :

„Gdyby wziąć wszystkie uśmiechy dziecięce,

uśmiech kwiatów i uśmiech ptaków,

uśmiech poety i uśmiech lekarza –

powstałby wiersz o Januszu Korczaku.

Wiersz o człowieku, co w czasach ciemności

na obłąkanym w nienawiści świecie,

miał jasne serce i miał jasne myśli,

wiersz o człowieku, co ukochał dzieci”.

„O Januszu Korczaku” Stefania Ney ( Grodzieńska)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"